[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 142-154 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنش‌های شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی
نگین معتمدیگانه، غلامعلی افروز، محسن شکوهی یکتا، علی اکبر ارجمندنیا، ریچل وبر
دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (212 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون ­کنشی مشکلات زیادی در حیطه کنش‌های اجرایی دارند که می­تواند پیامدهای منفی بسیاری در ابعاد مختلف در سنین بعدی برای آنها ایجاد کند. بدین ترتیب پژوهش حاضر به‌ منظور بررسی اثربخشی برنامه آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنش­ های شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی انجام شد.
روش: پژوهش‌ حاضر از نوع مطالعات شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه یکم تا سوم مقطع ابتدایی (7 تا 10 ساله) شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین آنها، نمونه ­ای به تعداد 40 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به همراه مادران­شان انتخاب شدند و به ‌صورت تصادفی و با حجم مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. مادران گروه آزمایش تحت آموزش برنامه مداخله کنش‌های اجرایی فراشناختی طی 12 جلسه­ دو ساعته­ قرار گرفتند و مادران گروه گواه (20 نفر) در فهرست انتظار باقی ماندند. برای جمع­ آوری داده­ ها از چهارمین ویرایش مقیاس درجه‌بندی اسنپ (سوانسون، نولان و پلهام، 1983) و آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (گوالتری و جانسون، 2006) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد.
یافته ­ها: نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر معنادار آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی بر کاهش نشانگان رفتاری (24/782 (F=و افزایش کنش­های شناختی (حافظه فعال32/130  F=و انعطاف­پذیری شناختی6/053F=) کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی بود (0/05>P).
نتیجه­ گیری: در این روش درمانی با استفاده از فعالیت­ های مبتنی بر بازی که به صورت ساختاری توسط والدین اداره می شود، جنبه ­هایی از کنش­های اجرایی که در مدیریت شناخت و رفتار نقش دارند، مورد هدف قرار داده شد و در نتیجه باعث بهبود شناخت و نشانگان رفتاری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی شده است.
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، کنش‌های اجرایی، بازی والد محور، نشانگان رفتاری، کودک دبستانی
متن کامل [PDF 747 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/3/20 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motamed Yeganeh N, Afrooz G, Shokoohi Yekta M, Arjmandnia A A, Weber R. The Effectiveness of Parent based Metacognitive Executive Functions Training on Behavioral Symptoms and Cognitive Functions of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :142-154
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-738-fa.html

معتمدیگانه نگین، افروز غلامعلی، شکوهی یکتا محسن، ارجمندنیا علی اکبر، وبر ریچل. اثربخشی آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنش‌های شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :142-154

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-738-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256