[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 169-182 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مشکلات هیجانی - رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
سجاد رضائی، شادی سفیدکار، امیر قربان پور لفمجانی
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (91 مشاهده)
زمینه و هدف: توانایی خواندن و ریاضی در زندگی دانش‌آموزان نقشی محوری دارد و غفلت از آن می‌تواند با مشکلات هیجانی-رفتاری همراه شود. با توجه به فراوانی مشکلات سازشی در دانش­آموزان با انواع اختلال­ های یادگیری خاص، پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات هیجانی- رفتاری و پرخاشگری در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد.  
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری (ریاضی و خواندن) شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند. دانش­آموزان دو گروه مبتلا به اختلال نارساخوانی (14 نفر) و حساب‌نارسایی (16 نفر) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و دانش‌آموزان گروه غیرمبتلا (28 نفر) به‌ روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی‌(شهیم، 1385) و مقیاس درجه‌بندی والدین کانرز- فرم والدین (1996) بود.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک­طرفه نشان داد که بین مشکلات هیجانی- رفتاری در گروه‌های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد (0/01>P،43/72F=). همچنین نتایج نشان داد که از نظر پرخاشگری، تفاوت در گروه‌های سه‌گانه معنادار است (0/01>P،10/88F=). با توجه به نتایج آزمون تعقیبی گیمز- هاول، این تفاوت به نفع گروه غیرمبتلا بود؛ اما تفاوتی از نظر سطوح پرخاشگری و مشکلات هیجانی-رفتاری بین دو گروه دانش‌آموزان با اختلال نارساخوانی و حساب­نارسایی مشاهده نشد (0/05P>).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های این پژوهش، دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری خاص مشکلاتی در رفتار هنجاری، تکانشگری، مهارت ­های بین‌فردی، و ارتباطی دارند و ممکن است به دلیل همین مشکلات، عملکرد تحصیلی پایینی را تجربه کنند. علاوه ‌بر این چون دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری به طور مداوم شکست را تجربه می­ کنند، در نتیجه در برابر مشکلات هیجانی- رفتاری، آسیب ­پذیرتر بوده و مشکلات بیشتری را تجربه می­ کنند.
واژه‌های کلیدی: مشکلات هیجانی - رفتاری، اختلال یادگیری خاص، پرخاشگری
متن کامل [PDF 954 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/1 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1399/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei S, Sefidkar S, Qorbanpoor Lafmejani A. The Comparison of Emotional-Behavioral Problems and Aggression in Students with/without Specific Learning Disability. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :169-182
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html

رضائی سجاد، سفیدکار شادی، قربان پور لفمجانی امیر. مقایسه مشکلات هیجانی - رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :169-182

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227