[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 76-100 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ ذهن‌آگاهی والدینی، شایستگی والدینی و حمایت اجتماعی ادراک‌­شده در مادرانِ دارای کودک با و بدون نیازهای ویژه
سیده فاطمه موسوی، سولماز دبیری
گروه روان­شناسی، پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران
چکیده:   (75 مشاهده)
زمینه و هدف:  تولد فرزند رویدادی مهیج و در عین حال پرتنش برای والدین به شمار می­رود. در این میان، تولد فرزندی دارای نیازهای ویژه، تنیدگی مضاعفی بر والدین وارد می­کند و نیازمند نیروهای جسمی و روانی ویژه­ای برای مدیریت فرزند است. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ ذهن­آگاهی والدینی، شایستگی والدینی، و حمایت اجتماعی ادراک­شده بین دو گروه از مادران دارای کودک با و بدون نیازهای ویژه انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع پس­رویدادی است. جامعۀ آماری پژوهش دو گروه از مادران کودکان  با و بدون نیازهای ویژۀ ساکن شهر قزوین در سال 1397 بودند که 160 مادر (شامل 87 نفر دارای کودک بدون نیازهای ویژه و 73 نفر دارای کودک با نیازهای ویژه) به روش نمونه­گیری در دسترس و داوطلبانه برای شرکت در پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس ذهن‌آگاهی بین­فردی در والدگری (دانکن، 2007)، مقیاس شایستگی والدینی (جانستون و ماش، 1989) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک­شده  (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)  بود.
یافته­ ها:  نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه از مادرانِ کودکان با و بدون نیازهای ویژه در ذهن­آگاهی والدینی (0/01p<) و شایستگی والدینی تفاوت معناداری وجود داشت (0/05p<)، اما در حمایت اجتماعی ادراک­شده بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/4p>).
نتیجه­ گیری: نتایج حاکی از پایین ‌بودن نمرات شایستگی والدینی و بالا بودن نمرات ذهن‌آگاهی والدینی در مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در مقایسه با مادران دارای کودکان بدون نیازهای ویژه بود؛ بنابراین، می­توان دریافت که حضور کودک دارای نیاز ویژه موجب افزایش حضور در لحظه و ذهن­آگاهی بیش­تر و کاهش شایستگی والدینی در مادران دارای این نوع کودک می‌شود.  
واژه‌های کلیدی: ذهن­ آگاهی والدینی، شایستگی، حمایت اجتماعی، کودک دارای نیازهای ویژه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/14 | پذیرش: 1398/4/27 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


موسوی سیده فاطمه، دبیری سولماز. مقایسۀ ذهن‌آگاهی والدینی، شایستگی والدینی و حمایت اجتماعی ادراک‌­شده در مادرانِ دارای کودک با و بدون نیازهای ویژه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :76-100

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-813-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4287