[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 120-131 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بازی درمانی انفرادی و گروهی بر رفتارهای مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
الهه نایبی ، رضا پاشا ، سعید بختیارپور ، زهرا افتخار صعادی
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (64 مشاهده)
زمینه و هدف: بازی ­درمانی، روشی خلاقانه در روان ­درمانی کودک است و این درمان متناسب با سن، نیازهای کودکان در زمینه‌های سنی مختلف را برآورده کرده و بر تغییر رفتار، سازش­ یافتگی، و مهارت‌های اجتماعی آنها، اثر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی­درمانی انفرادی و گروهی بر رفتارهای مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی انجام شد.
روش: طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 60 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 20 دانش‌آموز) جایدهی شدند. گروه‌های آزمایش تحت بازی­درمانی انفرادی (10 جلسه 45 دقیقه‌ای) و بازی­درمانی گروهی (10 جلسه 60 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه گواه هیچ گونه مداخله­ ای دریافت نکرد. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه رفتارهای مقابله‌ای فلاحی و همکاران (1396) و پرسشنامه تشخیصی اختلال فزون­ کنشی - نارسایی توجه کانرز (1999) استفاده شد و در پایان داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند که بازی­ درمانی به هر دو شیوه انفرادی و گروهی بر افزایش مؤلفه کنارآمدن با مشکل (217/93F=) و کاهش مؤلفه­ های انحراف از مشکل (1153/09F=)، و کنارآمدن ویرانگر (317/57F=) دانش‌آموزان دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی مؤثر است (0/01p<). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، بازی­ درمانی به شیوه گروهی مؤثرتر از بازی­درمانی انفرادی در افزایش مؤلفه کنارآمدن با مشکل(3/61-=MD)، و کاهش مؤلفه ­های انحراف از مشکل (4/65=MD) و کنارآمدن ویرانگر (3/63=MD) دانش‌آموزان دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی بود (0/01p<).
نتیجه ­گیری: بازی­ درمانی انفرادی و گروهی بر افزایش رفتارهای مقابله‌ای دانش‌آموزان دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی اثربخش است، اما بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه باید توجه داشت که اجرای این شیوه به صورت گروهی می­تواند تأثیرات بیشتری بر بهبود وضعیت روانی و رفتاری کودکان داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی انفرادی، بازی درمانی گروهی، رفتارهای مقابله‌ای، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1010 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/7 | پذیرش: 1399/3/13 | انتشار: 1399/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nayebi E, Pasha R, Bakhtiyarpour S, Eftekhar Saadi Z. Comparison of the Effectiveness of Individual and Group Play Therapy on Coping Behaviors in Primary School Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :120-131
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-836-fa.html

نایبی الهه، پاشا رضا، بختیارپور سعید، افتخار صعادی زهرا. مقایسه اثربخشی بازی درمانی انفرادی و گروهی بر رفتارهای مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :120-131

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-836-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227