زمینه و هدف: تکوالد بودن میتواند زمینۀ برخی از اختلالها شده و بر سیر و پیشآگهی آنها اثر بگذارد؛ بنابراین بررسی مشکلات رفتاری در فرزندان این خانوادهها دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای مشکلات رفتاری کودکان خانوادههای تکوالدی و دووالدی انجام شده است.
روش: روش پژوهش پس رویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف بالا، 100 دانشآموز (50 دختر و 50) پسر تک والدی مقطع ابتدایی شهر تهران (تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی) بهصورت نمونهگیری در دسترس و 100 دانشآموز دختر و پسر خانواده دووالدی مقطع ابتدایی شهر تهران بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهوسیله پرسشنامههای رفتاری راتر (1964) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل واریانس دوعاملی نشان داد مشکلات رفتاری در دانشآموزان تکوالدی بیشتر از دانشآموزان دووالدی است. در نوع مشکلات رفتاری نیز تفاوت معناداری در پرخاشگری- فزون کنشی، اضطراب – افسردگی، رفتارهای ضداجتماعی و اختلال نارسایی بین دو گروه مشاهده شد. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین مشکلات رفتاری دختران و پسران وجود داشت. دختران در اضطراب- افسردگی و اختلال نارسایی توجه از مشکلات بیشتری برخوردار بودند.
نتیجهگیری: در خانوادههای تکوالدی یا پدر حضور ندارد یا به دلایلی مانند ناتوانی جسمانی و بیماری روانی قدرت کافی برای اداره خانواده ندارد، بنابراین نقش وی کم رنگ و شرایط خانواده به خانوادههای تکوالدی نزدیک میشود و در نهایت منجر به بروز مشکلات رفتاری در بین فرزندان این گروه شده است.
Motamedi Sharak F, Ghobari Bonab B, Rabiee A. Behavior Problems of Students of Single-Parent and Two-Parent Families from Teachers’ Perspective. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :87-96 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-91-fa.html
معتمدی شارک فرزانه، غباری بناب باقر، ربیعی علیرضا. مشکلات رفتاری دانشآموزان خانوادههای تکوالدی و دو والدی از دیدگاه معلمان آنها. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :87-96