[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 156-168 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک های والدگری، تنیدگی والدین، و نارسایی در کنش های اجرایی کودکان در پیش بینی مشکلات درون نمود و برون نمود کودکان
سیده فائزه خوشکردار ، مجید برادران ، فرزانه رنجبر نوشری
دانشگاه پیام نور، آستانه اشرفیه، ایران
چکیده:   (658 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات دوران کودکی را می­توان به­ طور کلی به دو گروه بزرگ ولی همپوش درون­ نمود و برون­ نمود تقسیم کرد. مشکلات رفتاری درون­نمود و برون­ نمود در سنین کودکی و نوجوانی بر کارکرد افراد در زمینه ­های مختلف، تأثیر منفی بسیاری به جا می­گذارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک­های والدگری، تنیدگی والدین، و نارسایی در کنش­های اجرایی کودکان در پیش ­یبنی مشکلات رفتاری درون­نمود و برون­نمود کودکان انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر رشت و والدین آنها در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از این جامعه، 375 دانش ­آموز به روش خوشه ­ای چند­مرحله­ای به ­عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که به پرسشنامه­ های شاخص تنیدگی والدین (آبیدین، 1990)، پرسشنامه والدگری (فریک، 1991)، مقیاس نارساکنش­وری اجرایی (بارکلی، 2011)، و چک­لیست رفتار کودک (آخنباخ و رسکولار، 2001) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ­ها: بر اساس نتایج به دست آمده بین والدگری مثبت، مشارکت پدر، و اطلاع با مشکلات درون­نمود و برون­نمود کودکان همبستگی منفی معنادار؛ و بین تنبیه بدنی، نظارت ضعیف، و اقتدار با مشکلات درون­ نمود و برون­ نمود کودکان، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین دو متغیر تنیدگی والدین و نارسایی در کنش­های اجرایی کودکان (و مؤلفه ­های آن) با مشکلات درون ­نمود و برون­ نمود کودکان، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد (0/01P> ). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که کنش اجرایی، مشارکت پدر، تنبیه بدنی، اقتدار، اطلاع، والدگری مثبت، و نظارت ضعیف، قادر به پیش­بینی مشکلات درون­نمود؛ و همچنین مشارکت پدر، کنش اجرایی، والدگری مثبت، تنیدگی، تنبیه بدنی، خودنظم ­جویی هیجانی، اطلاع، اقتدار، و نظارت ضعیف، قادر به پیش­بینی مشکلات برون­نمود کودکان هستند (0/01P> ).
نتیجه­گیری: بر اساس یافته­ های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت والدگری مثبت، مشارکت پدر و اطلاع، پیش ­بینی­ کننده ­های منفی؛ و تنبیه بدنی، نظارت ضعیف، اقتدار، تنیدگی والدین، و نارسایی در کنش­ اجرایی، پیش ­بینی ­کننده ­های مثبت مشکلات درون­ نمود و برون ­نمود کودکان هستند. یافته ­های مطالعه حاضر می­تواند ­در تدوین و اجرای مداخله پیش گیرانه و درمانی مؤثر در زمینه اختلالات رفتاری کودکان، کمک قابل توجهی کند. 
واژه‌های کلیدی: سبک های والدگری، تنیدگی والدین، کنش اجرایی، مشکلات درون نمود و برون نمود
متن کامل [PDF 1561 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/24 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/6/31
فهرست منابع
1. Bornstein MH, Britto PR, Nonoyama‐Tarumi Y, Ota Y, Petrovic O, Putnick DL. Child development in developing countries: introduction and methods. Child Dev. 2012; 83(1): 16-31. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2011.01671.x]
2. Crawford NA, Schrock M, Woodruff-Borden J. Child Internalizing Symptoms: Contributions of Child Temperament, Maternal Negative Affect, and Family Functioning. Child Psychiatry Hum Dev. 2011; 42(1): 53-64. [Link] [DOI:10.1007/s10578-010-0202-5]
3. Kessler RC, Berglund P, Demler O, Jin R, Merikangas KR, Walters EE. Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the national comorbidity survey replication. Arch Gen Psychiatry. 2005; 62(6): 593-602. [Link] [DOI:10.1001/archpsyc.62.6.593]
4. Ghobari-Bonab B, Parand A, Hossein Khanzadeh Firoozjah A, Movallali G, Nemati S. Prevalence of Children with Behavioral Disorders in Primary Schools in Tehran. JOEC. 2009; 9(3): 223-238. [Persian]. [Link]
5. Khoddam H, Medanloo M, Ziaie T, Keshtkar AA. Behavioral disorders and some related factors in school-age children in Gorgan. Nursing Research. 2008; 4(14): 29-37. [Persian]. [Link]
6. Carpenter AL, Puliafico AC, Kurtz MS, Pincus DB, Comer JS. Extending Parent-Child Interaction Therapy for Early Childhood Internalizing Problems: New Advances for an Overlooked Population. Clin Child and Fam Psychol Rev. 2014; 17(4): 340-356. [Link] [DOI:10.1007/s10567-014-0172-4]
7. Bagheri Sheykhangafshe F, Shabahang R, Abolghasemi A. Prediction of the food neophobia by dimensions of personality and parenting styles. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(2): 25-35. [Persian]. [Link]
8. Aunola K, Stattin H, Nurmi J. Parenting styles and adolescents, achievement strategies. J Adolesc. 2000; 23(2): 205-222. [Link] [DOI:10.1006/jado.2000.0308]
9. Matejevic M, Jovanovic D, Ilic M. Patterns of Family Functioning and Parenting Style of Adolescents with Depressive Reactions. Soc Behav Sci. 2015; 185: 234-239. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.03.460]
10. Goodman SH, Rouse MH, Connell AM, Broth MR, Hall CM, Heyward D. Maternal depression and child psychopathology: A meta-analytic review. Clin Child Fam Psychol Rev. 2011; 14(1): 1-27. [Link] [DOI:10.1007/s10567-010-0080-1]
11. Murray KW, Dwyer KM, Rubin KH, Knighton-Wisor S, Booth-LaForce C. Parent-child relationships, parental psychological control, and aggression: maternal and paternal relationships. J Youth Adolesc. 2014; 43(8): 1361-73. [Link] [DOI:10.1007/s10964-013-0019-1]
12. Zakirova VG, Gaysina GI, Raykova E. Professional Support for Families in Difficult Life Situations. International J Env Scie Ed. 2016; 11(5): 633-639. [Link]
13. Rankin Williams L, Degnan K, Perez-Edgar K.E. Henderson H.A, Rubin K.H, Pine D.S, Steinberg L, Fox NA. Impact of Behavioral Inhibition and Parenting Style on Internalizing and Externalizing Problems from Early Childhood through Adolescence. J Abnorm Child Psychol. 2009; 37(8): 1063-1075. [Link] [DOI:10.1007/s10802-009-9331-3]
14. Rollè L, Prino L.E, Sechi C, Vismara L, Neri E, Polizzi C, … Brustia P. Parenting stress, mental health, dyadic adjustment: A structure equation model. Front Psychol. 2017; 8: 839-845. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00839]
15. Teymouri S, Ataeifar R. Relationship between parental stress and children's affective and behavioral disorders. Journal of Clinical Psychology Andishe va Raftar. 2010; 4(16): 17-26. [Persian]. [Link]
16. Crawford AM, Manassis K. Familial predictors of treatment outcome in childhood anxiety disorders. J Am Acad Child Adoles Psych. 2001; 40(10): 1182-1189. [Link] [DOI:10.1097/00004583-200110000-00012]
17. Sepa A, Frodi A, Ludvingsson J. Could parental stress and lack of support/confidence function as mediating mechanisms between certain environmental factors and the development of autoimmunity in children? A study within ABIS. Annals of the New York Academy of Science. 2002; 958: 431-435. [Link] [DOI:10.1111/j.1749-6632.2002.tb03019.x]
18. Mackler JS, Kelleher R, Shanahan L, Calkins SD, Susan P, Keane SP, O'Brien M. Parenting Stress, Parental Reactions, and Externalizing Behavior From Ages 4 to 10. J Marriage Fam. 2016; 77(2): 388-406. [Link] [DOI:10.1111/jomf.12163]
19. Khaleque A, Rohner RP. Perceived parental acceptance-rejection and psychological adjustment: A meta-analysis of cross-cultural and intercultural studies. J Marriage Fam. 2002; 64(1): 54-64. [Link] [DOI:10.1111/j.1741-3737.2002.00054.x]
20. Putnick DL, Bornstein MH, Hendricks C, Painter KM, Suwalsky JTD, Collins WA. Stability, continuity, and similarity of parenting stress in European American mothers and fathers across their child's transition to adolescence. Parent Sci Pract. 2010; 10: 60-77. [Link] [DOI:10.1080/15295190903014638]
21. Tottenham N, Hare TA, Casey BJ. Behavioral assessment of emotion discrimination, emotion regulation, and cognitive control in childhood, adolescence, and adulthood. Front Psychol. 2011; 2, 1-9. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2011.00039]
22. Brown TE. Executive Functions and Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Implications of two conflicting views. International J Disability, Dev Ed. 2006; 53(1): 35-46. [Link] [DOI:10.1080/10349120500510024]
23. Kooij SJJ, Huss M, Asherson P, Akehurst RRR, Beusterien K, French A, Sasané R, Hodgkins P. Distinguishing Comorbidity and Successful Management of Adult ADHD. J Atten Disord. 2012; 16(5): 3-19. [Link] [DOI:10.1177/1087054711435361]
24. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychol Bull. 1997; 121(1): 65-94. [Link] [DOI:10.1037/0033-2909.121.1.65]
25. Skirrow C, Asherson P. Emotional lability, comorbidity and impairment in adults with attention-deficit hyperactivity disorder. J Affect Disord. 2013; 147(1): 80-86. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2012.10.011]
26. Ziereis S, Jansen P. Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Res Dev Disabi. 2015; 38: 181-191. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2014.12.005]
27. Dadds MR, Maujean A, Fraser J A. Parenting and conduct problems in children: Australian data and psychometric properties of the Alabama Parenting Questionnaire. Australian Psychologist. 2003; 38(3): 238-241. [Link] [DOI:10.1080/00050060310001707267]
28. Samani S. Psychometric properties of the child from of Alabama Parenting Questionnaire (Persian version). Journal of Psychological Models and Methods. 2011; 2(5): 17-29. [Persian]. [Link]
29. Dadsetan P, Ahmadi Azghandi A, Hassan Abadi H. Parental stress and general health: research on the relationship between parenting stress of mothers with general health nurses and housewives with young children. Developmental Psychology Journal: Iranian psychologists. 2006; 2(7): 184-171. [Persian]. [Link]
30. Knouse LE, Barkley RA, Murphy KR. Does executive functioning (EF) predict depression in clinic-referred adults? EF tests vs. rating scales. J Affect Disord. 2013; 145(2): 270-275. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2012.05.064]
31. Mashhadi A, Mirdoraghi F, Hosainzadeh-Maleki Z, Hasani J, Hamzeloo M. Factor Structure, Reliability and Validity of Persian Version of Barkley Deficits in Executive Functioning Scale(BDEFS)- Adult Version. Journal of Clinical Psychology. 2015; 7(1): 51-62. [Persian]. [Link]
32. McCarty CA, Lau AS, Valeri SM, Weisz JR. Parent- Child interactions in relation to critical and emotionally overinvolved Experessed Emotion (EE): is EE a proxy for behavior? J Abnorm Child Psychol, 2004; 32: 83-93. [Link] [DOI:10.1023/B:JACP.0000007582.61879.6f]
33. Nakamura BJ, Ebesutani C, Bernstein A, Chorpita BF. A psychometric analysis of the Child Behavior Checklist DSM-oriented Scales. J Psychopathol Behav Assess. 2009; 31(3): 178-189. [Link] [DOI:10.1007/s10862-008-9119-8]
34. Minaei A. Adaptation and Standardization of the child behavior checklist Akhen bakh, self-assessment questionnaire and teacher report form. Research in exceptional children. 2006; 6(1): 529-558. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshkerdar S F, Baradaran M, Ranjbar Noushari F. The Role of Parenting Styles, Parental Stress and Children’s Executive Functions Deficits in Predicting the Children's Internalizing and Externalizing Problems. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :156-168
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-927-fa.html

خوشکردار سیده فائزه، برادران مجید، رنجبر نوشری فرزانه. نقش سبک های والدگری، تنیدگی والدین، و نارسایی در کنش های اجرایی کودکان در پیش بینی مشکلات درون نمود و برون نمود کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :156-168

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-927-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312