1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران 2- گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران 3- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران 4- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران
چکیده: (4083 مشاهده)
زمینه و هدف: با پیچیده شدن شرایط زندگی در دنیای کنونی، مهارت حل مسئله به یکی از اساسیترین مؤلفههای زندگی سالم تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی آموزش برنامه های نوین فرزندپروری بوده است که طی آن مهارتهای حل مسئله به مادران آموزش داده میشود.
روش:گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 38 نفر از مادران کودکانی است که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. برای آموزش برنامه مداخلهای حاضر، از مربیان باتجربه و آموزشدیده استفاده گردید. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل است. دادههای این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامه مشکل رفتاری کودکان (شکوهی یکتا و پرند، 1387)و حل مشکل خانواده (احمدی، فتحی آشتیانی و اعتمادی،1386) گردآوری شده است.
یافتهها: یافتهها بیانگر تأثیر این کارگاهها بر کاهش معنادار مشکلات رفتاری کودکان است، به طوری که بیشترین اثر این کارگاهها بر خردهمقیاس درک موقعیت و کمترین اثر بر درک احساسات مشاهده شده است (0/05 > p)؛ این در حالی است که در مقیاس حل مشکل خانواده، هیچ اثر معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری:یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که این مداخلات را میتوان به طور مؤثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان به کار برد. در ضمن این برنامه مداخله ای می تواند در دوره های کوتاهمدت توسط درمانگران برای والدین به صورت گروهی استفاده شود.
Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Mahmoodi M, Alave Nezhad S. Effects of Teaching Advanced Parenting Programs on the Relationship Process in the Family. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :35-45 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-93-fa.html
شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، محمودی مریم، علوی نژاد ثریا. کاربرد برنامه های نوین فرزندپروری در فرایند ارتباط در خانواده. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :35-45