1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران 2- دانشکده روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (3884 مشاهده)
زمینه و هدف:تنظیم هیجانی نقش اساسی در رفتار سازشیافته کودکان دارد. اهمیت این مفهوم در روابط بینفردی، کنار آمدن با موقعیتهای مشکلساز، و دستیابی به اهداف شخصی، ضرورت وجود ابزاری معتبر جهت سنجش آن را نشان میدهد. هدفاینپژوهشبررسیساختارعاملیو تعیین ویژگیهایروانسنجیچکلیست تنظیم هیجانینسخهوالدیندرمیان دانشآموزان سنین 6 تا 12 سال بود. روش: اینپژوهشازنظرروششناسی، کاربردی و توصیفی- توسعه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر 6 تا 12 ساله مدارس ابتدایی دولتی شهر اراک بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه آماری، تعداد 471 دانشآموزبه روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده، و والدین آنها به چکلیست تنظیم هیجانی (شیلدز و سیچتی، 1995) و نظام درجهبندی مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت،1990) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو رویآورد کلاسیک و نظریه سؤال- پاسخ استفاده شد. یافته ها:بر اساس نتایج بررسی روایی ابزار چکلیست تنظیم هیجانی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی (نظریه کلاسیک) و مدلهای چندبعدی (نظریه سؤال پاسخ)، دو عامل بیثباتی/ منفیگرایی و تنظیم هیجانی، مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار این چکلیست با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای دو عامل آن، 76/0 و 69/0 به دست آمد که مطلوب و قابل پذیرش است. همچنین تابع آگاهی چکلیست نشان داد که عامل بیثباتی/ منفیگرایی در محدوده سطح صفت بین 2- تا 3، بیشترین آگاهی دهندگی، و عامل تنظیم هیجانی بین 2 تا 3- ، آگاهی دهندگی بالا و خطای اندازه گیری پایینی داشت (0/01> p). نتیجه گیری:باتوجهبهنتایجپژوهشحاضرواهمیتارزیابیتنظیم هیجانیبه ویژهدرکودکان،میتوان نتیجهگرفتکهنسخه فارسی چکلیست تنظیم هیجانی،ابزاریمناسبومعتبربرایارزیابیاینحیطهدرکودکان 6 تا 12 سالاست.
Shafietabar M, Akbari Chermahini S, Molaei Yasavoli M. Factorial Structure and Psychometric Properties of the Emotion Regulation Checklist – Parent Form. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :80-95 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-935-fa.html