1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 2- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران 3- واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران 4- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 5- گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 6- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (275 مشاهده)
زمینه و هدف:داستان ها دارای چنان قدرتی هستند که می توانند خوانندگان را وارد دنیای تخیلی کنند و تغییراتی را در خوانندگان موجب شوند؛ در واقع داستان ها می توانند خوانندگان را به نوعی به مکان ها و زمان های متفاوتی ببرند. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف مقایسهظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تابآوری در سطوح متفاوت انتقال در داستانهای مرتبط با موفقیت انجام شد. روش:در این مطالعه علی - مقایسه ای، از بین دانش آموزان دختر و پسر مدارس دوره متوسطه یکم شهر رشت (1399)، 200 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا پنج داستان کوتاه در رابطه با موفقیت به آنها داده شد تا مطالعه کنند. پس از مطالعه داستان ها، دانش آموزان به فرم کوتاه مقیاس انتقال (آپل و همکاران، 2015)، مقیاس کوتاه ثبات (داکورث و کیون، 2009) و مقیاس تاب آوری کانر-داویدسون (کانر و داویدسون ، 2003) پاسخ دادند. با استفاده از فرم کوتاه مقیاس انتقال (آپل و همکاران، 2015)، سطوح درآمیختگی دانش آموزان در داستان های مرتبط با موفقیت سنجیده شد. در پایان تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS24 و با استفاده با روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. یافته ها:نتایج به دست آمده نشان داد که بین ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب آوری در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P). شرکت کنندگان گروه سطح بالا انتقال داستان، از ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت (29/52) و تابآوری (67/05) بیشتری از خود نشان دادند (0/001>P). نتیجه گیری:بر اساس نتایج به دست آمده میتوان چنین استدلال کرد که انتقال داستان نوع خاصی از ایجاد انگیزه و موفقیت است کهباعث شده دانش آموزان در داستان ها و تأثیرپذیری آنها از محتوای داستانها غرق بشوند و از نظر انگیزشی و هیجانی ارتقا پیدا کنند.
Bagheri Sheykhangafshe F, Savabi Niri V, Saeedi M, Hatam M, Mousavi S M, Shabahang R. Comparison of the Capacity of Sustaining Effort and Interest for Long-Term Purposes and Resiliency in Different Levels of Transportation into Narrative About Success. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 6 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-961-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، صوابی نیری وحید، سعیدی مریم، حاتم مهسا، موسوی سیده مریم، شباهنگ رضا. مقایسه ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب آوری در سطوح متفاوت انتقال در داستان های مرتبط با موفقیت. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :79-92