[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 61-75 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی، نوروفیدبک و درمان مبتنی بر تمرینات ادراکی - حرکتی اسپارک بر دشواری تنظیم هیجان کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی
زهرا بت شکن ، یوسف گرجی ، حمید زاهدی ، زهره رئیسی ، حسین زرین
گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران و گروه روان شناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
چکیده:   (245 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی تحولی دوران کودکی است که بر ابعاد گسترده‌ای از کارکردهای افراد مبتلا به آن از جمله تنظیم هیجانی تأثیر دارد. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی و مقایسه درمان‌های ذهن­آگاهی، نوروفیدبک، و درمان‌ مبتنی بر تمرینات ادراکی حرکتی (اسپارک) بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه­تجربی همراه با گروه گواه و طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی در شش ماه نخست سال 1398 شهر اصفهان بودند که 60 نفر از آنان به روش هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در چهار گروه درمان ذهن­آگاهی، درمان نوروفیدبک، درمان ادراکی - حرکتی (اسپارک)، و گروه گواه جایدهی شدند. سه گروه‌ درمانی هر یک به مدت 10 هفته تحت مداخلات مورد نظر قرار گرفتند؛ در صورتی‌که افراد گروه گواه مداخله­ای را دریافت نکردند. به‌منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان بنفورد و همکاران (34) استفاده شد. داده­های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS و از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنا‌داری بین گروه‌های آزمایش با گروه گواه وجود دارد (01/0 p<). در مقایسه گروه‌ها مشخص شد مداخله ذهن­آگاهی، اثربخشی بیشتری نسبت به درمان نوروفیدبک داشته (05/0 p<)، ولی تفاوت معنا‌داری بین مداخله مبتنی بر ذهن­آگاهی و مداخله حسی حرکتی اسپارک مشاهده نشد (05/0 p>). همچنین یافته‌های مربوط به مرحله پیگیری نشان داد گروه‌های مداخله‌ای ذهن­آگاهی و اسپارک میزان اثربخشی خود را حفظ کرده­اند (01/0 p<) ولی از اثر درمانی نوروفیدبک در طی زمان کاسته شده و اثربخشی آن پایدار نمانده است (05/0 p>).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان بیان کرد روش ذهن­آگاهی با افزایش وضوح و پذیرش هیجان‌ها، و مداخله فعالیت‌های ادراکی- حرکتی از طریق تعدیل ارتباطات عصبی در مغز، موجب تنظیم و برون‌ریزی هیجانی شده و زمینه را برای کاهش دشواری تنظیم هیجان مساعد می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، نوروفیدبک، تمرینات ادراکی - حرکتی اسپارک، تنظیم هیجان، اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 1167 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/21 | پذیرش: 1399/6/5 | انتشار: 1399/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bot Shekan Z, Gorji Y, Zahedi H, Raisi Z, Zarrin H. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Therapy, Neurofeedback and Therapy Based on SPARK Perceptual-Motor Exercises on the Difficulty of Emotion Regulation in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health. 2021; 7 (4) :61-75
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-973-fa.html

بت شکن زهرا، گرجی یوسف، زاهدی حمید، رئیسی زهره، زرین حسین. مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی، نوروفیدبک و درمان مبتنی بر تمرینات ادراکی - حرکتی اسپارک بر دشواری تنظیم هیجان کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :61-75

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-973-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4287