[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 81-92 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روان‌شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش‌ آموزان
امید میرزایی فندخت ، فریبرز درتاج ، اسماعیل سعدی پور ، صغری ابراهیمی قوام ، علی دلاور
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (280 مشاهده)
زمینه و هدف: مشارکت تحصیلی دانش­ آموزان می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نیازهای اساسی روان‌شناختی و فرهنگ مدرسه قرار گیرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روان‌شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش ­آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‏ آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائن در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، تعداد 380 نفر انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها در این مطالعه از پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997)، سیاهه مشارکت تحصیلی سالملا-آرو و اوپادایایا (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روان‌شناختی لاگواردیا همکاران (۲۰۰۰) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم‌افزار Spss نسخه 24 و Amos نسخه 24 در سطح معنی‌داری 05/0=α استفاده شد.
یافته ­ها: طبق نتایج، فرهنگ مدرسه اثر مستقیم و معنی‌داری بر نیازهای اساسی روان‌شناختی (0/803=β، 0/01>P) و مشارکت تحصیلی (40/477=β، 0/01>P) دارد. همچنین نیازهای اساسی روان‌شناختی نیز اثر مستقیم و معنی‌داری بر مشارکت تحصیلی (0/292=β، 0/01>P) دارد. بر این اساس نتیجه گرفته می‌شود که فرهنگ مدرسه از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روان‌شناختی، اثر غیرمستقیم بر مشارکت تحصیلی دانش‌آموزان دارد (0/234=β، 0/01>P) .
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه می‌توان گفت نیازهای اساسی روان‌شناختی و فرهنگ مدرسه موجب افزایش مشارکت تحصیلی می‌شوند. همچنین نیازهای اساسی روان‌شناختی بر رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی، می‌افزاید.
واژه‌های کلیدی: مشارکت تحصیلی، فرهنگ مدرسه، نیازهای اساسی روان‌شناختی
متن کامل [PDF 762 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/9/28 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei Fandokht O, Dortaj F, Saadipour E, Ebrahimi Ghavam S, Delavar A. The Mediating Role of Basic Psychological Needs in the Relationship between School Culture and Academic Engagement of student. jcmh. 2020; 7 (1) :81-92
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-982-fa.html

میرزایی فندخت امید، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی. نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روان‌شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش‌ آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :81-92

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-982-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4140