گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (3399 مشاهده)
زمینه و هدف:شنبازیدرمانی روشی است غیرکلامی، نمادین، و بر اساس تجربههای خلاق افراد که در آن دانشآموز با ساختن دنیای خیالی خود در شنها، تعارضها، تمایلها، و هیجانهای خود را بیان میکند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شنبازیدرمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانشآموزان پایه سوم ابتدایی انجام شد. روش:این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواهبود. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 50 دانش آموز از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (25 دانش آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از دو مقیاس اضطراب بک (1990) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. در مرحله پیشآزمون، هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس برنامه شنبازیدرمانی به مدت سه هفته، طی 9 جلسه 45 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند. داده های جمعآوری شده با تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار SPSS23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد میزان اضطراب گروه آزمایش بعد از انجام فعالیتهای شن بازی، کاهش یافته (0/01>,P8/235 F=) و میزان انگیزه پیشرفت این گروه، افزایش یافت (0/01>865 ,P /3F=).
نتیجه گیری:بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان نتیجه گرفت که کودکان از طریق شنبازی میتوانند رفتارهای مناسبتر و اجتماعی تری را ابراز کنند و از آن به عنوان معبری برای تخلیه احساسات و کاهش رفتارهای مضطرب خود، استفاده کنند. همچنین شنبازیدرمانی باعث می شود دانشآموزانی که انگیزه و علاقهای نسبت به یادگیری دروس ندارند، فرصتهای آموزشی و یادگیری جدیدی را به دست آورند که همین موضوع موجب افزایش انگیزه پیشرفت در آنها میشود.
Khojasteh S. The Effectiveness of Sand Play Therapy on Anxiety and Achievement Motivation of Primary School Students. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :68-80 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-984-fa.html
خجسته سعیده. اثربخشی شنبازیدرمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مضطرب پایه سوم ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :68-80