[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 80-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شن‌بازی‌درمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مضطرب پایه سوم ابتدایی
سعیده خجسته*
گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (3399 مشاهده)
زمینه و هدف: شن‌بازی‌درمانی روشی است غیرکلامی، نمادین، و بر اساس تجربه‌های خلاق افراد که در آن دانش‌آموز با ساختن دنیای خیالی خود در شن‌ها، تعارض‌ها، تمایل‌ها، و هیجان‌های خود را بیان می­کند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شن‌بازی‌درمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی انجام شد. 
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 50 دانش ­آموز از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (25 دانش ­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها در این مطالعه از دو مقیاس اضطراب بک (1990) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. در مرحله پیش‌آزمون، هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس برنامه شن‌بازی‌درمانی به مدت سه هفته، طی 9 جلسه 45 دقیقه­ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه مداخله­ ای دریافت نکردند. داده های جمع­آوری شده با تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار SPSS23 تجزیه و تحلیل شدند. 
یافته­ ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد میزان اضطراب گروه آزمایش بعد از انجام فعالیت‌های شن­ بازی، کاهش یافته (0/01>,P 8/235 F=) و میزان انگیزه پیشرفت این گروه، افزایش یافت (0/01 >865 ,P /3 F=).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می ­توان نتیجه گرفت که کودکان از طریق شن‌بازی می‌توانند رفتارهای مناسب‌تر و اجتماعی­ تری را ابراز کنند و از آن به عنوان معبری برای تخلیه احساسات و کاهش رفتارهای مضطرب خود، استفاده کنند. همچنین شن‌بازی‌درمانی باعث می­ شود دانش‌آموزانی که انگیزه و علاقه‌ای نسبت به یادگیری دروس ندارند، فرصت‌های آموزشی و یادگیری جدیدی را به دست آورند که همین موضوع موجب افزایش انگیزه پیشرفت در آنها می‌شود.
واژه‌های کلیدی: شن‌بازی‌درمانی، اضطراب، انگیزه پیشرفت
متن کامل [PDF 803 kb]   (3181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1398/12/27 | انتشار: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khojasteh S. The Effectiveness of Sand Play Therapy on Anxiety and Achievement Motivation of Primary School Students. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :68-80
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-984-fa.html

خجسته سعیده. اثربخشی شن‌بازی‌درمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مضطرب پایه سوم ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :68-80

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-984-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660