[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش نشخوار فکری و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی خطرپذیری دانش آموزان
اعظم رهبریان ، حامد صالحی ، مجید غریب دوست ، حسین محمودی
واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (329 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه انجام رفتارهای پرخطر باعث ایجاد آسیب­های جدی به فرد و جامعه می­شود، شناسایی این گونه رفتارها و عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  در همین راستا در سال‌های اخیر بررسـی الگوهـای تفکـر در ایجاد و تداوم این رفتار مورد توجه روان ­شناسان و متخصصان قرار گرفته است. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف نقش نشخوار فکری و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی خطرپذیری نوجوانان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری شامل تمامی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سرایان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 205 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­های لازم در این پژوهش از پرسش­نامه نشخوار فکری نالن- هوکسما و مارو (1991)، مقیاس سرسختی روان‌شناختی کیامرئی و همکاران (1377) و پرسش‌نامه رفتارهای پرخطر زاده­محمدی و همکاران (1390) استفاده شد. جهت تحلیل داده، از روش‌های آماری میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون چندگانه به شیوه هم‌زمان استفاده شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نشخوار فکری با خطرپذیری، رابطه مثبت و معنادار (0/001 > P)، اما بین سرسختی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن با خطرپذیری، رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/001 > P). همچنین نشخوار فکری و  سرسختی روان‌شناختی توانستند در مجموع 26/06 درصد (0/01>P) از واریانس خطرپذیری نوجوانان را تبیین کنند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می­توان نتیجه ­گیری کرد که با اصلاح تفسیرهای ذهنی و بهبود شاخص ­های  روان‌شناختی مانند تاب­ آوری، می توان میزان خطرپذیری رفتارهای نوجوانان را کاهش داد. 
واژه‌های کلیدی: نشخوار فکری، سرسختی روان‌شناختی، خطرپذیری
متن کامل [PDF 1036 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/29 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/6/19
فهرست منابع
1. Organization WH. Adolescent health and development in nursing and midwifery education. New York: World Health Organization; 2004. [Link]
2. Mousavi SV, Pasandideh Z, Poorabolghasem Hosseini S. The effectiveness of emotional intelligence training on risk taking of adolescent girls. JPEN. 2017; 4(2):1-8. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jpen-04021]
3. Krcmar M, Greene K. Connections between violent television exposure and adolescent risk taking. Media Psychology. 2000; 2(3):195-217. [Link] [DOI:10.1207/S1532785XMEP0203_1]
4. Campbell JA, Walker RJ, Egede LE. Associations between adverse childhood experiences, high-risk behaviors, and morbidity in adulthood. Am J Prev Med. 2016; 50(3):344-352. [Link] [DOI:10.1016/j.amepre.2015.07.022]
5. Hertz MF, Everett Jones S, Barrios L, David‐Ferdon C, Holt M. Association between bullying victimization and health risk behaviors among high school students in the united states. IJSH. 2015; 85(12):833-842. [Link] [DOI:10.1111/josh.12339]
6. Marzban A. Prevalence of high risk behaviors in high school students of Qom, 2016. JMJ. 2018; 16(3):44-51. [Persian]. [Link]
7. Prado G, Pantin H, Huang S, Cordova D, Tapia MI, Velazquez MR, et al. Effects of a family intervention in reducing HIV risk behaviors among high-risk Hispanic adolescents: A randomized controlled trial. PAM. 2012; 166(2):127-133. [Link] [DOI:10.1001/archpediatrics.2011.189]
8. Habibi Kaleybar R, Shaban Basim F, Samimi Z, Mollamohseni M, Azizi S. Explaining high-risk behaviors among students on the basis of religious orientation and spiritual health. Islamic Life Style. 2018; 2(4):203-209. [Persian]. [Link]
9. Rahbaran R, Karami R, Shahmohammadi M. The effectiveness of behavioral activation therapy on rhubarb and depression disorders in adolescents. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology. 2019; 14(52):17-26. [Persian]. [Link]
10. Rod K. observing the effects of mindfulness-based meditation on anxiety and depression in chronic pain patients. Psychiatr Danub. 2015; 27(1):209-211. [Link]
11. Schut DM, Boelen PA. The relative importance of rumination, experiential avoidance and mindfulness as predictors of depressive symptoms. ACBS. 2017; 6(1):8-12. [Link] [DOI:10.1016/j.jcbs.2016.11.008]
12. Nolen-Hoeksema S, Stice E, Wade E, Bohon C. Reciprocal relations between rumination and bulimic, substance abuse, and depressive symptoms in female adolescents. Journal of abnormal psychology. 2007; 116(1):198-207. [Link] [DOI:10.1037/0021-843X.116.1.198]
13. Abela JR, Skitch SA, Auerbach RP, Adams P. The impact of parental borderline personality disorder on vulnerability to depression in children of affectively ill parents. J. Pers. Disord. 2005; 19(1):68-83. [Link] [DOI:10.1521/pedi.19.1.68.62177]
14. Khedmati N. The relationship between rumination and difficulty of emotion regulation with self-harm behaviors in students. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2020; 8(11):19-26. [Persian]. [Link]
15. Chamani N, Sajjadian I. The causal relationship between anxiety, rumination, neglect, peer relationship and bullying with the readiness of addiction. Research on Addiction. 2019; 13(51):219-240. [Persian]. [Link]
16. Willem L, Bijttebier P, Claes L, Raes F. Rumination subtypes in relation to problematic substance use in adolescence. Pers Individ Dif. 2011; 50(5):695-699. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2010.12.020]
17. Bravo AJ, Pilatti A, Pearson MR, Mezquita L, Ibáñez MI, Ortet G. Depressive symptoms, ruminative thinking, drinking motives, and alcohol outcomes: A multiple mediation model among college students in three countries. Addictive behaviors. 2018; 76:319-327. [Link] [DOI:10.1016/j.addbeh.2017.08.028]
18. Bartone PT, Valdes JJ, Sandvik A. Psychological hardiness predicts cardiovascular health. Psychology, health & medicine. 2016; 21(6):743-749. [Link] [DOI:10.1080/13548506.2015.1120323]
19. Saxena S. Relationship between psychological hardiness and mental health among college students. IJHW. 2015; 6(8):12-19. [Link]
20. Zeer EF, Yugova EA, Karpova NP, Trubetskaya OV. Psychological predictors of human hardiness formation. IJESE. 2016; 11(14):7035-7044. [Link]
21. Molazadeh E, Rahim, Kafy M, Salehy E. The comparison of hardiness and coping styles with psychological stress in addicted and normal people. Research on Addiction. 2011; 5(17):41-57. [Persian]. [Link]
22. Choubchian Langarudi H, Zarbakhsh PD, M.R. The relationship between psychological hardiness, coping styles, emotion regulation, and tendency toward addiction among students. QJFR. 2018; 15(3):31-50. [Persian]. [Link]
23. Black C, Ford‐Gilboe M. Adolescent mothers: resilience, family health work and health‐promoting practices. JAN. 2004; 48(4):351-360. [Link] [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03204.x]
24. Vameghi M, Sajjadi H, Ghayed Amini Harounii G, Namdari M. Predicting risk taking behavior by exposure to domestic violence among Khorram-abad adolescents. Social Welfare. 2017; 17(65):171-197. [Persian]. [Link]
25. Esmaielzadeh H, Asadi M, Miri N, Keramatkar M. Prevalence of high risk behaviors among high school students of Qazvin in 2012. IJE. 2014; 10(3):75-82. [Persian]. [Link]
26. Nolen-Hoeksema S, Morrow J. A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. JPSP. 1991; 61(1):115-120. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.61.1.115]
27. Ahmadi Bejagh S, Bakhshipour B, Faramarzi M. The effectiveness of group mindfulness -Based cognitive Therapy on obsessive-compulsive disorder, metacognition beliefs and rumination. CPS. 2015; 5(20):79-109. [Persian]. [Link]
28. Kiyamryy A, Najarian B, Mehrabizade M. Construction and validation of a measure of hardiness. Journal of Psychology. 2004; 1(7):271-284. [Persian]. [Link]
29. Zadeh Mohammadi A, Ahmadabadi Z, Heidari M. Construction and assessment of psychometric features of Iranian adolescents risk-taking scale. IJPCP. 2011; 17(3):218-225. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbarian A, Salehi H, Gharibdoust M, Mahmoudi H. The Role of Rumination and Psychological Hardiness in Predicting High Risk Behaviors in Students. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :31-40
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-988-fa.html

رهبریان اعظم، صالحی حامد، غریب دوست مجید، محمودی حسین. نقش نشخوار فکری و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی خطرپذیری دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :31-40

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-988-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241