[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 96-107 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مهارت های اجتماعی در پیش بینی انسجام روانی و کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه
عفت صانعی ، محمدرضا رئیسون
واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران
چکیده:   (81 مشاهده)
زمینه و هدف: سازمان سلامت جهانی به دلیل اهمیت کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان در مدرسه، موضوع بهزیستی و رضایت کلی دانش ­آموزان از تجارب مثبت و منفی در فعالیت‌های درون­ مدرسه‌ را مطرح کرده است. در نتیجه شناسایی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی دانش ­آموزان دارای اهمیت بسیار زیادی است. بدین ترتیب هدف مطالعه حاضر بررسی نقش مهارت­های اجتماعی در پیش­بینی انسجام روانی و کیفیت زندگی در مدرسه دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی منطقه تبادکان در سال تحصیلی 1398-1397 بود که نمونه‌ای به حجم 384 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها در این مطالعه از پرسش‌نامه‌های مهارت­های اجتماعی کرامتی (1386)، انسجام روانی آنتونووسکی (1993) و کیفیت زندگی در مدرسه اینلی و بورک (1989) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از نسخه 22 نرم‌افزار SPSS با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد بین مهارت­های اجتماعی با انسجام روانی و کیفیت زندگی در مدرسه، رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد (0/001> P). همچنین ابعاد مهارت اجتماعی، 4/21 درصد از متغیر انسجام روانی و4/17 درصد از متغیر کیفیت زندگی در مدرسه را پیش­بنی کردند (0/001>P).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که با افزایش و بهبود مهارت­های اجتماعی، انسجام روانی و کیفیت زندگی دانش­ آموزان در مدرسه افزایش می­یابد. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: مهارت های اجتماعی، انسجام روانی، کیفیت زندگی در مدرسه
متن کامل [PDF 1138 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/18 | پذیرش: 1399/3/29 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saneie E, Raeisoon M. Role of Social Skills in Predicting the Students' Sense of Coherence and Quality of School Life. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :96-107
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-996-fa.html

صانعی عفت، رئیسون محمدرضا. نقش مهارت های اجتماعی در پیش بینی انسجام روانی و کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :96-107

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-996-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227