[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 1-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی‌آورد درمان شناختی- رفتاری و قصه‌درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه- فزون‌کنشی
امین حسین نژاد ، شهنام ابوالقاسمی ، حمیدرضا وطن‌خواه ، جواد خلعتبری
گروه روان‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (186 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به این که اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی بر عملکرد تحصیلی و روابط اجتماعی دانش­آموز، تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین عدم تشخیص و درمان آن موجب ایجاد مشکلات آسیب‌شناختی جدی در زندگی آنها می‌شود. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم و قصه‌درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به نارسایی توجه-فزون‌کنشی انجام شد.
روش: روش این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل30 دانش‌آموز پسر 11 الی 12 سال پایه پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه-فزون‌کنشی شهرستان بندرانزلی در سال 1398 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و به‌ صورت تصادفی در 3 دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (10 دانش­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های درجه‌بندی والدین (کانرز، 1990)، تاب‌آوری تحصیلی (مارتین، 2002) و احساس خودکارآمدپنداری تحصیلی (جینکز، 1999) استفاده شد. به گروه مداخله اول، مدیریت خشم در 12 جلسه60 دقیقه‌ای و به گروه مداخله دوم، قصه‌درمانی در 8 جلسه ٤٥ دقیقه‌ای آموزش داده شد، اما به گروه گواه آموزشی داده نشد. هر سه گروه در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون، و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. به ‌منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل آنکوا و آزمون اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد بین اثربخشی آموزش مدیریت خشم و قصه‌درمانی بر خودکارآمدپنداری تحصیلی (000/0>P ،2/403=F و تاب‌آوری تحصیلی (000/0>P ،992/789=F)، تفاوت معنادار وجود دارد. قصه‌درمانی نسبت به آموزش مدیریت خشم بر احساس خودکارآمدپنداری تحصیلی، (001/0>P)، وآموزش مدیریت خشم نسبت به قصه‌درمانی بر تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان، مؤثرتر بوده است (001/0>P). همچنین بین اثربخشی آموزش مدیریت خشم و قصه‌درمانی بر خودکارآمدپنداری (000/0>P ،407/116=F2/588)، و تاب‌آوری تحصیلی در مرحله پیگیری دوماهه (000/0>P ،648/385=F3/086)، تفاوت معنادار مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد قصه‌درمانی نسبت به آموزش مدیریت خشم در افزایش خودکارآمدپنداری تحصیلی، و آموزش مدیریت خشم نسبت به قصه‌درمانی در افزایش تاب‌آوری تحصیلی، مؤثرتر بود. قصه‌درمانی به ‌دلیل تسهیل در آموزش وکمک به شکل‌گیری رفتار کارآمد و برآورده شدن نیازهای عاطفی دانش­آموزان، مؤثر است. همچنین روش ‌مدیریت خشم از طریق آموزش تکنیک­های حل مسئله، به افزایش خودمهارگری، سازش‌یافتگی روان‌شناختی، روابط بین‌فردی سازش‌یافته، و عملکرد مثبت در تکالیف تحصیلی منجر شد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت خشم، قصه‌درمانی، خودکارآمدپنداری تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی، نارسایی توجه-فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 1460 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/2 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinnezhad A, Abolghasemi S, Vatankhah H R, Khalatbari J. Comparison of the Effectiveness of Anger Management Training based on Cognitive Behavioral Therapy Approach and Narrative Therapy on Academic Self- efficiency and Academic Resilience in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). jcmh. 2020; 7 (2) :1-16
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-999-fa.html

حسین نژاد امین، ابوالقاسمی شهنام، وطن‌خواه حمیدرضا، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی‌آورد درمان شناختی- رفتاری و قصه‌درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه- فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-999-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212