[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 30-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور بر انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به صرع
آسیه خالقی1 ، فرح نادری* 1، رضا جوهری فرد1 ، محسن جواد زاده2
1- گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه مغز و اعصاب کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (713 مشاهده)
زمینه و هدف: مسائل شناختی مهمی در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که می‌توان به اختلال در کارکردهای اجرایی مانند انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه­محور بر انعطاف­پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مصروع انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به صرع مراجعه‌کننده به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید در سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 30 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شده‌اند. گروه آزمایش 12 جلسه تحت مداخله برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه­محور قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون کارت‌های ویسکانسین گرانت و برگ (1948) و آزمون استروپ (1935) بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره، وارسی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور باعث بهبود انعطاف­پذیری شناختی (0/001p<) و بازداری پاسخ کودکان مصروع شده است (0/001p<).
نتیجه‌گیری: برنامه توانبخشی شناختی رایانه محور یکی از روش‌های موثر بر کارکردهای اجرایی است که باعث بهبود انعطاف­پذیری شناختی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به صرع می‌شود در نتیجه می‌توان به عنوان روشی جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول در این کودکان استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، توان‌بخشی شناختی، رایانه محور، صرع
متن کامل [PDF 1421 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/1 | پذیرش: 1402/11/14 | انتشار: 1402/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghi A, Naderi F, Joharifard R, Javadzadeh M. The Effectiveness of Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program on Cognitive Flexibility and Response Inhibition of Children with Epilepsy. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1276-fa.html

خالقی آسیه، نادری فرح، جوهری فرد رضا، جواد زاده محسن. اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور بر انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به صرع. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :17-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1276-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657