1- گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران 2- گروه مغز و اعصاب کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (713 مشاهده)
زمینه و هدف:مسائل شناختی مهمی در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که میتوان به اختلال در کارکردهای اجرایی مانند انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ اشاره کرد. پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی رایانهمحور بر انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مصروع انجام شد. روش:این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه است.جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به صرع مراجعهکننده به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید در سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدهاند. گروه آزمایش 12 جلسه تحت مداخله برنامه توانبخشی شناختی رایانهمحور قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار جمعآوری دادهها آزمون کارتهای ویسکانسینگرانت و برگ (1948) و آزمون استروپ(1935)بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS20و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره، وارسی شد. یافتهها:نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی رایانهمحور باعث بهبود انعطافپذیری شناختی (0/001p<) و بازداری پاسخ کودکان مصروع شده است (0/001p<). نتیجهگیری:برنامه توانبخشی شناختی رایانه محور یکی از روشهای موثر بر کارکردهای اجرایی است که باعثبهبود انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به صرع میشود در نتیجه میتوان به عنوان روشی جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول در این کودکان استفاده کرد.
Khaleghi A, Naderi F, Joharifard R, Javadzadeh M. The Effectiveness of Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program on Cognitive Flexibility and Response Inhibition of Children with Epilepsy. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 2 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1276-fa.html
خالقی آسیه، نادری فرح، جوهری فرد رضا، جواد زاده محسن. اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی رایانهمحور بر انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به صرع. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :17-30