زمینه و هدف:آغاز نخستین سال تحصیلی برای برخی از دانش آموزان در مقایسه با سایر دانش آموزان بدون چالش و تنش نیست، بنابراین تاب آوری تحصیلی می تواند نقش کلیدی در میزان سازش یافتگی آنان بازی کند. پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی (فرم والدین)دانش آموزان کلاس اول شهر بابل انجام شد یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که چهار عامل پایداری ،انطباق پذیری،پختگی روانی،واستقلال عمل با مقدار ویژه بالاتر از یک توانسته اند 65/62 درصد از واریانس گویه ها را تبیین کنند .یافته های پژوهش نشان داد که میزان آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 82/0و برای هریک از عوامل ،پایداری انطباق پذیری،پختگی روانی و استقلال عمل به ترتیب 91/0 ،76/0، 89/0 و 91/0 به دست آمد نتیجه گیری:بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می توان نتیجه گیری کرد که پرسشنامه 30 گویه ای تاب آوری تحصیلی دانش آموزان کلاس دوره اول ابتدایی (فرم والدین) از روایی،اعتبار و هنجار مناسبی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد