[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 32-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و تعدیل سوگیری توجه در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر
سپیده سلمانی چولابی، منصور حکیم جوادی، رضا سلطانی شال
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (1545 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از رایج­ ترین اختلالات دوره اواخر کودکی و نوجوانی است که با نارسایی در عملکرد روزمره و کاهش قابل ­توجه در کیفیت زندگی همراه است. با توجه به اینکه نوجوانی دوره حساس در شکل­ گیری شخصیت است، یافتن درمان مؤثری برای اختلال اضطراب اجتماعی که از شدت و عمق نشانه ­های آن بکاهد، از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی و تعدیل سوگیری توجه در کاهش اضطراب اجتماعی است.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر 13 تا 15 ساله شهر آستانه­ اشرفیه در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می­ دادند که ابتدا از بین مدارس این منطقه با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، دو مدرسه انتخاب شدند و سپس از میان دانش­ آموزان این مدارس، 45 نفر از دانش­ آموزانی که نمره اضطراب اجتماعی بالایی داشتند، انتخاب، و در سه گروه مساوی (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایدهی شدند. برای یک گروه آزمایش، آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی در 8 جلسه 60 دقیقه ­ای، و برای گروه آزمایش دوم، آموزش تعدیل سوگیری توجه در 4 جلسه 30 دقیقه­ ای اجرا شد. افراد گروه گواه میز مداخله­ ای دریافت نکردند. برای جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس اضطراب اجتماعی کودک و نوجوان لیبوویتز (ماسیا- وارنر، استورچ، پینکاس، کلاین، هیمبرگ و لیبوویتز، 2003) استفاده و برای تحلیل داده­ های به دست آمده از روش تحلیل کوواریانس تک ­متغیری یک راهه استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند که آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی و آموزش تعدیل سوگیری توجه بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش ­آموزان دختر مؤثر است (0/05>P، 26/32=F). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی (49/95MD=) مؤثرتر از آموزش تعدیل سوگیری توجه (63/02MD=) در کاهش اضطراب اجتماعی دانش ­آموزان دختر است (0/05>P).
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای کاهش اضطراب اجتماعی برخوردارند، اما آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن­ آگاهی به دلیل اجرای گروهی و همچنین انجام مستمر تکالیف خانگی، نسبت به روش تعدیل سوگیری توجه، مؤثرتر بوده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش ذهن آگاهی، تعدیل سوگیری توجه، اضطراب اجتماعی
متن کامل [PDF 539 kb]   (304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/2/25 | پذیرش: 1397/6/15 | انتشار: 1399/2/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmani Cholabi S, Hakim Javadi M, Soltani shal R. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Training and Attention Bias Modification in Reducing Social Anxiety of the Female Students. jcmh. 2020; 7 (1) :32-43
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-504-fa.html

سلمانی چولابی سپیده، حکیم جوادی منصور، سلطانی شال رضا. مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و تعدیل سوگیری توجه در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :32-43

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-504-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212