[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 391-410 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ اثربخشی روش خودآموزی کلامی و روش بازی‌های حرکتی بر دامنه توجه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
صمد قصابی، حسن بافنده قراملکی، علیرضا محمدی آریا، گیتا موللی
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (733 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش ­آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی در کنش­ های اجرایی و فرایندهای شناختی مانند حافظه و توجه، مشکلاتی دارند و در مواجه با موقعیت‌های زندگی روزمره با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. ویژگی‌های اصلی این دانش­ آموزان شامل ناتوانی در مهار رفتار، نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، بی­ قراری حرکتی، و برانگیختگی بوده و برای والدین، معلمان، و همسالان تحمل­ ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ اثربخشی خودآموزی کلامی و بازی‌های ادراکی- حرکتی بر مشکلات توجه دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی شهر تبریز بود.
روش: این پژوهش نیمه­آزمایشی و از نوع پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی پایه‌های سوم و چهارم مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود که تعداد 60 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 دانش ­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ نشانه‌های مرضی کودکان اسپیرافکین و گادو (1994) و مقیاس عصب ­روان‌شناختی کودک و نوجوان کانرز (2004) استفاده شد و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته‌ها: یافته­ های حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک ­متغیره و چندمتغیره نشان داد بین نمره توجه انتخابی، توجه پایدار، جابجایی توجه، توجه تقسیم شده، و فراخنای توجه در دانش­ آموزان گروه آزمایش و گواه در مرحله پس ­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. آماره F دامنه توجه در پس ­آزمون (15/51) است که در سطح 0/01 معنادار است که نشان می ­دهد بین سه گروه در میزان دامنه توجه، تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: انجام مداخله‌های مناسب مانند استفاده از روش خودآموزی کلامی و بازی‌های ادراکی- حرکتی می‌تواند موجب رشد پردازش بینایی- فضایی و در نتیجه تحول فرایندهای ذهنی و شناختی کودکان مانند دامنه توجه شود. در نتیجه با استفاده از شیوه ­های به کار گرفته شده در این مطالعه می­ توان مشکلات توجه و تمرکز کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی را بهبود بخشید.
واژه‌های کلیدی: خودآموزی کلامی، بازی‌های ادراکی- حرکتی، دامنه توجه، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1153 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/30 | پذیرش: 1397/9/22 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghassabi S, Bafandeh Gharamaleki H, Mohammadi Aria A, Movallali G. A Comparative Study on the Effectiveness of the Verbal Self-Learning Method and Perceptual-Motor Games on the Attention Range of Hyperactive High School Students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. jcmh. 2020; 7 (1) :391-410
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-628-fa.html

قصابی صمد، بافنده قراملکی حسن، محمدی آریا علیرضا، موللی گیتا. مقایسه‌ اثربخشی روش خودآموزی کلامی و روش بازی‌های حرکتی بر دامنه توجه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :391-410

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-628-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212