1- واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران 3- گروه روان شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده: (2220 مشاهده)
زمینه و هدف:امروزه، سازه بهزیستی به حوزه آموزش و پرورش نیز نفوذ پیدا کرده و یکی از اهداف مهم تربیتی در جوامع پیشرفته، فراهم آوردن زمینههای بهزیستی روانی برای دانشآموزان است. با توجه به اهمیت بهزیستی تحصیلی و تأثیر آن بر جنبههای مختلف عملکرد تحصیلی، هدف از انجام این مطالعه، تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفههای بهزیستی تحصیلی (فرسودگی، مشارکت، رضایتمندی، و ارزشمندی در تحصیل) دانشآموزان بود. روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1398-1397 بودند که از بین تمامی افراد واجد شرایط، 34 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و بهطور تصادفی در دو گروه 17 نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه، آموزش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند؛ در حالیکه به گروه گواه، آموزشی داده نشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی و همکاران (2012) استفاده شد و دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با روش آزمون تحلیل کوایاریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد که بعد از مداخله، بین میانگین نمرات گروه گواه و آزمایش در مؤلفههای ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی، و مشارکت با مدرسه، تفاوت معناداری وجود دارد (0/01P≤). نتیجه گیری:بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهدرمانی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد از طریق ترکیب سرزندگی و واضح دیدن تجربیات و پذیرش آنها میتواند تغییرات مثبتی را در فرد ایجاد کند. در واقع پذیرش و تعهد به سبب افزایش تلاش های فرد که متمرکز بر تحول شخصی است، معنای مثبت در ذهن فرد ایجاد کرده و زمینه ارتقای بهزیستی تحصیلی را فراهم می کند.
Ahmadi Moghadam F, Farnam A, Sanagouye Moharer G. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on the Components of Academic Well-being (Burnout, Engagement, Satisfaction, and Valuability) in Students. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :14-24 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1012-fa.html
احمدی مقدم فاطمه، فرنام علی، ثناگوی محرر غلامرضا. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفههای بهزیستی تحصیلی (فرسودگی، مشارکت، رضایتمندی، و ارزشمندی در تحصیل) دانشآموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :14-24