[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 46-55 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسانویسی
اصغر کامران، کمال مقتدایی، زهره عبدالی، منصوره سلامت
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد نجف آباد، اصفهان
چکیده:   (2552 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نارسانویسی در دانش­آموزان و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلال به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان با مبتلا به اختلال نارسانویسی بود.

 روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه سوم و چهارم مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نارسانویسی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند که 60 نفر از آنها به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برنامه آموزش توجه در پانزده جلسه 80 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایشی ارائه شد. برای جمع­آوری داده­ ها از آزمون­ های سنجش توجه (تولوز- پیه­رون، 1994)، اختلال نارسایی توجه (جردن، 1992) و اختلال نارسانویسی (فلاح چای، 1375) استفاده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد.

 یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که آموزش توجه به صورت معنی­ داری میانگین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش را نسبت به گروه گواه در مرحله پسر­آزمون افزایش داد   (0/01 > p). همچنین تفاوت معنا­داری بین میانگین نمرات پسران و دختران در آزمون نارسانویسی مشاهده گردید  (0/05 > p).

 نتیجه­‌گیری: یافته­ ها از اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان با اختلال نارسانویسی حمایت می­ کند و تلویحات مهمی در توجه به مداخلات مرتبط با آموزش توجه­ در کاهش مشکلات تحصیلی دانش ­آموزان با اختلال یادگیری دارد.

واژه‌های کلیدی: آموزش توجه، عملکرد تحصیلی، ناتوانی یادگیری، اختلال نارسانویسی
متن کامل [PDF 459 kb]   (1745 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/8 | پذیرش: 1395/9/30 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamran A, Moghtadaie K, Abdali Z, Salamat M. The Effectiveness of Attention Training on Improving the Academic Performance of Students with Spelling Learning Disabilities. jcmh. 2017; 4 (1) :46-55
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-129-fa.html

کامران اصغر، مقتدایی کمال، عبدالی زهره، سلامت منصوره. تأثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسانویسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :46-55

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-129-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162