[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 23-14 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی
حفیظه بلوچ1 ، علی عسگری* 2، صادق حامدی نسب2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجندی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند
چکیده:   (5230 مشاهده)
زمینه و هدف: دوزبانگی عبارت از حالتی است که فرد به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود آموزش می­ بیند و این خود مشکلاتی را برای اقلیت­ های زبانی به خصوص در تحصیل فراهم می­کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ هوش هیجانی دانش ­آموزان یک‌زبانه ( فارس ) و دوزبانه ( فارس- بلوچ ) و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی،  از نوع علی- مقایسه ­ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دوره­ دوم متوسطه شهر چابهار در سال تحصیلی 93-1392 بود که به صورت نمونه­ گیری طبقه­ ای 240 دانش­آموز (120 فارس و 120 بلوچ) انتخاب شده و  پرسشنامه­ های هوش هیجانی (شات و همکاران، 1998) و  نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی (گاردنر، 1985) را تکمیل کردند. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون­ های تی گروه ­های مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل رگرسیون چندگانه  استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان دوزبانه در مقایسه با دانش ­آموزان یک­زبانه از تنظیم هیجانی بالاتری برخوردارند. بین نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در دانش ­آموزان یک­ زبانه و دوزبانه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین هوش هیجانی دانش­ آموزان یک­زبانه و دو­زبانه تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/01 >p).  
نتیجه­ گیری: نگرش نسبت به زبان انگلیسی پیش ­بینی­کننده موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان است اما متغیر هوش هیجانی پیش­ بینی کننده موفقیت تحصیلی در درس زبان انگلیسی نیست؛ در نتیجه تغییر نگرش ­های دانش ­آموزان فارسی­ زبان نسبت به اهمیت و ضرورت یادگیری زبان انگلیسی می­ تواند مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: یک زبانه، دو زبانه، هوش هیجانی، نگرش نسبت به زبان انگلیسی
متن کامل [PDF 1160 kb]   (1640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/25 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baloch H, Asgari A, Hamedinasab S. Comparison of Emotional Intelligence of Monolingual and Bilingual Students and its Role in Attitudes toward Learning English. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :14-23
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-155-fa.html

بلوچ حفیظه، عسگری علی، حامدی نسب صادق. مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :14-23

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-155-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660