:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 67-75 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان
اقبال زارعی، حسین حیدری، مجتبی محمودی نودژ، مهین عسکری، حاتم محمدی
دانشگاه هرمزگان، هرمزگان
چکیده:   (6034 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش ­های متعددی، رابطه بین سبک­ های دلبستگی و اختلال­ های روانی را در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی بررسی کرده­اند. به طور کلی نتایج این پژوهش ­ها نشان دهنده اهمیت انکارناپذیر دلبستگی به عنوان عامل اساسی در بروز اختلال­ های هیجانی - رفتاری کودکان و نوجوانان است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک ­های دلبستگی و اختلال سلوک انجام شد.

روش: روش پژوهش توصفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان سنین 11-9 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-1391 بودند که تعداد 365 نفر از طریق نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (1984) و پرسشنامه سبک­ های دلبستگی (2005) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندانه صورت گرفت.

یافته­ ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین اختلال سلوک با سبک­ های دلبستگی ناایمن دوسوگرا و آشفته رابطه مثبت معنادار وجود دارد، در حالی که بین اختلال سلوک و سبک­ های دلبستگی ایمن و اجتنابی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای سبک­ های دلبستگی ایمن و اجتنابی قادرند 13 درصد از واریانس اختلال سلوک دانش ­آموزان را تبیین کنند.

نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که رابطه والد با کودک از مهم­ترین مؤلفه ­های تحول فرزند است و نقش مهمی در سلامت روان فرزندان ایفا می­کند

واژه‌های کلیدی: اختلال سلوک، سبک های دلبستگی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 468 kb]   (4224 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/4 | پذیرش: 1393/10/7 | انتشار: 1393/11/15


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها