اثربخشی آموزش راهبردهای درک مطلب بر پیشرفت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی
|
حدیثه خوشحال* 1، عباسعلی حسین خانزاده ، اکرم پرند |
|
|
چکیده: (4969 مشاهده) |
زمینه و هدف: ناتوانی های یادگیری مهمترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب میشوند و تقریبا 6 درصد از دانشآموزان مدارس عمومی با یک نوع ناتوانی یادگیری شناسایی میشوند. بین سال های 1991 تا 2000، در تشخیص ناتوانی یادگیری، حدود 5/28 درصد افزایش وجود داشته است. با توجه به اهمیت پیشگیری اولیه و مداخله زودهنگام در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای درک مطلب (آموزش دوجانبه) بر پیشرفت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی انجام شد.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 که در مراکز اختلال های یادگیری، خدمات آموزشی و درمانی را دریافت میکردند با توجه به شرایط ورود به پژوهش بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برنامه آموزش راهبردهای درک مطلب، در طی 8 جلسه 45 دقیقه ای به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پس آزمون پیشرفت خواندن گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است (01/0> P).
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای درک مطلب با افزایش درک خواندن میتواند به عنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت حل مشکلات دانش آموزان نارساخوان، مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: راهبردهای درک مطلب، آموزش دوجانبه، نارساخوانی |
|
متن کامل [PDF 651 kb]
(1957 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/9/12 | پذیرش: 1394/2/5 | انتشار: 1394/3/5
|
|
|
|