[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 200-214 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی بر عملکرد خواندن، مهارت های سازشی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نارساخوان
رقیه کریمی لیچاهی، آلما آذریان، بهمن اکبری
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (3122 مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی یکی از مشکلات دانش­آموزان در دوران تحصیل است. این اختلال در زمینه‌های مختلف، تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد و مانع پیشرفت تحصیلی می‌شود. هدف این پژوهش، اثربخشی بازی‌درمانی بر عملکرد خواندن، مهارت‌های انطباقی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نارساخوان بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 بود که از بین آنها، 30 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و بر حسب شرایط ورود به پژوهش به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (1384)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان (1974)، و مقیاس درجه‌بندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. برنامه مداخله بازی‌درمانی در طول 10 جلسه به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه این مداخله را دریافت نکرده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی‌درمانی بر بهبود مؤلفه‌های عملکرد خواندن و مهارت‌های انطباقی و همچنین کاهش مشکلات رفتاری در گروه آزمایش به‌طور معنی‌دار مؤثر بوده است (0/001>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج  مطالعه حاضر می­توان نتیجه گرفت که بازی‌درمانی از طریق برقراری پیوند میان اطلاعات ادراکی و حرکتی و تعمیم دادن آنها به محیط اطراف خود، چهارچوبی مؤثر برای یادگیری‌های بیشتر فراهم می سازد.
 
واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، بازی‌درمانی، عملکرد خواندن، مهارت‌های انطباقی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 836 kb]   (2959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/2 | پذیرش: 1397/5/28 | انتشار: 1398/8/20
فهرست منابع
1. American Psychological Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Amer Psychiatric Pub; 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Ahrami R., Shoshtari M., Golshani F., Kamarzarin H. Effectiveness of precision teaching on reading ability of students with Reading learning disability. Psychology of Exceptional Individuals. 2011; 1(3): 139-152. [Persian]. [Link]
3. Evans SW, Mullett E, Weist MD, Franz K. Feasibility of the mindmatters school mental health promotion program in American schools. J Youth Adolesc. 2005; 34(1): 51-58. [Link] [DOI:10.1007/s10964-005-1336-9]
4. Bills RE. Nondirective play therapy with retarded readers. J Consult Psychol. 1950; 14(2): 140-149. [Link] [DOI:10.1037/h0059850]
5. Morgan J, Robinson D, Aldridge J. Parenting stress and externalizing child behaviour. Child Fam Soc Work. 2002; 7(3): 219-225. [Link] [DOI:10.1046/j.1365-2206.2002.00242.x]
6. Schalock RL, Luckasson RA, Shogren KA, Borthwick-Duffy S, Bradley V, Buntinx WHE, et al. The renaming of mental retardation: understanding the change to the term intellectual disability. Intellect Dev Disabil. 2007; 45(2): 116-124. [Link] [DOI:10.1352/1934-9556(2007)45[116:TROMRU]2.0.CO;2]
7. Kazemtarghi M, Keshavarzi Arshadi F, Salehi M. The comparison of primary verbal, nonverbal and mathematical concept formation in 4-6-year-old children with normal and impaired hearing. Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences. 2011; 20(1): 9-15. [Persian]. [Link]
8. Jones A, Hardman CA, Lawrence N, Field M. Cognitive training as a potential treatment for overweight and obesity: A critical review of the evidence. Appetite. 2018; 124: 50-67. [Link] [DOI:10.1016/j.appet.2017.05.032]
9. Pedro-Carroll JL, Jones SH. A preventive play intervention to foster children's resilience in the aftermath of divorce. In: Reddy LA, Files-Hall TM, Schaefer CE, editor. Empirically based play interventions for children. Washington, DC, US: American Psychological Association; 2005, pp: 51-75. [Link] [DOI:10.1037/11086-004]
10. Nurcombe B, Wooding S, Marrington P, Bickman L, Roberts G. Child sexual abuse II: Treatment. Aust N Z J Psychiatry. 2000; 34(1): 92-97. [Link] [DOI:10.1046/j.1440-1614.2000.00643.x]
11. Hayati M, Smaeeli Far N, Nikroo M, Faramarzi E. Effectiveness of child-centered play therapy in the decrease of aggression among 5-to-10-year-old children. International Journal of psychology and behavioral research. 2014; 3(4): 308-316. [Link]
12. Ganji K, Zabihi R, Khoda-Bakhsh R, Kraskian A. The impact of child-centered play therapy on reduction of behavioral symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Clinical Psychology. 2011; 3(4): 15-25. [Persian]. [Link]
13. Karamali Esmaili S, Shafaroodi N, Hassani Mehraban A, Parand A, Zarei M, Akbari-Zardkhaneh S. Effect of play-based therapy on meta-cognitive and behavioral aspects of executive function: a randomized, controlled, clinical trial on the students with learning disabilities. Basic Clin Neur