[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 78-88 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل تأثیر آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی
علی عیسی زادگان، خوشدوی ابراهیم زاده، لیلا سپاس، فاطمه زینالپور
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده:   (2217 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات دوران کودکی تأثیر مهمی بر کودک، روابط با همسالان، و روابط خانوادگی دارند. نایج پژوهش ­های مختلف حاکی از آن است که والدین کودکان مبتلا به این اختلالات به دلیل اینکه با چالش­ های والدگری بیشتری روبرو هستند، سطح تنیدگی فراتری نسبت به سایر والدین را تجربه می­ کنند؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف ترکیب مطالعات انجام شده در حوزه اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان انجام شده است.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سال‌های 1378 تا 1396 در داخل کشور به‌صورت مقاله تمام متن در دسترس بودند. پس از بررسی ملاک‌های ورود و خروج، 21 اندازه اثر از 17 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل‌های ثابت و تصادفی، و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرم‌افزار CMA استفاده شد.
یافته­ها: تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش­ها نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات ثابت (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 0/995 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود (0/01 P).
 نتیجه­گیری:  اندازه اثر به‌دست‌آمده از روش­های آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان طبق جدول تفسیر اندازه کوهن بزرگ، محاسبه شد و نتایج نشان داد که روش­های آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان مؤثر بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت والدین، مشکلات رفتاری و عاطفی، کودکان
متن کامل [PDF 1009 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸
فهرست منابع
1. Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins; 2011, pp: 9-78. [Link]
2. Achenbach TM, Dumenci L, Rescorla LA. Ratings of relations between DSM-IV diagnostic categories and items of the CBCL/6-18, TRF, and YSR. Burlington, VT: University of Vermont; 2001, pp: 1-9. [Link]
3. Coghill D, Soutullo C, d'Aubuisson C, Preuss U, Lindback T, Silverberg M, et al. Impact of attention-deficit/hyperactivity disorder on the patient and family: results from a European survey. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2008; 2(1): 31. [Link] [DOI:10.1186/1753-2000-2-31]
4. Sanders MR. Triple p-positive parenting program as a public health approach to strengthening parenting. J Fam Psychol. 2008; 22(4): 506-517. [Link] [DOI:10.1037/0893-3200.22.3.506]
5. Sanders MR, Bor W, Morawska A. Maintenance of treatment gains: a comparison of enhanced, standard, and self-directed triple p-positive parenting program. J Abnorm Child Psychol. 2007; 35(6): 983. [Link] [DOI:10.1007/s10802-007-9148-x]
6. Sanders MR, Kirby JN, Tellegen CL, Day JJ. The triple p-positive parenting program: a systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clinical Psychology Review. 2014; 34(4): 337-357. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2014.04.003]
7. Grych JH, Harold GT, Miles CJ. A prospective investigation of appraisals as mediators of the link between interparental conflict and child adjustment. Child Dev. 2003; 74(4): 1176-1193. [Link] [DOI:10.1111/1467-8624.00600]
8. McCarty CA, Lau AS, Valeri SM, Weisz JR. Parent-child interactions in relation to critical and emotionally overinvolved expressed emotion (EE): is EE a proxy for behavior? J Abnorm Child Psychol. 2004; 32(1): 83-93. [Link] [DOI:10.1023/B:JACP.0000007582.61879.6f]
9. Floyd FJ, Gilliom LA, Costigan CL. Marriage and the parenting alliance: longitudinal prediction of change in parenting perceptions and behaviors. Child Dev. 1998; 69(5): 1461-1479. [Link] [DOI:10.2307/1132278]
10. Bearss KE, Eyberg S. A test of the parenting alliance theory. Early Educ Dev. 1998; 9(2): 179-185. [Link] [DOI:10.1207/s15566935eed0902_5]
11. Kazdin AE, Whitley M, Marciano PL. Child-therapist and parent-therapist alliance and therapeutic change in the treatment of children referred for oppositional, aggressive, and antisocial behavior. J Child Psychol Psychiatry. 2006; 47(5): 436-445. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2005.01475.x]
12. Teti DM, Cole PM. Parenting at risk: new perspectives, new approaches. J Fam Psychol. 2011; 25(5): 625-634. [Link] [DOI:10.1037/a0025287]
13. Forehand R, Lafko N, Parent J, Burt KB. Is parenting the mediator of change in behavioral parent training for externalizing problems of youth? Clin Psychol Rev. 2014; 34(8): 608-619. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2014.10.001]
14. Kazdin AE, Glick A, Pope J, Kaptchuk TJ, Lecza B, Carrubba E, et al. Parent management training for conduct problems in children: Enhancing treatment to improve therapeutic change. Int J Clin Health Psychol. 2018; 18(2): 91-101. [Link] [DOI:10.1016/j.ijchp.2017.12.002]
15. Thijssen J, Vink G, Muris P, de Ruiter C. The effectiveness of parent management training-Oregon model in clinically referred children with externalizing behavior problems in the Netherlands. Child Psychiatry Hum Dev. 2017; 48(1): 136-150. [Link] [DOI:10.1007/s10578-016-0660-5]
16. Mesrabadi J, Faizy A. Meta-analysis of studies on the effectiveness of cooperative learning on academic outcomes of exceptional students. Journal of Exceptional Children. 2015; 15(2): 31-42. [Persian]. [Link]
17. Cohen J. CHAPTER 2 - The t test for means. In: Cohen J, editor. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic Press; 1977, pp: 19-74. [Link] [DOI:10.1016/B978-0-12-179060-8.50007-4]
18. Tehrani-Doost M, Shahrivar Z, Mahmoudi Gharaie J, Alaghband-Rad J. Efficacy of positive parenting on improving children's behavior problems and parenting styles. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009; 14(4): 371-379. [Persian]. [Link]
19. Houshvar P, Behnia F, Khoushabi K, Mirzaei H, Rahgozar M. Effect of group parent management training on behavioral disorders of children with attention deficit-hyperactivity disorder. Archives of Rehabilitation. 2009; 10(3): 24-30. [Persian]. [Link]
20. Belali R, Aghayosufi AR. Effects of parental training program on the reduction of behavioral problems of children. Journal of Applied Psychology. 2012; 5(4): 59-73. [Persian]. [Link]
21. Kangarlou M, Lotfi Kashani F, Vaziri S. Investigating the effects of parents training on decreasing behavioral problems of children suffering from attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD). Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch. 2012; 22(3): 216-220. [Persian]. [Link]
22. Bassak-Nejad S, Poloi ShaporAbadi F, Davoudi I. Efficacy of family anxiety management training with mothers of anxious preschool children. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences (Tabib-E-Shargh). 2014; 16(5): 45-49. [Persian]. [Link]
23. Davoudi I, Basak S, Zarezadegan B. The effectiveness of positive parent training in reducing conduct problems of children and maternal stress of their mothers. Biannual Journal of Applied Counseling. 2012; 2(2): 45-59. [Persian]. [Link]
24. Khanjani Z, Amini S, Malek A, Hashemi T, Amiri S. The effectiveness of parent's management training on improvement of attention deficit hyperactivity disorder syndrome in children. Journal of Developmental Psychology. 2014; 10(39): 311-320. [Persian]. [Link]
25. Sohrabi F, Asadzadeh H, Arabzadeh Z. Effectiveness of Barkley's parental education program in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder on preschool children. Journal of School Psychology. 2014; 3(2): 82-103. [Persian]. [Link]
26. Darvish Damavandi Z, Khorsandpur T. The efficacy of training parenting methods to parents of children with emotional-behavioral problems 6 to 8 years. Journal of Education, Counseling and Psychotherapy. 2015; 4(16): 68-81. [Persian]. [Link]
27. Khodabakhshi Koolaee A, Shahi A, Navidian A, Mosalanejad L. The effect of positive parenting program training in mothers of children with attention deficit hyperactivity on reducing children's externalizing behavior problems. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2015; 17(3): 135-141. [Persian]. [Link]
28. Amiri M. Effectiveness of parent behavioral training on hyperactivity/ impulsivity and rule-breaking behaviors in children with ADHD (hyperactivity-impulsivity domain type). Journal of Research in Psychological Health. 2016; 9(4): 90-101. [Persian]. [Link]
29. Ghodrati M. The effect of parental management training base on cognitive- behavior therapy on children with oppositional defiant disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2015; 5(20): 109-123. [Persian]. [Link]
30. Dehghan Manshadi SM, Gholamrezay S, Ghaznanfari F. The effectiveness of positive parenting skills training on parental self-efficacy and children's behavioral problems in female-headed households in city of Yazd. Quarterly Journal of Social Work. 2016; 5(2): 20-27. [Persian]. [Link]
31. Zeinali S, Mazeheri MA, Sadeghi MS, Jabari M. The relationships of mother's attachment to infant and mothers psychological characteristics to feeding problem in infants. Journal of Developmental Psychology. 2011; 8(29): 55-66. [Persian]. [Link]
32. Ebrahimzade K, Agashteh M, Berenjkar A. The effectiveness of parent management training comparing with drug therapy on reducing anxiety in preschool children. Journal of Pediatric Nursing. 2017; 3(4): 41-48. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jpen-03046]
33. Amiri M, Movallali G, Nesaiyan A, Hejazi M, Assady Gandomani R. Effect of behavior management training for mothers with children having ODD symptoms. Archives of Rehabilitation. 2017; 18(2): 84-97. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jrehab-180284]
34. Ebrahimzade K, Agashteh M, Zeynalpour F, Ashrafzadeh S. Effect of parent management education on reducing school refusal behavior of primary school students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 4(4): 71-80. [Persian]. [Link]
35. Borenstein M, Hedges LV, Higgins JPT, Rothstein HR. A basic introduction to fixed-effect and random-effects models for meta-analysis. Res Synth Methods. 2010; 1(2): 97-111. [Link] [DOI:10.1002/jrsm.12]
36. Higgins JPT, Thompson SG, Deeks JJ, Altman DG. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ. 2003; 327(7414): 557-560. [Link] [DOI:10.1136/bmj.327.7414.557]
37. Wakimizu R, Fujioka H, Iejima A, Miyamoto S. Effectiveness of the group-based positive parenting program with Japanese families raising a child with developmental disabilities: a longitudinal study. J Psychol Abnorm Child. 2014; 3(1): 1-9. [Link] [DOI:10.1037/e500792015-020]
38. Bayrami M, Abdollahi E, Hashemi nosrat abad T. The effectiveness of parent management training on improvement of attention deficit hyperactivity disorder in children with epilepsy: single subject study. Razi Journal of Medical Sciences. 2017; 24(157): 90-98. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Isazadegan A, Ebrahimzade K, Sepas L, Zeynalpour F. A Meta-Analysis of the Effect of Parental Management Training on Behavioral and Emotional Problems in Iranian Children. jcmh. 2019; 6 (3) :78-88
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-491-fa.html

عیسی زادگان علی، ابراهیم زاده خوشدوی، سپاس لیلا، زینالپور فاطمه. فراتحلیل تأثیر آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :78-88

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-491-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030