[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 204-193 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت های جرئت‌ورزی بر احساس خودکارآمدپنداری دانش‌ آموزان
محبوبه فولادچنگ* 1، ندا سبزی2 ، هاجر صفری2
1- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (2617 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت باور خودکارآمدپنداری به دلیل تأثیرگذاری آن در بسیاری از عملکردهای انسانی است. پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که با آموزش مهارت‌های ارتباطی مختلف، می‌توان خودکارآمدپنداری را ارتقا داد. یکی از این مهارت‌ها، جرئت‌ورزی است. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه‌ آموزش مهارت جرئت‌ورزی بر افزایش خودکارآمدپنداری دانش‌آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان پایه هفتم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای، 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) انتخاب شدند و سپس در هر جنس به طور تصادفی، 20 نفر انتخاب شده و در یکی از گروه­ های آزمایش و گواه، جایدهی شدند؛ به طوری که در نهایت 4 گروه (20 نفر گروه آزمایشی دختر،20 نفر گروه گواه دختر،20 نفر گروه آزمایشی پسر، و 20 نفر گروه گواه پسر) تشکیل شد. گروه ­های آزمایشی، مداخله آزمایشی (آموزش مهارت جرئت‌ورزی) را در ۸ جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. در این پژوهش، برای جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس باورهای خودکارآمدپنداری (شوارزر و جروسالم، 1995) و پرسشنامه جرئت‌ورزی (گمبریل و ریچی، 1975) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. 
یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که آموزش مهارت ­های جرئت‌ورزی بر افزایش خودکارآمدپنداری (0/004=P، 9=F) و جرئت‌ورزی  (0/0001=P، 50/02=F) دانش­آموزان گروه آزمایش تأثیر دارد. همچنین بین پسران و دختران، تفاوت معنا‌داری در پس ­آزمون خودکارآمدپنداری و جرئت‌ورزی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که تغییرات شناختی ایجاد شده در اثر آموزش مهارت جرئت‌ورزی و تمرین «نه گفتن» می‌تواند باور توانمندی و جرئت‌ورزی دانش­ آموزان را بهبود بخشد. کاربردهای ضمنی نتایج این پژوهش برای سیستم­ های آموزشی و پرورشی به منظور ارتقاء توانمندی­ های دانش ­آموزان در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: جرئت‌ورزی، خودکارآمدپنداری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1077 kb]   (1877 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/24 | پذیرش: 1397/10/28 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fouladchang M, Sabzi N, Safari H. The Effect of Assertiveness Training on Student's Self-Efficacy. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :193-204
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-546-fa.html

فولادچنگ محبوبه، سبزی ندا، صفری هاجر. تأثیر آموزش مهارت های جرئت‌ورزی بر احساس خودکارآمدپنداری دانش‌ آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :193-204

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-546-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660