:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 92-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب آوری در سطوح متفاوت انتقال در داستان های مرتبط با موفقیت
فرزین باقری شیخانگفشه* 1، وحید صوابی ­نیری2 ، مریم سعیدی3 ، مهسا حاتم4 ، سیده مریم موسوی5 ، رضا شباهنگ6
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3- واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5- گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
6- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (430 مشاهده)
زمینه و هدف: داستان­ ها دارای چنان قدرتی هستند که می­ توانند خوانندگان را وارد دنیای تخیلی کنند و تغییراتی را در خوانندگان موجب شوند؛ در واقع داستان ­ها می ­توانند خوانندگان را به نوعی به مکان ­ها و زمان ­های متفاوتی ببرند. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف مقایسه ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب­آوری در سطوح متفاوت انتقال در داستان­های مرتبط با موفقیت انجام شد.
روش­: در این مطالعه علی - مقایسه­ ای، از بین دانش ­آموزان دختر و پسر مدارس دوره متوسطه یکم شهر رشت (1399)، 200 دانش ­آموز با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا پنج داستان کوتاه در رابطه با موفقیت به آنها داده شد تا مطالعه کنند. پس از مطالعه داستان ­ها، دانش ­آموزان به فرم کوتاه مقیاس انتقال (آپل و همکاران، 2015)، مقیاس کوتاه ثبات (داکورث و کیون، 2009) و مقیاس تاب­ آوری کانر-داویدسون (کانر و داویدسون ، 2003) پاسخ دادند. با استفاده از فرم کوتاه مقیاس انتقال (آپل و همکاران، 2015)، سطوح درآمیختگی دانش­ آموزان در داستان­ های مرتبط با موفقیت سنجیده شد. در پایان تحلیل داده ­ها با نرم­ افزار SPSS24 و با استفاده با روش تحلیل واریانس چند­متغیره انجام شد.
یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب ­آوری در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P). شرکت ­کنندگان گروه سطح بالا انتقال داستان، از ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت (29/52) و تاب­آوری (67/05) بیشتری از خود نشان دادند (0/001>P).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می­توان چنین استدلال کرد که انتقال داستان نوع خاصی از ایجاد انگیزه و موفقیت است که باعث شده دانش ­آموزان در داستان­ ها و تأثیرپذیری آنها از محتوای داستان­ها غرق بشوند و از نظر انگیزشی و هیجانی ارتقا پیدا کنند.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: انتقال در متن، متن مرتبط با موفقیت، ثبات، تاب آوری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1217 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/18 | پذیرش: 1402/11/2 | انتشار: 1402/12/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها