[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 101-87 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظم‌جویی شناختی هیجان و کنش های اجرایی سرد و گرم در دانش‌آموزان دختر با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای
محبوبه جاوید1 ، نوراله محمدی* 2، چنگیز رحیمی2 ، حبیب هادیان فرد2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (1615 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، یکی از رایج‌ترین اختلال‌های رفتاری در کودکان و نوجوانان است. این افراد در زمینه‌های هیجان و شناخت  مشکلاتی دارند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه نظم‌جویی شناختی هیجان و کنش­های اجرایی سرد و گرم در دانش‌آموزان دختر با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود.
 روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر شیراز در ­سال تحصیلی 1399-1398 بودند. نمونه شامل 60 دانش‌آموز دختر با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود (30  نفر در هر گروه)  که با روش نمونه­ گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای (هومرسون، موری، اوهان و جانستون، 2006)، پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان (گراس و جان، 2003)، نرم‌افزار دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (شاهقلیان، آزاد فلاح، فتحی آشتیانی و خدادادی، 1390) و  نرم‌افزار خطرپذیری بادکنکی بارت (لجوئز، 2002) استفاده شد. اطلاعات به‌ وسیله نسخه 26 نرم­افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه کودکان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای، تفاوت معنا‌داری در مؤلفه ارزیابی مجدد وجود دارد (0/01 P< ، 13/76 F=) و این تفاوت در مؤلفه فرونشانی مشاهده نشد (0/05 P> ). همچنین بین دوگروه در کنش اجرایی سرد تفاوتی نبود، اما دو گروه از نظر کنش اجرایی گرم، تفاوت معنا‌داری داشتند (0/05 P< ، 2/37 t=).
­نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای در نظم‌جویی هیجانی دچار مشکلاتی هستند و همچنین خطرپذیری بیشتری دارند. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: نظم‌جویی شناختی هیجان، کنش اجرایی سرد و گرم، اختلال نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 1124 kb]   (565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1400/6/30 | انتشار: 1400/9/30
فهرست منابع
1. Steiner H, Remsing L. Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with oppositional defiant disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007; 46(1): 126-141. [Link] [DOI:10.1097/01.chi.0000246060.62706.af]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Fifth edition. Washington, DC: American psychiatric association; 2013, pp: 461-466. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Merikangas KR, Nakamura EF, Kessler RC. Epidemiology of mental disorders in children and adolescents. Dialogues Clin Neurosci. 2009; 11(1): 7-20. [Link] [DOI:10.31887/DCNS.2009.11.1/krmerikangas]
4. Mohammadi MR, Salmanian M, Hooshyari Z, Shakiba A, Alavi SS, Ahmadi A, et al. Lifetime prevalence, sociodemographic predictors, and comorbidities of oppositional defiant disorder: The National Epidemiology of Iranian Child and Adolescent Psychiatric disorders (IRCAP). Braz J Psychiatry. 2019; 42(2): 162-167. [Link] [DOI:10.1590/1516-4446-2019-0416]
5. Mitchison GM, Liber JM, Hannesdottir DK, Njardvik U. Emotion dysregulation, ODD and conduct problems in a sample of five and six-year-old children. Child Psychiatry Hum Dev. 2020; 51(1): 71-79. [Link] [DOI:10.1007/s10578-019-00911-7]
6. Kargar-barzi H, Shishehfar S, Jafari A, Ghorbanian E, Choobdari A. The comparison of executive functions with the attachment styles in students with and without ODD. SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health). 2017; 4(4): 269-278. [Persian]. [Link]
7. Shabahang R, Sedighian SF, Rahimi Nezhad A, Soltani Shal R. Role of Difficulties in emotional regulation and alexithymia in prediction of bullying. J Child Ment Health. 2019; 6(3): 40-50. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.5]
8. Muratori P, Milone A, Levantini V, Pisano S, Spensieri V, Valente E., ... & Masi G. Narcissistic traits as predictors of emotional problems in children with oppositional defiant disorder: a longitudinal studyJ Affect Disord.‏ 2020; 274: 494-499. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2020.05.075]
9. Burke JD, Hipwell AE, Loeber R. Dimensions of oppositional defiant disorder as predictors of depression and conduct disorder in preadolescent girls. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2010; 49(5): 484-492. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2010.01.016]
10. Burke JD. An affective dimension within ODD symptoms among boys: personality and psychopathology outcomes into early adulthood. J Child Psychol Psychiatry. 2012; 53(11): 1176-1183. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2012.02598.x]
11. Cavanagh M, Quinn D, Duncan D, Graham T, Balbuena L. Oppositional defiant disorder is better conceptualized as a disorder of emotional regulation. J Atten Disord. 2014; 1-9. [Link]
12. Burke JD, Loeber R, Lahey BB, Rathouz PJ. Developmental transitions among affective and behavioral disorders in adolescent boys. J Child Psychol Psychiatry. 2005; 46(11): 122-1210. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2005.00422.x]
13. Derella OJ, Johnston OG, Loeber R, Burke JD. CBT-enhanced emotion regulation as a mechanism of improvement for childhood irritability. J Clin Child Psychol. 2019; 48(1): 146-154. [Link] [DOI:10.1080/15374416.2016.1270832]
14. Koole SL. The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cogn Emot. 2009; 23(1): 4-41. [Link] [DOI:10.1080/02699930802619031]
15. Gross JJ. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. J Psychophysiol. 2002; 39: 281-91. [Link] [DOI:10.1017/S0048577201393198]
16. Lantrip C, Isquith PK, Koven NS, Welsh K, Roth RM. Executive function and emotion regulation strategy use in adolescents. Appl Neuropsychol Child. 2016; 5(1): 50-55. [Link] [DOI:10.1080/21622965.2014.960567]
17. Balzarotti S, John O, Gross JJ. An Italian adaptation of the emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment. 2010; 26(1): 61-67. [Link] [DOI:10.1027/1015-5759/a000009]
18. Webb TL, Miles E, Sheeran, P. Dealing with feeling: a meta-analysis of the effectiveness of strategies. Psychol Bull. 2012; 138: 775-808. [Link] [DOI:10.1037/a0027600]
19. Hughes EK, Gullone E, Dudley A, Tonge B. A case control study of emotion regulation and school refusal in children and adolescents. J Early Adolesc. 2010; 30: 691-706. [Link] [DOI:10.1177/0272431609341049]
20. McRae, K. Gross, JJ. Emotion regulation. Emotion. 2020; 20(1): 1-9. [Link] [DOI:10.1037/emo0000703]
21. Mashhadi A, Mirdoraghi F, Hasani J. The role of cognitive emotion regulation strategies in internalizing disorders of children. Journal of Clinical Psychology. 2011; 3(11): 29-30. [Persian]. [Link]
22. Leibenluft E, Blair R, Charney DS, Pine DS. Irritability in pediatric mania and other childhood psychopathology. Ann N Y Acad Sci. 2003; 1008(1): 201-218. [Link] [DOI:10.1196/annals.1301.022]
23. Brandon J, Schmeichel BJ, Tang D. Individual differences in executive functioning and their relationship to emotional processes and responses. Curr Dir Psychol Sci. 2015; 24(2): 93-98. [Link] [DOI:10.1177/0963721414555178]
24. Zelazo PD. Executive function and psychopathology: a neurodevelopmental perspective. Annu Rev Clin Psychol. 2020; 16: 431-454. [Link] [DOI:10.1146/annurev-clinpsy-072319-024242]
25. Morgan AB, Lilienfeld SO. A meta- analytic review of the relation between antisocial behavior and neuropsychological measures of executive function. Clin Psychol Rev. 2000; 20(1): 113-136. [Link] [DOI:10.1016/S0272-7358(98)00096-8]
26. Peterson E, Welsh MC. (2014). The development of hot and cool executive functions in childhood and adolescence: Are we getting warmer? In: Goldstein, S. Naglieri, JA. (Eds.), Handbook of executive functioning. Springer Science + Business Media: 2014 P: 45-49. [Link] [DOI:10.1007/978-1-4614-8106-5_4]
27. Ardila A. On the evolutionary origins of executive functions. Brain Cogn. 2008; 68(1): 92-99. [Link] [DOI:10.1016/j.bandc.2008.03.003]
28. Gil-Fenoy MJ, García-García J, Carmona-Samper E, Ortega-Campos E. Antisocial behavior and executive functions in young offenders. Revista de Psicodidáctica (English ed.). 2018, 23(1): 70-76. [Link] [DOI:10.1016/j.psicoe.2017.10.001]
29. Antonini TN, Becker SP, Tamm L, Epstein JN. (2015). Hot and cool executive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder and comorbid oppositional defiant disorder. J Int Neuropsychol Soc. 2015; 21(8): 584. ‏[Link] [DOI:10.1017/S1355617715000752]
30. Oosterlaan J, Scheres A, Sergeant JA. Which executive functioning deficits are associated with AD/HD, ODD/CD and comorbid AD/HD+ ODD/CD? J Abnorm Child Psychol. 2005; 33(1): 69-85. ‏[Link] [DOI:10.1007/s10802-005-0935-y]
31. Hobson CW, Scott S, Rubia K. Investigation of cool and hot executive function in ODD/CD independently of ADHD. J Child Psychol Psychiatry. 2011; 52(10): 1035-1043.‏ [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2011.02454.x]
32. Birmaher B, Ehmann M, Axelson DA, Goldstein BI, Monk K, Kalas C, ... & Guyer A. (2009). Schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children (K-SADS-PL) for the assessment of preschool children-a preliminary psychometric study. J. Psychiatr. Res., 43(7): 680-686. [Link] [DOI:10.1016/j.jpsychires.2008.10.003]
33. Ghanizadeh A, Mohammadi MR, Yazdanshenas A. Psychometric properties of the Farsi translation of the kiddie schedule for affective disorders and schizophrenia-present and lifetime version. BMC Psychiatry. 2006; 6(10): 1-5. [Link] [DOI:10.1186/1471-244X-6-10]
34. Hommersen P, Murray C, Ohan JL, Johnston C. Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. J Emot Behav Disord. 2006; 14(2): 118-121.‏ [Link] [DOI:10.1177/10634266060140020201]
35. Sharifi Daramadi P, Bagian Kulehmarz M, Padervand H, Geravand F. The effect of impulse control training on impulsiveness and reduce the symptoms of students with oppositional deficit disorder. Journal of Clinical Psychology, 2013; 5(4): 29-41. [Persian] [Link]
36. Mashhadi A, Ghasempour A, Akbari E, Ilbaygi R, Hassanzadeh S. The role of anxiety sensitivity and emotion regulation in prediction of social anxiety disorder in students. Knowledge and Research in Applied Psychology. 2017; 14(52): 89-99. [Persian] [Link]
37. Kamel Attar kar N. Khalkhli V, Amiri Majd M. Comparison of executive function and educational satisfaction in primary school students with normal hearing and hearing impaired with and without cochlear implanted. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 2019; 8(2): 200-209. [Persian] [Link]
38. Shahgholian M, azadfallah P, Fathi-Ashtiani A, khodadadi M. Design of the wisconsin card sorting test (WCST) computerized version: theoretical fundamental, developing and psychometrics characteristics. clinical psychology studies. 2012; 1(4): 110-134. [Persian] [Link]
39. Ekhtiari H, Janati A, Moghimi A, Behzadi A. The farsi version of the balloon analogue risk task: an instrument for the Assessment of riskful-decision making. advances in cognitive sciences. 2003; 4(4): 9-11. [Persian] [Link]
40. Nejati V, Alipour F, Bodaghi A, Agaziarati A. The psychometric properties of the test of balloon analogue risk taking task (BART) among Iranian youth. Quarterly of Applied Psychology. 2017; 11(1): 121-136. [Persian] [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javid M, Mohammadi N, Rahimi C, Hadianfard H. Comparison of Cognitive Emotion Regulation and Cold and Hot Executive Functions in Female Students with and without Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2021; 8 (3) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1077-fa.html

جاوید محبوبه، محمدی نوراله، رحیمی چنگیز، هادیان فرد حبیب. مقایسه نظم‌جویی شناختی هیجان و کنش های اجرایی سرد و گرم در دانش‌آموزان دختر با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :87-101

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1077-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645