[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 14-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان
لعیا جعفری ، مسعود حجازی ، اکبر جلیلی ، افسانه صبحی
گروه روان شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (650 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از مؤلفه ­های مهم در آموزش و پرورش است که همواره مورد توجه برنامه ­ریزان، مدیران، معلمان، و والدین دانش ­آموزان بوده است و این افراد همواره در تلاش هستند تا شرایطی را فراهم کنند که کارآیی تحصیلی دانش ­آموزان بالا برود. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش­بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. داده­ های مورد نیاز از بین نمونه ­ای از دانش­ آموزان دختر متوسطه شهر خرمدره به تعداد 250 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای گردآوری شد. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه­ های معنا تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (2006) و خوش­بینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013) استفاده شده است. همچنین برای سنجش موفقیت تحصیلی از معدل کسب ­شده توسط دانش ­آموزان در دو نیم­سال اول و دوم استفاده شد. پس از جمع ­آوری پرسشنامه ­ها، داده ­های استخراج­شده توسط نرم­افزارهای SPSS22 و MPLUS 7.4، با استفاده از روش معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که بین متغیرهای خوش­بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار (0/01> P) است و معنای تحصیلی بین دو متغیر خوش­بینی تحصیلی و عملکرد تحصیلی نقش میانجی بازی می ­کند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان می ­دهد که خوش­بینی تحصیلی به صورت مستقیم موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان می‌شود، اما به صورت غیرمستقیم از طریق معنای تحصیلی بر بهبود عملکرد دانش ­آموزان تأثیر دارد.
واژه‌های کلیدی: خوش بینی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، معنای تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1254 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/15 | پذیرش: 1400/2/12 | انتشار: 1400/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari L, Hejazi M, Jalili A, Sobhi A. Investigating the Mediating Role of Meaning of Education in the Relationship between Academic Optimism and Academic Performance of Students. J Child Ment Health. 2021; 8 (1) :14-26
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1083-fa.html

جعفری لعیا، حجازی مسعود، جلیلی اکبر، صبحی افسانه. تعیین نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :14-26

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1083-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319