[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 96-80 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر: نقش میانجی خودکارآمدپنداری
سمیه دلفروز1 ، محمداسماعیل ابراهیمی* 2، مالک میرهاشمی3 ، پروانه قدسی4
1- واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
4- گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1908 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت بهزیستی روان‏شناختی دانش‏آموزان و بررسی متغیرهای مؤثر بر آن، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر میانجی خودکارآمدپنداری در رابطه ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی با بهزیستی روانی دانش‌آموزان انجام شده است.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره یکم متوسطه ناحیه دو شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند (تعداد: 1200). نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشهای دومرحله‏ای و به تعداد 302 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامههای ارﺿﺎی ﻧﯿﺎزﻫﺎی اساسی روان‏شناختی هفت لنگ و همکاران (1394)، بهزیستی روان‏شناختی ریف و کیس (1995)، و خودکارآمدپنداری عمومی‏شرر و مادوکس (1982) استفاده شد. برای تحلیل داده‏ها از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار ایموس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی و خودکارآمدپنداری 63 درصد از واریانس بهزیستی روان‏شناختی را تبیین می‌کنند. ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی 39 درصد واریانس خودکارآمدپنداری را تبیین می‌کند و علاوه بر این، خودکارآمدپنداری بر بهزیستی روان‏شناختی نوجوانان تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/001 > p). همچنین نتایج حاکی از آن بود که ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی از طریق خودکارآمدپنداری بر بهزیستی روان‏شناختی دانش‌آموزان تأثیر غیرمستقیم دارد (0/001 > p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافتههای این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مدل بهزیستی روان‏شناختی نوجوانان بر اساس ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی با میانجی‏گری خودکارآمدپنداری از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که خودکارآمدپنداری در رابطه ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی و بهزیستی روان‏شناختی دانش‏آموزان، نقش مهمی دارد؛ بنابراین ارضای نیازهای اساسی دانش‏آموزان به افزایش خودکارآمدپنداری آنها منجر شده و در نتیجه می‏تواند در افزایش بهزیستی روان‏شناختی دانش‏آموزان بسیار مؤثر باشد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: بهزیستی روان‌شناختی، نیازهای اساسی روان‌شناختی، خودکارآمدپنداری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1447 kb]   (930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/20 | پذیرش: 1400/3/16 | انتشار: 1400/3/31
فهرست منابع
1. Beckmeyer JB, Weybright EH. Exploring the associations between middle adolescent romantic activity and positive youth development. Journal of Adolescence. 2020; 80(4): 214-219. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2020.03.002]
2. Entezari S, Taher M, Aghaei H. The Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy and Metacognitive Therapy on Depression, Suicide Ideation, and Masochistic Aggression in Individuals with Subclinical Symptoms of Body Dysmorphic Disorder. J Child Ment Health. 2021; 7(4): 1-18. [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.4.2]
3. Jin G, Wang Y. The influence of gratitude on learning engagement among adolescents: The multiple mediating effects of teachers' emotional support and students' basic psychological needs. Journal of Adolescence. Sommer 2019; 77: 21-31. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2019.09.006]
4. Taghvaeinia A. The Effectiveness of intervention based on positive education on the subjective wellbeing in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2019; 6(1): 125-137. [Persian] [Link[ [DOI:10.29252/shenakht.6.1.125]
5. Chang, JH, Huang CL, Lin YC. Mindfulness, basic psychological needs fulfillment, and well-being. Journal of Happiness Studies. 2015; 16(5): 1149-1162. [Link] [DOI:10.1007/s10902-014-9551-2]
6. Wilde N, Hsu A. The influence of general self-efficacy on the interpretation of vicarious experience information within online learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2019; 16(26): 2-20. [Persian] [Link] [DOI:10.1186/s41239-019-0158-x]
7. Aghagedli P, Etemadi A. Studying the effectiveness of training Glasser's Choice and control theory on identit y pattern evolution of adolescent. Journal of Psychological Studies. 2013; 8(4): 33-56. [Persian] [Link]
8. Witte K. Putting the fear back into fear appeals: The extended parallel process model. Communications Monographs. 1992; 59(4): 329-349. [Link] [DOI:10.1080/03637759209376276]
9. Najd M, Mosahebi M, Atashpour H. Prediction of psychological well-being through components of self-efficacy, psychological hardiness & perceived social support. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 2014; 8(30): 47-56. [Persian] [Link]
10. Borg K, Barlow J. The behaviours and perceptions of paediatricians in Malta relating to child protection work: National and international implications of a mixed methods study. Child Abuse Review. 2018; 27(6): 446-467. [Link] [DOI:10.1002/car.2532]
11. Akirmak U, Tuncer N, Akdogan M, Erkat OB. The associations of basic psychological needs and autonomous-related self with time perspective: The cultural and familial antecedents of balanced time perspective. Personality and Individual Differences, 2019; 139: 90-95. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2018.11.008]
12. Voci A, Veneziani CA. Fuochi G. Relating mindfulness, heartfulness, and psychological wellbeing: The role of self-compassion and grattude. Mindfulness. 2019; 10: 339-351. [Link] [DOI:10.1007/s12671-018-0978-0]
13. Weich S, Brugha T, King M, McManus S, Bebbington P, Jenkins R, StewartBrown S. Mental well-being aand mental illness: findings from the Adult Psychiatric Morbidity Survey for England 2007. The British Journal of Psychiatry, 2011; 199(1): 23-28. [Link] [DOI:10.1192/bjp.bp.111.091496]
14. Tatlilioğlu K. A Research of Relation between Undergraduates' Recognising Parent Attitudes with Psychological Well-being. Procedia - Social and Behavioral Sciences. August 2014; 143: 463-470. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.518]
15. Rousseau S, Deschacht N. Public awareness of nature and the environment during the COVID-19 crisis. Environmental and Resource Economics. 2020; 76 (1): 1149-1159. [Link] [DOI:10.1007/s10640-020-00445-w]
16. Diener E, Oishi S, Lucas RE. Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and Cognitive Evaluations of Life. Annual Review of Psychology. 2003; 54(1): 403-425. [Link] [DOI:10.1146/annurev.psych.54.101601.145056]
17. Dargahi S, Mohsenzade F, Zahrakar K. The Effect of Positive Thinking Training on Psychological Well-being and Perceived Quality of Marital Relationship on Infertile Women. Positive Psychology Research. 2015; 1(3): 45-58. [Persian] [Link]
18. Hosein Abadi S, Pourshahryari M, Zandipour T. Effectiveness of positive psychology on psychological well-being of mothers of autistic children. Empowering Exceptional Children. 2017; 8(1): 54-60. [Persian] [Link]
19. Eghdami Z, Yousefi F. Relationship between basic psychological needs and academic engagement with mediating role of self-efficacy. Journal of Educational Psychology Studies; winter 2018; 15(29): 37-72. [Persian] [Link]
20. Lu Q, Uysal A, Teo I. emotionalambivalence, pain, and depressive symptomsNeed satisfaction and catastrophizing: Explaining therelationship among. Journalof Health Psychol. 2015; 16(5): 819-827. [Link]
21. Westland JC, Lower bounds on sample size in structural equation modeling. Electronic Commerce Research and Applications, 2010; 9(6): 476-487. [Link] [DOI:10.1016/j.elerap.2010.07.003]
22. Burns MK, Vance D, Seadokierski I, Stockwell C. Student Needs Survey: A Psychologically Sound Measure of the Five Basic Needs. International Journal of Reality Therapy. 2006; 2(7). [Link]
23. Haftlang F, Ebrahimi ME, Zamani N, Sahebi A. Investigating the relationship between the intensity of basic needs in Glasser's theory with marital satisfaction, mental health and mental well-being of married students. Cultural-educational women and family. 2019; 14 (47): 23-38. [Link]
24. Fathi A, Rezapour Y, Yaghouti Azar S. Determining the Relationship between Fundamental Needs and Social Support, and Social Consistency among Boy and Girl Student. Societal Security Studies. 2011; 2(25): 131-146. [Link]
25. Sherer M, Maddux JE, Mercandante B, Prentice-Dunn S, Jacobs B, Rogers RW. The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation. Psychological Reports. 1982; 51(1): 663-71. [Link] [DOI:10.2466/pr0.1982.51.2.663]
26. Tamadoni M, Hatami M, Hashemi Razini H. General self efficacy, academic procrastination and academic achievement in university students. Educational Psychology, 2010; 6(17): 66-88. [Persian] [Link]
27. Asgharnezhad T, Ahmadi Deh Ghotbedini M, Vali Allah F, Khoda Panahi MK, Study of psychometric properties of Sherer's general self-efficacy scale. Journal of Psychology. Autumn 2006; 10(3): 262-274. [Persian] [Link]
28. Ryff CD, Keyes CLM. The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology. 1995; 69(4): 719-727. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.69.4.719]
29. Ahmadian H, JomEhri F, Ahadi H, Farokhi N. Compilation and Testing the Model of the Relationship between Personality, Psychological Needs and Psychological Well-being. Journal of Psychological Achievements, 2011; 18(1): 1-18. [Persian] [Link]
30. Gravetter FJ, Wallnau LB. Statistics for the Behavioral Sciences. Edition 10, Cengage Learning; 2012. [Link]
31. George D, Mallery M. SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson; 2020. [Link]
32. Hooper D, Coughlan J, Mullen M. Structural Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods. 2007; 6 (1): 53-60. [Link]
33. Preacher KJ, Hayes AF. SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, Computers. 2004; 36 (1): 717-731. [Link] [DOI:10.3758/BF03206553]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delforouz S, Ebrahimi M I, Mirhashemi M, Ghodsi P. The Relationship between Basic Psychological Needs Gratification and Psychological Well-Being in Female Students: The Mediating Role of Self-Efficacy. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1103-fa.html

دلفروز سمیه، ابراهیمی محمداسماعیل، میرهاشمی مالک، قدسی پروانه. رابطه ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر: نقش میانجی خودکارآمدپنداری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :80-96

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1103-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657