زمینه و هدف: اختلال لکنت زبان ازجمله اختلالهایی است که علت آن هنوز بهطور کامل مشخص نشده است و پژوهشهای روانشناختی برای شناخت بهتر این اختلال ضروری است، ازاینرو هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روانبنههای سازش نایافته اولیه در نوجوانان مبتلابه لکنت زبان و بهنجار بود.
روش: طرح پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع دادهشده به گفتاردرمانگر در سهماهه سوم سال ۱۳۹۳ بودند، با روش نمونهگیری در دسترس 21 نفر مبتلابه اختلال لکنت زبان و 21 نفر بهنجار انتخاب شدند و توسط پرسشنامه روانبنههای یانگ (۱۹۹۸)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (۲۰۰۱) و پرسشنامهی فراشناخت ولز (۲۰۰۲) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار از راهبردهای سازش نایافته بیشتر و از راهبرد سازش یافته کمتری بهره میگیرند. همچنین میانگین نمرات نوجوانان مبتلابه اختلال لکنت زبان در مؤلفههای فراشناختی و روانبنهها از گروه بهنجار تفاوت معناداری داشت (001/0 >P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار به میزان بیشتری از راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان، روانبنههای سازش نایافته اولیه و باورهای فراشناختی برخوردارند.
Alipour F, Hasani J, Bodaghi E, Mohtashmirad F, Saeidpour S. Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognition, and Early Maladaptive Schemas in Students with Stuttering and Normal Students. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :41-54 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-111-fa.html
علی پور فرشید، حسنی جعفر، بداقی الهه، محتشمی راد فروزنده، سعیدپور صابر. مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روان بنههای سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان . فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :41-54