[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 54-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روان بنه‌های سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان
فرشید علی پور* 1، جعفر حسنی ، الهه بداقی ، فروزنده محتشمی راد ، صابر سعیدپور
چکیده:   (5793 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال لکنت زبان ازجمله اختلال‌هایی است که علت آن هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است و پژوهش‌های روان‌شناختی برای شناخت بهتر این اختلال ضروری است، ازاین‌رو هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روان­بنه‌های سازش ­نایافته اولیه در نوجوانان مبتلابه لکنت زبان و بهنجار بود.

روش: طرح پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده‌شده به گفتاردرمانگر در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ بودند، با روش نمونه‌گیری در دسترس 21 نفر مبتلابه اختلال لکنت زبان و 21 نفر بهنجار انتخاب شدند و توسط پرسشنامه‌ روان­بنه‌های یانگ (۱۹۹۸)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (۲۰۰۱) و پرسشنامه‌ی فراشناخت ولز (۲۰۰۲) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار از راهبردهای سازش ­نایافته بیشتر و از راهبرد سازش­ یافته کمتری بهره می­گیرند. همچنین میانگین نمرات نوجوانان مبتلابه اختلال لکنت زبان در مؤلفه‌های فراشناختی و روان­بنه‌ها از گروه بهنجار تفاوت معناداری داشت (001/0 >P).

نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار به میزان بیشتری از راهبردهای سازش ­نایافته تنظیم هیجان، روان­بنه‌های سازش ­نایافته اولیه و باورهای فراشناختی برخوردارند.

واژه‌های کلیدی: باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان، روان بنه های سازش نایافته اولیه، لکنت زبان
متن کامل [PDF 764 kb]   (2837 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/2 | پذیرش: 1395/6/16 | انتشار: 1395/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour F, Hasani J, Bodaghi E, Mohtashmirad F, Saeidpour S. Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognition, and Early Maladaptive Schemas in Students with Stuttering and Normal Students. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :41-54
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-111-fa.html

علی پور فرشید، حسنی جعفر، بداقی الهه، محتشمی راد فروزنده، سعیدپور صابر. مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روان بنه‌های سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان . فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :41-54

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-111-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645