[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 119-107 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری وجدان تحصیلی بر اساس کفایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی
روژینا احمدپور1 ، نظام هاشمی* 2، مسعود نجاری3 ، محمد آرمند4
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشـگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
3- مرکز بوکان، دانشگاه علمی کاربردی، بوکان، ایران
4- گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران
چکیده:   (1801 مشاهده)
زمینه و هدف: وجدان تحصیلی یکی از پیش ­بینی ­کننده­ های شخصیت برای عملکرد شغلی، آموزشی، و تحصیلی است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری وجدان تحصیلی بر اساس کفایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در دانش­آموزان دختر انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل­ یابی­ معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای تعداد 300 دانش ­آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه ­های وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002)، کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) و اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاری (2004) برای جمع­آوری داده­ها استفاده شدند. تحلیل داده­ها با روش همبستگی پیرسون و مدل­یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار 23 SPSS و 8/8 LISREL انجام شد.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که مسیر مستقیم کفایت اجتماعی به وجدان تحصیلی (001/0, p<45/0β=)، اشتیاق تحصیلی به وجدان تحصیلی (001/0, p<60/0β=)، اشتیاق تحصیلی به کفایت اجتماعی (001/0, p<63/0β=)، و مسیر غیرمستقیم کفایت اجتماعی به وجدان تحصیلی با میانجی­ گری اشتیاق تحصیلی (001/0, p< 42/0β=) مثبت و معنادار بود. شاخص‌های برازش برابر با 97/0 CFI=، 95/0NFI= ، 93/0IFI= ، 90/0AGFI= ، 074/0RMSEA= ، 01/0p=  به دست آمد که نشان می‌دهد مدل مفروض با داده‌ها برازش نسبتاً مطلوبی دارد.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده کفایت اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی­ گری اشتیاق تحصیلی با وجدان تحصیلی در ارتباط است. نتایج این پژوهش حاوی تلویحات کاربردی مهمی برای ارتقای وجدان تحصیلی دانش ­آموزان در مدارس است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: وجدان تحصیلی، کفایت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1145 kb]   (831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1400/3/16 | انتشار: 1400/6/31
فهرست منابع
1. You S, Dang M, Lim S A. Effects of student perceptions of teachers' motivational behavior on reading, English, and mathematics achievement: The mediating role of domain specific self-efficacy and intrinsic motivation. Child & Youth Care Forum. 2016; 45(2): 221-240. [Link] [DOI:10.1007/s10566-015-9326-x]
2. Rostamogli Z, Khoshnoodnia Chomachaei B. Comparing academic conscientiousness and academic burnout in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2013; 2(3): 18-37. [Persian]. [Link]
3. Di Fabio A, Busoni L. Fluid intelligence, personality traits and scholastic success: Empirical evidence in a sample of Italian high school students. Personality and Individual Differences. 2007; 43(8): 2095-2104. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2007.06.025]
4. Higgins DM, Peterson JB, pihl RO, Lee AGM. Prefrontal cognitiveability, intelligence, big five personality, and the prediction of advanced academic andworkplace performance. J of Personality and Social Psychology. 2007; 93(2): 298-319. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.93.2.298]
5. Meyer JP, Herscovitch L. Commitment in the workplace: Toward a general model. Human resource management review. 2001; 11(3): 299-326. [Link] [DOI:10.1016/S1053-4822(00)00053-X]
6. Kabini Moghaddam S, Entesar Foumani GhH, Hejazi M, Asadzadeh H. The effectiveness of self-directed learning strategy training in increasing the academic vitality and academic conscientiousness of procrastinating students. Journal of Educational Psychology. 2019; 14 (50): 171-193. [Link]
7. McIllory D, Bunting B. Personality, behavior, and academic achievement: Principles for educators to inculcate student to model. Contemp Educ Psychol. 2002; 27(2): 326-337. [Link] [DOI:10.1006/ceps.2001.1086]
8. Komar S, Brown DJ, Komar JA, Robie C. Faking and the validity of conscientiousness: A Monte Carlo investigation. Journal of Applied Psychology. 2008; 93(1): 140. [Link] [DOI:10.1037/0021-9010.93.1.140]
9. Fetin Sh, Hosseinian S, Asgharnejad F, Abolmaali Kh. Evaluation of the role model of social problem-solving skills and illegitimate capital on academic burnout mediated by academic conscientiousness and academic help seeking. J Positive Psychology. 2021; 16 (56): 31-56. [Persian]. [Link]
10. Kim HJ, Hong AJ, Song HD. The roles of academic engagement and digital readiness in students' achievements in university e-learning environments. Int J Educ Technol High Educ. 2019; 16: 21. [Link] [DOI:10.1186/s41239-019-0152-3]
11. Fazli A, Foolad Chang M. The relationship between academic ecstasy and academic burnout: the mediating role of development goals. J Education Strategies in Medical Sciences. 2020; 12 (3): 85-96. [Persian]. [Link]
12. Kirkovski M, Enticott PG, Fitzgerald PB. A review of the role of femalegender in autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2013; 43(11):2584-603. [Link] [DOI:10.1007/s10803-013-1811-1]
13. Gresham F, Elliot, S. Assessment and classification of children's social skills: A review of methods and issues. Journal of School Psychology Review. 1984; 13(3): 292-301. [Link] [DOI:10.1080/02796015.1984.12085075]
14. Jafari Baghkheirati A, ghahramani L, keshavarzi S, Kaveh M H. The Effect of Optimism Training Through Educational Movies on the Students' Social Competence. Iran J Health Educ Health Promot. 2014; 2 (1) :57-64. [Persian]. [Link]
15. Dasht Bozorgi Z, Shamshirgaran M. The effectiveness of positivity training on social adequacy and health resilience in nurses. J Positive Psychology. 2019; 4 (2): 13-24. [Persian]. [Link]
16. Felner RD, Lease AM, Phillips RS. Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: A quadripartite tri-level framework. In T. P. Gullota, G. R. Adams, & R. Montemayor (Eds.), The development of social competence in adolescence (pp. 254-264). Beverly Hills, CA: Sage. 1990; pp. 254-264.
17. Gómez-Ortiz O, Romera EM, Ortega-Ruiz R. Multidimensionality of social competence: Measurement of the construct and its relationship with bullying roles. Journal of Psych Didactics. 2017; 22: 37-44. [Link] [DOI:10.1387/RevPsicodidact.15702]
18. Sarune ML, Visvaldas L, Albina K. Teacher perceptions of student social competence and school adjustment in elementary school, Cogent Psychology. 2018; 5:1-15. [Link] [DOI:10.1080/23311908.2017.1421406]
19. Bavi S. Comparison of the effectiveness of social adequacy training and social restraints on social anxiety, social adjustment and social intimacy of adolescent boys. J Social Psychology. 2020; 13 (53): 37-46. [Persian]. [Link]
20. Beyrami M, Hashemi Nosratabad T, Badri Gargari R, Dabiri S. The effectiveness of social adequacy training based on Felner model on social adjustment of bullying students according to the type of orientation of social goals. Clinical Psychology Studies. 2017; 23 (1): 1-24. [Persian]. [Link]
21. Alduncin N, Lynne C, Huffman M, Feldman ML. Executive function is associated with social competence in preschool-aged children born preterm or full term. Early Human Development. 2014; 90(6): 299- 306. [Link] [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2014.02.011]
22. Naami AZ, Piriaei S. Relationship between the dimensions of motivation education and enthusiasm education of third year high school students in Ahvaz. J Research in Educational Systems. 2013; 16 (6): 42-29. [Persian]. [Link]
23. Sukor ShA, Yusoffb NM, Ghazalic IM, Osmand RH, Dzahir NFM. The Relationship between lecturers teaching style And Academic Engagement. Social and Behavioral Sciences. 2014; 118(3): 10-20. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.002]
24. Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research. 2004; 74(1): 59-109. [Link] [DOI:10.3102/00346543074001059]
25. Wang MT, Holcombe R. Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement. American Educational Research Journal. 2010; 47(3): 633-662. [Link] [DOI:10.3102/0002831209361209]
26. Javadi Elmi Leila, Asadzadeh H, Delavar A, Dortaj F. Modeling the structural relationships of students' academic motivation based on transformational teaching, academic self-efficacy mediated by the role of academic vitality. Bi-Quarterly J Cognitive Strategies in Learning. 2020; 8 (14): 1-19. [Persian]. [Link]
27. Upadaya K, Salmela-Aro K. "Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts. A review of empirical research". European Psychologist, 2013, 18(2), 136-14. [Link] [DOI:10.1027/1016-9040/a000143]
28. Paloș, R., Maricuţoiu, L. P., & Costea, I. Relations between academic performance, student engagement and student burnout: a cross-lagged analysis of a two-wave study. Studies in Educational Evaluation, 2019, 60, 199-204. [Link] [DOI:10.1016/j.stueduc.2019.01.005]
29. Datu, J A, King R, Valdez J P. The academic rewards of socially-oriented happiness: Interdependent happiness promotes academic engagement. Journal of School Psychology, 2017, 61, 19-31. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2016.12.004]
30. Datu, J. A. D. Valdez, J.P.M. Yang W. The academically engaged life of mastery-oriented students: Causal ordering among positive emotions, mastery-approach goals, and academic engagement. Revista de Psicodidáctica, 2021, 17, 17-26. [Link] [DOI:10.1016/j.psicoe.2021.02.001]
31. Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 2017, 84, 1-12. [Link] [DOI:10.1016/j.ijer.2017.04.001]
32. Guadagnoli E, Velicer WF. Relation of sample size to the stability of component patterns. Psychol Bull.1988, 103(2):265-75. [Link] [DOI:10.1037/0033-2909.103.2.265]
33. Parandian SH. Construct social self- competency questionnaire and its normalization of teenagers in Tehran city. [MSc. thesis]. Tehran: Allameh Tabatabai University; 2006. [Persian].
34. Abbasi M, Dargahi Sh, Pirani Z, Bonyadi F. The role of procrastination and motivational self-regulation in predicting students' academic achievement. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 15 (23): 160-169. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadpour R, Hashemi N, Najari M, Armand M. Structural Model of Academic Conscientiousness Based on Social Adequacy with the Mediating Role of Academic Engagement. J Child Ment Health 2021; 8 (2) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1119-fa.html

احمدپور روژینا، هاشمی نظام، نجاری مسعود، آرمند محمد. مدل ساختاری وجدان تحصیلی بر اساس کفایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :107-119

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1119-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645