[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 77-62 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی و شناسایی ‌مؤلفه‌های کیفیت فرایند تعامل مربی–کودک: پژوهش کیفی
سکینه راه پیما آغمیونی1 ، فریبرز درتاج* 2، ابوطالب سعادتی شامیر3 ، خدیجه ابوالمعالی4
1- گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات،‌ دانشگاه آزاد اسلامی، ‌تهران، ‌ایران
2- ‌گروه‌ روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، ‌دانشگاه علامه طباطبایی‌، ‌تهران، ‌ایران
3- گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، ‌دانشگاه آزاد اسلامی، ‌تهران، ‌ایران
4- گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، ‌دانشگاه آزاد اسلامی، ‌رودهن، ‌ایران
چکیده:   (2033 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت فرایند تعامل بین کودک و مربی، با توجه به حساسیت، سهولت اثرپذیری، پایداری و عمق یادگیری کودکان در این دوران، موجب تسهیل فرایند آموزش و تحقق هرچه بهتر هدف‌های نظام آموزش‌وپرورش خواهد شد. بدین ترتیب هدف این پژوهش واکاوی و شناسایی ‌مؤلفه‌های کیفیت فرایند تعامل مربی و کودک در مهدهای‌کودک شهر تهران بود.
روش: این پژوهش به روش کیفی با روی‌آورد پدیدارشناسی توصیفی در سال 1399 انجام شد. بدین منظور، 10 نفر از مربیان گروه سنی چهار تا شش سال شهر تهران با روش نمونه‌گیری متجانس و 8 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه با نمونه‌گیری هدفمندگلوفه‌برفی و تداوم تا میزان اشباع، انتخاب شدند. داده‌ها از طریق روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و سپس با استفاده از روش کلایزی تحلیل شد. روایی داده‌های کیفی با استفاده از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا و پایایی داده‌های کیفی از طریق پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و روش توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) تایید شده است.
یافته‌ها: با تحلیل داده‌ها، 22 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی استخراج شد که مضمون‌های اصلی عبارت‌اند از: ویژگی‌های فردی، فضای عاطفی مثبت، حمایت گری، فرصت‌های یادگیری، مشارکت گروهی، و مدیریت رفتار.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مربیان نقش اساسی در فراهم‌سازی شرایط و فرصت‌ها در جهت تحول مطلوب کودکان بر عهده دارند، تحولی که مرتبط با کیفیت فرایند تعامل کودک با مربی است. استلزام های نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: کیفیت فرایند تعامل، مربی-کودک، مهدکودک
متن کامل [PDF 1128 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/3/20 | انتشار: 1400/6/31
فهرست منابع
1. Abolmaali Alhosseini K, Naghd bishi E. The role of metacognitive beliefs and difficulties in emotion regulation in job satisfaction of kindergarten mentors. Pre-school and Elementary School Studies, 2016; 2 (5): 47-68. [Persian]. [Link] [DOI:10.11648/j.ijeedu.20160505.11]
2. Fowlkes-Miller L. The impact of child teacher relationship training for early childhood education: The role of the relationship [Thesis for Doctor of Philosophy Counselin]. University of north Texas; 2019, PP: 21-69. [Link]
3. nozohouri R, Fathiazar E, Adib Y, Bafandeh Gharamaleki H. The effect of brain-based education on level of learning of pre-schoolers and their linguistic preparedness. Research in Curriculum Planning. 2019; 16 (62): 53-63. [Persian]. [Link]
4. Khodabandeloo R, Mehran G, Mohseni H, Rajabi F. An analytical study of professional development in pre-school education: An overview of the research carried out over the past 36 years. Jornal of New Thoughts on Education. 2019;15 (1): 7-26. [Persian]. [Link]
5. Harms T, Clifford R.M, Cryer D. Early Childhood Environment Rating Scale, Third Edition (ECERS-3). Talaee E, Sajjadian H. (Persian Translator). 3rd Ee. Tehran; Koroush Publication. 2018, pp: 82-92. [Persian]. [Link]
6. Espinosa L. High-Quality pre-school: Why we need it and what it looks like. NIEER pre-school policy matters, Issue 1. New Brunswick, NJ: National institute for early education research. 2002. Available from: URL: http: //nieer. org/resources/policybriefs/1. pdf. [Link]
7. Zare H, Tahmassiyan K, Pakdaman S, Davari Ardakani N, Rahimi T. Observing Iranian mother-child interaction in a playing situation. Journal of Family Research. 2016;12 (45): 7-25. [Persian]. [Link]
8. Hosseinkhah A, Abbasi E, Mosapour N. Pre-school pathology of Iran. Pre-school and elementary school studies. 2016; 2 (6): 1-31. Doi: 10.22054/soece.2018.22077.1127. [Persian]. [Link]
9. Bronfenbrenner U, Morris P. The bioecological model of human development. In: Damon W , Lerner R , Handbook of child psychology, Vol 1: Theoretical models of human development. 6th ed. Hoboken, N. J.: Wiley. 2007, pp: 793-828. [Link] [DOI:10.1002/9780470147658.chpsy0114]
10. Bagheri k. Teaching "to" and "learning from. Journal of fundamentals of education. 2014; 3(2). 5-24. [Persian]. [Link]
11. Colker L. Twelve characteristics of effective early childhood teachers. Young Children on the Web.  2008; 63 (2): 68-73. [Link]
12. Ostrosky M.M, Jung E.Y. Building Positive Teacher-Child Relationships. Project funded by the Child Care and Head Start Bureaus in the U.S. Department of Health and Human. 2012. Available from: URL: http://csefel.uiuc.edu. [Link]
13. Fisher D, Waldrip B, den Brok P. Students' perceptions of primary teachers' interpersonal behavior and of cultural dimensions in the classroom environment. Int J Educ Res. 2005; 43 (1/2): 25-38. [Link] [DOI:10.1016/j.ijer.2006.03.004]
14. Stroet K, Opdenakker M, Minnaert A. Need supportive teaching in practice: A narrative analysis in schools with contrasting educational approaches. Soc Psychol Educ, 2015; 18 (3), 585-613. [Link] [DOI:10.1007/s11218-015-9290-1]
15. Yair G. Educational battlefields in America: The tug-of-war over students' engagement with instruction. Sociol Educ. 2000; 73: 247-269. [Link] [DOI:10.2307/2673233]
16. Abed N, Pakdaman S, Mazaheri M, Heidari M, Tahmassian K. Evaluating the Influence of "Listening to Children Respectfully" Package on Enhancing Children's Well-being. Clinical Psychology Studies, 2017; 7 (26): 25-42. [Persian]. [Link]
17. La Paro K, Pianta R, StuhlmannM. The classroom assessment scoring system (CLASS]: Findings from the Prekindergarten Year. Elem Sch J. 2004; 5 (104): 409-426. [Link] [DOI:10.1086/499760]
18. Diaz A, Eisenberg N, Valiente C, VanSchyndel S, Spinrad L, Berger R, Southworth J. Relations of positive and negative expressivity and effortful control to kindergarteners' student-teacher relationship, academic engagement, and externalizing problems at school. J Res Pers. 2017; 67: 3-14. [Link] [DOI:10.1016/j.jrp.2015.11.002]
19. Sutherland K, Conroy M, Algina J, Ladwig C, Gabriel J, Gyure M. Reducing child problem behaviors and improving teacher-child interactions and relationships: A randomized controlled trial of BEST in CLASS. Early Child Res Q. 2018; 42: 31-43. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2017.08.001]
20. Lari N, Hejazi E, Joukar B, Ejei J. Phenomenological analysis of students' perception of teacher' s effective features and actions in teacher-student relationship. J Psychol. 2020;24 (93): 3-22. [Persian]. [Link]
21. Zarei M, Nasr Esfahani A, Mir Shah Jafari E, Liaghtdar M. Pre-school teachers who and with what characteristics? Journal of Theory and Practice in Curriculum.2017; 4 (8): 181-204. [Persian]. [Link] [DOI:10.18869/acadpub.cstp.4.8.181]
22. Layzer J, Goodson B. The "quality" of early care and education settings: Definitional and measurement issues. Eval Rev. 2006; 30; 556-577. [Link] [DOI:10.1177/0193841X06291524]
23. Connelly J. Pre-school teacher characteristics: Professional development and classroom quality. [master's thesis]. University of Rhode Island; 2018, pp: 4-17. [Link]
24. Pianta R. C, & Hamre B. K. Conceptualization, measurement and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher. 2009; 38 (2): 109-119. [Link] [DOI:10.3102/0013189X09332374]
25. Howes C, Sidle-Fuligni A, Soliday Hong S, Huang Yiching D, Lara-Cinisomo S. The pre-school instructional context and child-teacher relationships. Early education and development. 2013; 3 (24): 273-291. [Link] [DOI:10.1080/10409289.2011.649664]
26. Parvari P. The transition from philosophy to methodology, a new reading of the phenomenology method: the foundation of philosophical approaches and implementation steps. Sociological studies. 2019; 12 (44): 87-106. [Persian]. [Link]
27. Nazir J. Using phenomenology to conduct environmental education research: Experience and issues. J Environ Educ, 2016; 47 (3): 179-190. [Link] [DOI:10.1080/00958964.2015.1063473]
28. Emami S. A, Dehghan Nayeri n, Rahnavard Z, Nori Saeed A. Qualitative research methodology: phenomenology. J Holist Nurs Midwifery. 2013; 22 (68): 56-63. [Persian]. [Link]
29. Abbaszadeh M. Validity and reliability in qualitative researches. Journal of applied sociology. 2012; 1 (45): 19-34. [Persian]. [link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahpeyma Aghmiuni S, Dortaj F, Seadatee Shamir A, Abolmaali K. Exploring and Identifying the Components of Teacher-Child Interaction Process Quality: A Qualitative Research. J Child Ment Health 2021; 8 (2) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1121-fa.html

راه پیما آغمیونی سکینه، درتاج فریبرز، سعادتی شامیر ابوطالب، ابوالمعالی خدیجه. واکاوی و شناسایی ‌مؤلفه‌های کیفیت فرایند تعامل مربی–کودک: پژوهش کیفی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :62-77

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645