[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 139-121 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و بررسی ویژگی‌های ‌روان‌سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال
رویا هنرمندزاده1 ، احمد صادقی* 2، محمدرضا عابدی2
1- واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (562 مشاهده)
زمینه و هدف: هوش هیجانی به‌عنوان توانایی فرد در بیان و مدیریت هیجانات به شیوه­ای مناسب و همراه با احترام به هیجانات دیگران تعریف می­شود. این مجموعه، مهارت­هایی است که اکتسابی بوده و کودکان می­توانند در هر سنی یاد بگیرند؛ بنابراین هدف این پژوهش، ساخت و بررسی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان ۴ تا ۶ سال شهر اصفهان بود.
روش: این پژوهش به روش توصیفی - پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی ۴-۶ سال شهر اصفهان در سال ۱۳۹۵ بودند که به شیوه نمونه­گیری سهمیه‌ای، ۵۳۰ کودک (۲۶۵ دختر، ۲۶۵ پسر) انتخاب شده­اند. پرسشنامه هوش هیجانی (مردیها، ۱۳۹۳) جهت تعیین روایی همگرا، و مقیاس محقق­ساخته هوش هیجانی کودکان ۴-۶ سال توسط پژوهشگر تکمیل شد. داده­ها به کمک نرم‌افزارهای SPSS-22 و LISREL-8.5 و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی وارسی و تحلیل شدند. همچنین روایی محتوایی این مقیاس توسط ۵ نفر از متخصصان حوزه روان‌شناسی تأیید شد.
یافتهها: نتایج تحلیل ‌عاملی نشان داد که پنج عامل درون‌فردی، بین‌فردی، سازش ­یافتگی، مدیریت ‌تنیدگی، و خلق عمومی با مقدار ویژه بالاتر از ۱ توانسته­اند ۲۱۱/۴۴ درصد از واریانس گویه ­ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی ‌تأییدی مرتبه یکم و دوم نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. آلفای‌کرونباخ برای کل مقیاس ۹۵/۰ و برای هر یک از عوامل بیشتر از ۷/۰ به دست ‌آمد.
نتیجهگیری: از این مطالعه می­توان نتیجه ­گیری کرد که مقیاس 32 گویه­ای هوش هیجانی کودکان ۴-۶ سال، ابزار مناسبی جهت استفاده در حوزه ­های مختلف روان‌شناسی، آموزشی، و پژوهشی است.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: ساخت و اعتباریابی ساختار عاملی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 2121 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/1 | پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1402/3/1
فهرست منابع
1. Van der Westhuyzen NT. Childhood development and career development in eight year old south african girls: Nelson Mandela Metropolitan University; 2011. [Link]
2. Kimiaee A, Raftar M, Soltanifar A. Emotional intelligence training and it's effectiveness on aggression of aggressive adolescence. Clin Psychol Psychother. 2011;1(1):156-166. [Persian]. [DOI:10.22067/ijap.v1i1.3116 [Link]]
3. Shams Dolatabadi HS, Mozaffar F, Malek N, Saleh Sedghpour B. Characteristics and elements of primary school open space's design based on EI in learning process from professional's perspective.J Res Technol Educ.2019;13(2):274-83 [DOI:10.22061/jte.2018.3760.1935. [Link]]
4. Yaghoubi H, Vaghef L, Nellaee P. The role of self-esteem and emotional intelligence in predicting the resilience of students with hearing impairment. J Child Ment Health. 2019;6(3):162-72. [Persian]. https://doi.org/10.29252/jcmh.6.3.15 [DOI:10.29252/ jcmh.6.3.15 [Link]]
5. Besharat Ma, Karimi M, Ghorbani N, Rahiminejad A. Comparison of alexithymia and emotional intelligence in gifted and non-gifted high school students. Adv Cogn Psychol. 2010;11(4)18-28. [Persian]. https://doi.org/ 10.1016/j.sbspro.2010.07.179 [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.179 [Link]]
6. Salovey P, Mayer JD. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990;9(3):185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG [DOI:10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG [Link]]
7. Mayer JD, Salovey P. Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and preventive psychology. 1995;4(3):197-208 https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80058-7 [DOI:10.1016/S0962-1849(05)80058-7 [Link]]
8. Bar-On R. Emotional Intelligence: An integral part of positive psychology.S Afr J Psychol.. 2010;40(1):54-62 https://doi.org/10.1177/008124631004000106 [DOI:10.1177/008124631004000106 [Link]]
9. Rezaei Dizgah M, Mehrabian F, Jani pour M. Study the effect of emotional intelligence on job satisfaction considering the mediator role of job burnout, emotional labor, emotional inconsistency, personality deprivation and deficiency of individual success in the staff of Guilan University of Medical Sciences. Saf Health Work. 2018;8(1):1-14. [Persian]. [Link]
10. Humphrey N, Curran A, Morris E, Farrell P, Woods K. Emotional intelligence and education: A critical review. Educational Psychology. 2007;27(2):235-54. https://doi.org/10.1080/01443410601066735 [DOI:10.1080/01443410601066735 [Link]]
11. Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) 1. Psicothema. 2006:18(1):13-28. [Link]
12. Bar-On R. Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R Bar-On & J D A Parker (Eds), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. 2000:363-383. [Link]
13. Dehshiri Gh.R.. The relation between religiosity and identity crisis among high school students in the city of yazd. Journal of education. 2005;21(82)):87-98. [Persian] [Link]
14. Mayer JD, Salovey P. Mayer-Salovery-Caruso emotional intelligence test: Multi-Health Systems Incorporated Toronto; 2007. [Link]
15. Brackett MA, Mayer JD, Warner RM. Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour.Per Individ Differ.2004;36(6):1387-402 https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00236-8 [DOI:10. 1016/S0191-8869(03)00236-8. [Link]]
16. Kajbafnezhad H. Construction and validation of parental rating scale from children's emotional intelligence (4-8 years old). Journal on Educational Psychology. 2016;9(4):16-20. https://doi.org/10.26634/jpsy.9.4.5972 [DOI:10.26634/jpsy.9.4.5972 [Persian]. [Link]]
17. Mardiha M. Investigating the effect of storytelling counseling on increasing emotional intelligence of preschool children in Isfahan: Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch; 2014. [Persian]
18. Goleman D. Emotional intelligence: Issues in paradigm building. The emotionally intelligent workplace. 2001;13:26. [Link]
19. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, et al. Development and validation of a measure of emotional intelligence. Per Individ Differ. 1998;25(2):167-77 https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00001-4 [DOI:10.1016/S0191-8869(98)00001-4. [Link]]
20. Ciarrochi JV, Chan AYC, Caputi P. A critical evaluation of the emotional intelligence construct. Per Individ Differ. 2000;28(3):539-61. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00119-1 [DOI:10.1016/S0191-8869(99)00119-1 [Link]]
21. Khosrojavid M. Evaluation of validity and construct validity of Schutte Emotional Intelligence Scale in adolescents. Tehran: Tarbiat Modares; 2002. [Persian] [Link]
22. Mokhtari dinani M, Kozechian H, Amiri M, Ehsani M. The relationship between emotional intelligence and leadership effectiveness of sport managers. J Sport Manag. 2014;6(23):53-66. [Persian]. [Link]
23. Mollaei E, Heravi L, Eftekharaldyn R, Asayesh H. Relationship between emotional intelligence and the success of educational managers at golestan university of medical sciences. Knowledge And Health. 2012;6(4):20-24. [Persian]. [Link]
24. Mavroveli S, Petrides K, Shove C, Whitehead A. Investigation of the construct of trait emotional intelligence in children. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2008; 17(8):516-526. https://doi.org/10.1007/s00787-008-0696-6 [DOI:10.1007/s00787-008-0696-6 [Link]]
25. Petrides KV, Frederickson N, Furnham A. The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Per Individ Differ. 2004;36(2):277-293. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00084-9 [DOI:10.1016/S0191-8869(03)00084-9 [Link]]
26. Nazemi Moghadam M, Kadivar P, Arabzadeh M. Psychometric properties of TEIQue-CF: Factor structure, reliability and validity. Quarterly of Educational Measurement. 2017;7(27):65-81. [Persian]. [DOI:10.22054/jem.2017.10425.1311 [Link]]
27. Huitt W, Hummel J. Piaget's theory of cognitive development. Educ Psychol. 2003;3(2):1-5. [Link]
28. Haig BD, Haig BD, Cecco D. Method matters in psychology: Springer; 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01051-5 [DOI:10.1007/978-3-030-01051-5 [Link]]
29. Chan LL, Idris N. Validity and reliability of the instrument using exploratory factor analysis and Cronbach's alpha .Int j acad res bus soc sci. 2017;7(10):400-410. https://doi.org/ 10.6007/IJARBSS/v7-i10/3387 [Link] https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v7-i10/3387 [DOI:10.6007/IJARBSS/v7-i10/3387 [Link]]
30. Rajani K, Kumar A, K, R. R.,, Perween S, Kumar S, Kumar A, et al. Principal component analysis in desi chickpea (cicer arietinum l.) Under normal sown condition of bihar. J Appl Sci Eng. 2020;21(5-6):39-47 https://doi.org/ 10.9734/cjast/2020/v39i930608 [Link] https://doi.org/10.9734/cjast/2020/v39i930608 [DOI:10.9734/cjast/2020/v39i930608 [Link]]
31. Vinzi VE, Chin WW, Henseler J, Wang H. Handbook of partial least squares: Springer; 2010. [Link]
32. Pett MA, Lackey NR, Sullivan JJ. Making sense of factor analysis, the use of factor analysis for instrument development in health care research. California: Sage2003 https://doi.org/10.4135/9781412984898 [DOI:10.4135/9781412984898. [Link]]
33. Laurent J, Catanzaro SJ, Joiner Jr TE, Rudolph KD, Potter KI, Lambert S, et al. A measure of positive and negative affect for children: Scale development and preliminary validation. Psychol Assess. 1999;11(3):326-336 https://doi.org/10.1037/1040-3590.11.3.326 [DOI:10.1037/1040-3590.11.3.326 [Link]]
34. Pope AW, McHale SM, Craighead WE. Self-esteem enhancement with children and adolescents: Pergamon Press; 1988. [Link]
35. Coopersmith S, Gilberts R. Behavioral academic self-esteem: Consulting Psychologists Press Palo Alto, CA; 1982. [Link]
36. Jafarizadeh F, Hojati H. The effect of Qur'anic stories on preschoolers' self-esteem during 2015-2016. Iran. J Nurs Res. 2017;12(3):1-6. [Persian]. https://doi.org/ 10.21859/ijnr-12031 [Link] https://doi.org/10.21859/ijnr-12031 [DOI:10.21859/ijnr-12031 [Link]]
37. .Netten AP, Rieffe C, Theunissen SC, Soede W, Dirks E, Briaire JJ, et al. Low empathy in deaf and hard of hearing (pre) adolescents compared to normal hearing controls. PloS one. 2015;10(4):e0124102 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0124102 [DOI:10.1371/ journal.pone.0124102. [Link]]
38. Overgaauw S, Rieffe C, Broekhof E, Crone EA, Güroğlu B. Assessing empathy across childhood and adolescence: Validation of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents (EmQue-CA). Front Psychol. 2017;8(8):1-9 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00870 [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00870. [Link]]
39. Khosravi Larijani M, Mohammadpanah Ardakan A, Choobforoush-zadeh A, Dehghani Ashkezari E. Examining the validity and reliability of the persian version of the empathy questionnaire for children and adolescents. J Applied Psychol R. 2021;11(4):163-80. [Persian]. [Link]
40. D'Zurilla TJ, Nezu AM, Maydeu-Olivares A. Social problem-solving inventory-revised. 2002. https:// doi/10.1037/t05068-000 [Link]
41. Strang JF, Anthony LG, Yerys BE, Hardy KK, Wallace GL, Armour AC, et al. The flexibility scale: development and preliminary validation of a cognitive flexibility measure in children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2017;47(8):2502-2518. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3152-y [DOI:10.1007/ s10803-017-3152-y [Link]]
42. Gullone E, Taffe J. The emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ-CA): a psychometric evaluation. Psychol Assess. 2012;24(2):409-417 https://doi.org/10.1037/a0025777 [DOI:10.1037/a0025777 [Link]]
43. Shields A, Cicchetti D. Emotion regulation among school-age children: the development and validation of a new criterion Q-sort scale. Dev Psychol. 1997;33(6):906-916 https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.906 [DOI:10.1037/0012-1649.33.6.906 [Link]]
44. Ey S, Hadley W, Allen DN, Palmer S, Klosky J, Deptula D, et al. A new measure of children's optimism and pessimism: the youth life orientation test. J Child Psychol Psychiatry. 2005;46(5):548-558 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00372.x [DOI:10.1111/j.1469-7610.2004.00372.x. [Link]]
45. .Snyder C. Measuring hope in children. What do children need to flourish?: Springer; 2005. p. 61-73 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00372.x [DOI:10.1111/j.1469-7610.2004.00372.x. [Link]]
46. Heydari S, Ivens J, Azad Yekta M. Validity and internal homogeneity of school children's happiness inventory among elementary school students in khorramabad city. Psychol Methods. 2020. 11(39): 37-48. [Persian]. https://doi.org/10.1007/0-387-23823-9_5 [DOI:10.1007/0-387-23823-9_5 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Honarmanzadeh R, Sadeghi A, Abedi M. Developing an Emotional Intelligence Scale for Children aged 4 to 6 Years Old and Examining its Psychometric Properties. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 9
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1123-fa.html

هنرمندزاده رویا، صادقی احمد، عابدی محمدرضا. ساخت و بررسی ویژگی‌های ‌روان‌سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :121-139

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645