[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 67-51 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تنظیم هیجان و بهبود خودپنداشت کودکان دارای والدین طلاق گرفته
یاسمن محمدی* 1، وحید صوابی نیری2 ، شهرزاد شایان فر3
1- واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه غیرانتفاعی خاتم، تهران، ایران
چکیده:   (1001 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکانی که والدینشان از یکدیگر جدا می‌شوند با تنیدگی مواجه می‌شوند که اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت روان‌شناختی بر جای می‌گذارد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تنظیم هیجان و بهبود خودپنداشت کودکان دارای والدین طلاق گرفته انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان دارای والدین طلاق گرفته شهر کرمانشاه در سال 1399 بودند که از بین آنها تعداد 30 کودک به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله ذهن‌آگاهی بر اساس مدل بوردیک (2017) را دریافت کرد، در حالی که گروه گواه در فهرست انتظار برای دریافت مداخله بعد از پایان مطالعه قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) و پرسشنامه خودپنداشت (پیرز و هریس، 1969) بود. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد شناختی (0/01>P، 361/29=F) و منع بیانی (0/01>P، 652/31=F) و مؤلفه‌های خودپنداشت کودکان (رفتار (0/01>P، 813/17=F)، وضعیت عقلانی و تحصیلی (0/01>P، 762/16=F)، ظاهر جسمانی و ویژگی‌ها (0/01>P، 421/8=F)، اضطراب (0/01>P، 429/19=F)، محبوبیت (0/01>P، 927/21=F)، شادی و رضایت (0/01>P، 691/18=F) تأثیر مثبت دارد و این نتایج به دست ‌آمده در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01>P).
نتیجه‌گیری: هنگامی که کودکان دارای والدین طلاق گرفته احساس می‌کنند کاری از دستشان برنمی‌آید، ذهن‌آگاهی با افزایش انعطاف‌پذیری روانی، انتخاب‌های دیگری را فرا روی آنها قرار می‌دهد و همین موضوع در تنظیم هیجانات آنها مؤثر است. همچنین ذهن‌آگاهی با برقراری ارتباط دوباره مابین منابع درونی و بیرونی، به بهبودی خودپنداشت منجر می‌شود، منابعی که حتی ممکن است فرد باور به آنها نداشته باشد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجان، خودپنداشت، کودکان دارای والدین طلاق گرفته
متن کامل [PDF 1376 kb]   (545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1402/3/26 | انتشار: 1402/6/31
فهرست منابع
1. Weaver JM, Schofield TJ. Mediation and moderation of divorce effects on children's behavior Problems. Journal of Family Psychology. 2015; 29(1):39-48. https://doi. org/ 10.1037/fam0000043 [Link] [DOI:10.1037/fam0000043]
2. Stokkebekk J. "Keeping balance", "Keeping distance" and Keeping on with life": Child positions in divorced families with prolonged conflicts. Children and Youth Services Review. 2019 [DOI:10.1016/j.childyouth.2019.04.021]
4. Stapp EK, Mendelson T, Merikangas KR, Wilcox HC. Parental bipolar disorder, family environment, and offspring psychiatric disorders. A systematic review. J Affect Disord. 2020; 268:69-81. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.03.005 [DOI:10.1016/j .jad.2020.03.005 [Link]]
5. Verreault N, DaCosta D, Marchand A, Ireland K, Dritas M, Khalife S. Rates and risk factors associated with depressive symptoms during pregnancy and with post partpartum onset. Psychosom Obstet Gynaecol. 2014; 35(3):84-91. https://doi.org/ 10.3109/0167482X.2014.947953 [Link] https://doi.org/10.3109/0167482X.2014.947953 [DOI:10.3109/0167482X.2014.947953 [Link]]
6. Asadi Majareh S, Sepehrian Azar F. Evaluating the role of anxiety model in pain perception in chronic pain Patients with Generalized anxiety syndrome. Journal of Anesthesiology and Pain. 2018; 8(4):1-14. [Persian]. [Link]
7. Gross JJ. The Extended Process Model of Emotion Regulation: Elaborations, Applications, and Future Directions. Psychol Inq. 2015; 26:130-137. https://doi.org/ 10. 1080/ 1047840X.2015.989751 [Link] https://doi.org/10.1080/1047840X.2015.989751 [DOI:10. 1080/ 1047840X.2015.989751 [Link]]
8. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: Author.2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
9. Hasani J. The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psychology. 2011; 2(3):73-84. [Persian]. https://doi.org/ 10.22075/JCP.2017.2031 [Link] [DOI:10.22075/JCP.2017.2031 [Link]]
10. Garnefski N, Van Den Kommer T, Kraaij V, Teerds J, Legerstee J, Onstein E. The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: comparison between a clinical and a non‐clinical sample. European Journal of Personality 2002; 16:403-420. https://doi.org/10.1002/per.458 [DOI:10.1002/per.458 [Link]]
11. Rostam Oghli Z, Jani S, Pouresmali A, Salehi M. A comparison of self-perception and sleep problems among students with hyperactivity disorder, attention deficit/ learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities. 2014; 3(2):21-41. [Persian]. [DOI:D_ JLD_ 3_2_92 _12_25_2 [Link]]
12. Khodabande loo Y, Pour Hosein R, Gholamali Lavasani M, MotamedYeganeh N. Investigating the effectiveness of self-review cognitive method on body images of the female students of university of Tehran. Journal of Psychological Science. 2015; 14(55):301-320. [Persian]. [Link]
13. Al Fawair AM, Al Khateeb JM, Al-Wreikat YAAS. Developing the Concept of Perceived Competence among Students with Learning Disabilities. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2012; 2(2):127-137. https://doi.org/10.5539/jedp.v2n2p127 [DOI:10.5539/jedp.v2n2p127 [Link]]
14. Yoa S. Children of divorce evaluate their quality of life: The moderating effect of psychological processes. Journal of Children and Youth Services Review. 2019; 107:104-133. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104533 [DOI:10.1016/j.childyouth.2019.104533 [Link]]
15. Amato PR, Sobolewski JM. The effects of divorce and marital discord on adult children's psychological well-being. American Sociological Review. 2001; 66:900-921. https://doi.org/10.2307/3088878 [DOI:10.2307/3088878 [Link]]
16. Bordick D. Mindfulness skills for the children and adolescents. Monshe'ie GR, Asli Azad A, Hoseini L, Tayebi P. (Persian translator). First edition. Isfahan: Isfahan Islamic Azad University publication (Khorasgan); 2017, pp: 369-375. [Persian]. [Link]
17. Siegel RD. The mindfulness Solution (every day practices for everyday problems, New York: Guilford. 2010. [Link]
18. Soysa CK, Wilcomb CJ. Mindfulness, Self-compassion, Self-efficacy, and Genders Predictors of Depression, Anxiety, Stress, and Well-being. Mindfulness. 2015; 6(2):217-226. https://doi.org/10.1007/s12671-013-0247-1 [DOI:10.1007/s12671-013-0247-1 [Link]]
19. Farhadi, T., Asli Azad, M., Shokrkhodaei, N. Effectiveness of mindfulness therapy on executive functions and cognitive fusion of adolescents with Obsessive-Compulsive Disorder. Empowering Exceptional Children. 2018; 9(4):81-92. [Persian] [Link]
20. Asli Azad M, Manshaei G, Ghamarani A. The Effect of Mindfulness Therapy on Tolerance of Uncertainty and Thought-Action Fusion in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. J Child Ment Health. 2019; 6(1):83-94. [Persian] https://doi.org/10.29252/jcmh.6.1.8 [DOI:10.29252/jcmh.6.1.8 [Link]]
21. Majeed MH, Ali AA, Sudak DM. Mindfulness-based interventions for chronic pain: Evidence and applications. Asian Journal of Psychiatry. 2018; 32:79-83. https://doi. org/10.1016/j.ajp.2017.11.025 [Link] [DOI:10.1016/j.ajp.2017.11.025]
22. Kroska EB, Miller ML, Roche AI, Kroska SK, O'Hara MW. Effects of traumatic experiences on obsessive-compulsive and internalizing symptoms: The role of avoidance and mindfulness. Journal of Affective Disorders. 2018; 225:326-336. https://doi.org/ 10.1016/j.jad.2017. 08.039 [Link] https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.08.039 [DOI:10.1016/j.jad.2017. 08.039 [Link]]
23. Hofmann SG, Angelina F, Gomez BA. Mindfulness-Based Interventions for Anxiety and Depression, Psychiatric Clinics of North America. 2017; 40(4):739-749. https://doi.org/ 10.1016/j.psc.2017.08.008 [Link] https://doi.org/10.1016/j.psc.2017.08.008 [DOI:10.1016/j.psc.2017.08.008 [Link]]
24. Hess D. Mindfulness-Based Interventions for Hematology and Oncology Patients with Pain. Hematology/Oncology Clinics of North America. 2018; 32(3):493-504. https://doi.org/10.1016/j.hoc.2018.01.013 [DOI:10.1016/j.hoc.2018.01.013 [Link]]
25. Galante J, Dufour G, Vainre M, Wagner A, Stochl J. A mindfulness-based intervention to increase resilience to stress in university students (the Mindful Student Study): a pragmatic randomised controlled trial. Lancet Public Health. 2018; 3(2):72-81. https://doi.org/ 10.1016/S2468-2667(17)30231-1 [Link] https://doi.org/10.1016/S2468-2667(17)30231-1 [DOI:10.1016/S2468-2667(17)30231-1 [Link]]
26. Galantino ML, Baime M, Maguire M, Szapary PO, Farrar JT. Association of psychological and physiological measures of stress in healthcare professionals during an 8-week mindfulness meditation program: mindfulness in practice. Stress and Health. 2005; 21(4):255-261. https://doi.org/10.1002/smi.1062 [DOI:10.1002/smi.1062 [Link]]
27. Delazar E, Hadianfard H, Aflakseir A, Kousha M. The Effectiveness of Mindfulness and Modification Therapy on Impulsivity and Risk-Taking Behaviors in Adolescents with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2022:9(1):100-118. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.9.1.8 [DOI:10. 52547/jcmh.9.1.8 [Link]]
28. Bot Shekan Z, Gorji Y, Zahedi H, Raisi Z, Zarrin H. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Therapy, Neurofeedback and Therapy Based on SPARK Perceptual-Motor Exercises on the Difficulty of Emotion Regulation in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health 2021; 7 (4):61-75. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.5 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.5 [Link]]
29. Ahmadi T, Kheirati H, Ghobari bonab B. Effectiveness of mindfulness-based training on cognitive emotion regulation and cognitive flexibility in mothers of children with Learning Disabilities. Empowering Exceptional Children, 2019; 10(3):125-138. [Persian]. [Link]
30. Jafari shalkoohi A, Asadi Majreh S, Akbari B. The Effectiveness of Mindfulness Training on Resiliency and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Pregnant Women. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2020; 21(2):43-53. [Persian]. [DOI:10.30486/jsrp. 2019.574441.1466 [Link]]
31. Zhang J, Deng X, Huang L, Zeng H, Wang L, Wen P. Profile of trait mindfulness and its association with emotional regulation for early adolescents. Personality and Individual Differences. 2019; 147:12-17. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.008 [DOI:10. 1016/j.paid.2019.04.008 [Link]]
32. Solgi Z, Veisi R. The effectiveness of mindfulness training on anxiety sensitivity, self-concept and academic self-efficacy of students with dyslexia. Journal of Applied Psychology. 2019; 12(4):573-594. [Persian]. [Link]
33. Shahriari V, Mehmandoost M. Effects of based cognitive therapy mindfulness to depression and anxiety in adolescent girls with divorced parents in Bojnoord. JNKUMS. 2017; 8(4):569-579. [Persian]. [Link] [DOI:10.18869/acadpub.jnkums.8.4.569]
34. Sajjadi MS, Askarizadeh Gh. Role of Mindfulness and Cognitive Emotion Regulation Strategies on Predicting the Psychological Symptoms of Medical Students. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8(5):301-308. [Persian]. [Link]
35. Esmaeilian N, Dehghani M, Dehghani Z, Lee J. Mindfulness-Based Cognitive Therapy Enhances Emotional Resiliency in Children with Divorced Parents. Mindfulness. 2018; 9:1052-1062. [Persian]. https://doi. org/10.1007/s12671-017-0840-9 [Link] [DOI:10.1007/s12671-017-0840-9]
36. Emanuel AS, Updegraff JA, Kalmbach AD, Ciesla JA. The role of mindfulness facets in affective forecasting. Personality and Individual differences. 2010; 49:815-818. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.06.012 [DOI:10.1016/j.paid.2010.06.012 [Link]]
37. Miller CJ, Brooker B. Mindfulness programming for parents and teachers of children with ADHD. Complement Ther Clin Pract. 2017; 28:108-115. https://doi.org/ 10.1016/j.ctcp.2017.05.015 [Link] https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2017.05.015 [DOI:10.1016/j.ctcp.2017.05.015 [Link]]
38. Ferdinand RF, Stijnen T, Verhulst FC, Van Der Reijden M. Associations between behavioural and emotional problems in adolescence and maladjustment in young adulthood. J Adolesc. 1999; 22(1):123-136. https://doi.org/ 10.1006/ jado.1998.0205 [Link] https://doi.org/10.1006/jado.1998.0205 [DOI:10.1006/ jado.1998.0205 [Link]]
39. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 2003; 85:348-362. https://doi.org/ 10.1037/ 0022-3514.85.2.348 [Link] https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348 [DOI:10.1037/ 0022-3514.85.2.348 [Link]]
40. Lazarus RS, Alfert E. Short circuiting of threat by experimentally altering cognitive appraisal. Journal of Abnormal and Social Psychology. 1964; 69:195-205. https://doi.org/ 10.1037/h0044635 [Link] https://doi.org/10.1037/h0044635 [DOI:10.1037/h0044635 [Link]]
41. Gullone E, Taffe J. The Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ-CA): A Psychometric Evaluation. Psychological Assessment. 2012 [DOI:10.1037/t07563-000]
42. 24(2):409-417. https://doi.org/10.1037/a0025777 [DOI:10.1037/a0025777. Epub 2011 Oct 24 [Link]]
43. Lotfi M, Bahrampouri L, Amini M, Fatemitabar R, Birashk B, Entezari M et al . Persian Adaptation of Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ-CA). J Mazandaran Univ Med Sci. 2019; 29(175):117-128. [Persian]. [Link]
44. Piers E, Harris D. Manual for the Piers-Harris Children's Self-Concept Scale.Nashville, TN: Counseor Recordings and Tests. 1969. [Link]
45. Demehri F, Movallali G, Ahmadi V. A Study of Relationship between Early Maladaptive Schemas Self-Concept and Behavioral Problems among Deaf Adolescences and Adolescences with Visual Impairment in YAZD City. Sjimu. 2015; 23(4):191-201. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Y, Savabi Niri V, Shayanfar S. The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Therapy on Emotion Regulation and Self-Concept Improvement in Children with Divorced Parents. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1125-fa.html

محمدی یاسمن، صوابی نیری وحید، شایان فر شهرزاد. اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تنظیم هیجان و بهبود خودپنداشت کودکان دارای والدین طلاق گرفته. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :51-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645