[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 95-85 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش انگیزش تحصیلی در تبیین رفتارهای پرخطر دانش آموزان اقشار آسیب‌پذیر
زبیر صمیمی*1 ، حبیبه حیرتی2 ، سمیه رامش3 ، مسلم کردتمینی4
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- دانشگاه ازاد زنجان
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (5420 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به میزان رو به افزایش رفتارهای پرخطر در دانش ­آموزان اقشار آسیب‌پذیر، نیاز است پژوهشگران به مطالعه بیشتری در زمینه شناخت عوامل مرتبط با آن بپردازند. یکی از این عوامل انگیزش تحصیلی هست؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزش تحصیلی در تبیین رفتارهای پرخطر دانش ­آموزان اقشار آسیب‌پذیر صورت گرفت.

روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانش‌آموزان 18-10 ساله اقشار آسیب‌پذیر استان کرمانشاه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد 100 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) و مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی زاده محمدی و همکاران (1391) استفاده شد و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مؤلفه‌های انگیزش درونی (56/0- r=)، انگیزش بیرونی (48/0-= r) و بی‌انگیزگی (38/0 r=) با رفتارهای پرخطر همبستگی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که انگیزش درونی 55 درصد از واریانس رفتارهای پرخطر را به‌صورت منفی پیش­بینی می‌کند. همچنین بی‌انگیزگی 31 درصد واریانس رفتارهای پرخطر را پیش‌بینی می‌کند (001/0P<).

نتیجه‌گیری: از یافته‌های این پژوهش استنباط می‌شود مؤلفه‌های انگیزش تحصیلی پیش‌بینی­ کننده‌های مهمی در بروز رفتارهای پرخطر دانش ­آموزان اقشار آسیب‌پذیر هستند؛ بنابراین ضروری است که در برنامه‌های آموزشی برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر این افراد، به نقش انگیزش تحصیلی توجه ویژه شود.

واژه‌های کلیدی: دانش آموزان اقشار آسیب‌پذیر، رفتارهای پرخطر، انگیزش تحصیلی
متن کامل [PDF 684 kb]   (3174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/9 | پذیرش: 1395/6/3 | انتشار: 1395/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samimi Z, Heyrati H, Ramesh S, Kord tamini M. Role of Academic Motivation in High-risk Behavior of Vulnerable students. J Child Ment Health 2016; 3 (3) :85-95
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-115-fa.html

صمیمی زبیر، حیرتی حبیبه، رامش سمیه، کردتمینی مسلم. نقش انگیزش تحصیلی در تبیین رفتارهای پرخطر دانش آموزان اقشار آسیب‌پذیر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (3) :85-95

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710