[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 54-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش آموزان با اختلال خواندن
رائده نقیب السادات1 ، هادی هاشمی رزینی* 2، افشین صلاحیان3
1- واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (2164 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال خواندن یکی از انواع اختلالات یادگیری ویژه است که به مشکلات تحصیلی و رفتاری در دانش ­آموزان منجر می­شود و در مدارس میزان شیوع بسیار بالایی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش ­آموزان با اختلال خواندن انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال خواندن بود که به مراکز روان­شناسی و مشاوره و کلینیک ­های روان ­پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 30 دانش­آموز به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. در طی فرایند مداخله گروه آزمایش برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی را به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ای دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ­ها در این پژوهش شامل خرده­آزمون سنجش حافظه شنیداری برنامه رایانه ­ای حافظه کاری ان­بک و نسخه تجدیدنظرشده آزمون حساسیت شنیداری را تکمیل کردند. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس یک­ راهه اندازه­گیری مکرر با نرم‌افزار spss26 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند که برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری در گروه آزمایش اثربخش است؛ همچنین اثربخشی این برنامه در مرحله پیگیری یک‌ماهه نیز پایدار مانده است (0/001p<).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­های به­ دست­ آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که برنامه یکپارچگی حسی با تأکید بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری در درمان اختلال خواندن مؤثر است و در نتیجه می­ تواند به‌عنوان یکی از محورهای مداخله­ ای دانش ­آموزان با این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی، حافظه شنیداری، حساسیت شنیداری
متن کامل [PDF 1310 kb]   (743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/9/20 | انتشار: 1400/11/24
فهرست منابع
1. Ambika A, Vijayasamundeeswari P, David A. Effectiveness of planned teaching program among primary school teachers regarding awareness of learning disabilities in children. J Family Med Prim Care. 2019; 8(12):3845-3849. [Link] [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_722_19]
2. Lyman RD, Sanders E, Abbott RD, Berninger VB. Translating Interdisciplinary Research on Language Learning into Identifying Specific Learning Disabilities in Verbally Gifted and Average Children and Youth. J Behav Brain Sci. 2017; 7(6):227-246. [Link] [DOI:10.4236/jbbs.2017.76017]
3. Ahrami R, Shoshtari M, Golshani F, Kamarzarin H. Effectiveness of precision teaching on reading ability of students with reading learning disability. Psychology of Exceptional Individuals. 2011, 1(3):139-152. [Persian]. [Link]
4. Fletcher JM, Grigorenko EL. Neuropsychology of Learning Disabilities: The Past and the Future. J Int Neuropsychol Soc. 2017; 23(9-10):930-940. [Link] [DOI:10.1017/S1355617717001084]
5. Kenten C, Wray J, Gibson F, Russell J, Tuffrey‐Wijne L, Oulton K. To flag or not to flag: Identification of children and young people with learning disabilities in English hospitals. J Appl Res Intellect Disabil. 2019; 32(5):1176-1183. [Link] [DOI:10.1111/jar.12608]
6. Kearns DM, Hancock R, Hoeft F, Pugh KR, Frost SJ. The neurobiology of dyslexia. Teaching Exceptional Children. 2019; 51(3): 175-188.‌ [Link] [DOI:10.1177/0040059918820051]
7. Snowling MJ, Hulme C, Nation K. Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Oxford Review of Education. 2020; 46(4): 501-513.‌ [Link] [DOI:10.1080/03054985.2020.1765756]
8. Wagner RK, Zirps FA, Edwards AA, Wood SG, Joyner RE, Becker BJ, ... Beal B. The prevalence of Dyslexia: a new approach to its estimation. Journal of learning disabilities. 2020; 53(5): 354-365.‌ [Link] [DOI:10.1177/0022219420920377]
9. Giraud AL, Ramus F. Neurogenetics and auditory processing in developmental dyslexia. Current opinion in neurobiology. 2013; 23(1): 37-42.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.conb.2012.09.003]
10. Yeung SS, Siegel LS, Chan CK. Effects of a phonological awareness program on English reading and spelling among Hong Kong Chinese ESL children. Reading and writing. 2013; 26(5): 681-704.‌ [Link] [DOI:10.1007/s11145-012-9383-6]
11. Schulte-Körne G, Deimel W, Bartling J, Remschmidt H. Auditory processing and dyslexia: evidence for a specific speech processing deficit. Neuroreport. 1998; 9(2): 337-340. [Link]‌ [DOI:10.1097/00001756-199801260-00029]
12. Pickering SJ. Working memory in dyslexia.‌ 2006, 29-38. [Link]‌
13. Naji ES, Hassanzadeh S, Shokoohi-yekta M, Hejazi Moghari E, Ejei J. Auditory and visual working memory in dyslexic students: before and after intervention. Clinical Psychology Studies. 2019; 9(35): 173-194.‌ [Link]
14. Torabi, Z, Estaki M, Kochakentezar R, Sharifi N. The Effectiveness Cerebellar Training Method with Vibration on Reading Skills and Auditory Discrimination for Students with Reading Difficulties.‌ Middle eastern Journal of disability studies. 2018; 3(21). [Link]
15. Poelmans H, Luts H, Vandermosten M, Boets B, Ghesquière P, Wouters J. Reduced sensitivity to slow-rate dynamic auditory information in children with dyslexia. Research in developmental disabilities. 2011; 32(6): 2810-2819.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2011.05.025]
16. Mittag M, Larson E, Clarke M, Taulu S, Kuhl PK. Auditory deficits in infants at risk for dyslexia during a linguistic sensitive period predict future language. NeuroImage: Clinical. 2021; 30: 102578.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.nicl.2021.102578]
17. Ayres AJ. Sensory integration and praxis tests (SIPT). Western Psychological Services (WPS).‌ 1996, 15-36. [Link]
18. Mahvash VA., Parhoon K, Pooshaneh K. The effectiveness of sensory-motor integration on balance and reading performance in children with dyslexia.‌ Journal of research in behavioral sciences. 2016; 14(2): 257-283. [Link]
19. Sadati Firoozabadi S, Abaci SH. The effectiveness of sensory-motor integration on reading problems in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2019; 8(2): 26-37.‌ [Persian]. [Link]
20. Wright CM, Conlon EG. Auditory and visual processing in children with dyslexia. Developmental Neuropsychology. 2009; 34(3): 330-355.‌ [Link] [DOI:10.1080/87565640902801882]
21. Din M, Aghdasi A, Gol Mohammad Nejad G. The effect of sensory integration exercises on the sensory profile of children with dyslexia and dysgraphia. Journal of Instruction and Evaluation. 2015; 7(28): 9-20. [Persian]. [Link]
22. Sapp M. Test Anxiety: Applied Research, Assessment and Treatment Intervention. Lanham: Wisconsin University Press of America; 1999, 15-22. [Link]
23. Owen AM, McMillan KM, Laird AR, Bullmore E. N‐back working memory paradigm: A meta‐analysis of normative functional neuroimaging studies. Human brain mapping. 2005; 25(1): 46-59. [Link] [DOI:10.1002/hbm.20131]
24. Aghajani N, Hosseinkhanzadeh A, Kafi M. Effectiveness of N-Back training software on working memory in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities. 2015; 4(3): 7-21.‌ [Persian]. [Link]
25. Dehestani M. The effect of teaching the concepts of experimental sciences through storytelling method on the learning rate of first grade female students in Tehran in the academic year. Journal of Educational Psychology. 2008; 4(11): 75- 60. [Persian]. [Link]
26. Khanjani Z, Mahdavian H. Neurofeedback's Effectiveness in the Treatment of Dyslexia Disorder. Medical Journal of Tabriz University of Medical Science. 2012; 34(8):31-39. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghibosaddat R, Hashemi Rezoni H, Salahian A. The Effectiveness of Sensory Integration-Based Therapy on Auditory Memory and Auditory Sensitivity of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2021; 8 (4) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1189-fa.html

نقیب السادات رائده، هاشمی رزینی هادی، صلاحیان افشین. اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش آموزان با اختلال خواندن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :43-54

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645