[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 30-16 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ریخت های ارزشی انگیزشی با رفتارهای آسیب به خود در نوجوانان: نقش میانجی تنظیم هیجان
فاطمه شهنازدوست1 ، نیلوفر میکائیلی*2 ، سیف الله آقاجانی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1307 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی و واکاوی مشکلات دوره نوجوانی دارای اهمیت بسیار است. یکی از رفتارهایی که سبب نگرانی ­های عمومی درباره سلامت نوجوانان شده است، رفتارهای آسیب به خود است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ریخت­های ارزشی انگیزشی با رفتارهای آسیب به خود در نوجوانان با نقش میانجی تنظیم هیجان انجام شد.
روش: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه شامل 200 دانش‌آموز دختر دوره متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های آسیب به خود (سانسون و همکاران، 1998)، زمینه ­یابی ارزشی (شوارتز، 1992) و تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) بودند. داده‌ها به روش مدل ­یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار SPSS23 و Amos26 تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد بین ارزش ­های متمرکز بر فرد و ارزش­های متمرکز بر جمع با ارزیابی مجدد رابطه مثبت و معنادار و با فرونشانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بین ارزش­ های متمرکز بر جمع با رفتارهای آسیب به خود رابطه منفی و معنادار، و بین ارزیابی مجدد و فرونشانی با رفتارهای آسیب به خود به ترتیب رابطه منفی و مثبت معناداری وجود دارد (001/0 >P). بین ارزش­های متمرکز بر فرد با رفتارهای آسیب به خود نیز رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد اثر غیرمستقیم ریخت­ های ارزشی انگیزشی بر رفتارهای آسیب به خود از طریق تنظیم هیجان معنادار است (001/0 >P).
نتیجه­ گیری: مطالعه حاضر بر نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین ریخت­ های ارزشی انگیزشی و رفتارهای آسیب به خود تصریح دارد. تقویت و درونی­ سازی ریخت­ های ارزشی انگیزشی کارآمد و مداخلات مبتنی بر تنظیم هیجانی ممکن است در پیشگیری یا درمان نشانه‌های خودآسیب‌رسانی در نوجوانان مؤثر باشد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: رفتارهای آسیب به خود، ریخت های ارزشی انگیزشی، تنظیم هیجان، نوجوانان
متن کامل [PDF 1477 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/6 | پذیرش: 1402/7/23 | انتشار: 1402/9/19
فهرست منابع
1. Noury Ghasemabadi R, Seydavi M. A brief review of the relationship of childhood maltreatment and non-suicidal self-injury (NSSI) in adolescence. Rooyesh. 2021; 10(2):161-70. [Persian] https://doi: 20.1001.1.2383353. 1400.10.2.14.6 [Link]
2. Socci V, Talevi D, Stratta P, Rossi A, Pacitti F, Lucaselli A, et al. Personal values in mental disorders: an exploratory analysis. Humanit Soc Sci Commun. 2021;8(1):1-7. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00780-3 [DOI:10.1057/s41599-021-00780-3 [Link]]
3. Schwartz SH. Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in experimental social psychology. 25: Elsevier; 1992. p. 1-65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6 [DOI:10.1016/S0065-2601(08)60281-6 [Link]]
4. Schwartz SH. Basic human values: Theory, measurement, and applications. Revue française de sociologie. 2007;47 (4):929. [Link] [DOI:10.3917/rfs.474.0929]
5. Kim KL, Galione J, Schettini E, DeYoung LL, Gilbert AC, Jenkins GA, et al. Do styles of emotion dysregulation differentiate adolescents engaging in non-suicidal self-injury from those attempting suicide? Psychiatry Res. 2020;291:113240. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113240 [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113240 [Link]]
6. Menefee DS, Ledoux T, Johnston CA. The importance of emotional regulation in mental health. Am J Lifestyle Med. 2022;16(1):28-31. https://doi.org/ 10.1177/1559827621 1049771 [Link] https://doi.org/10.1177/15598276211049771 [DOI:10.1177/1559827621 1049771 [Link]]
7. Haid-Stecher N, Sevecke K. Belastende Kindheitserfahrungen und selbstverletzendes Verhalten-die Rolle der Emotionsregulation. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr Beih. 2019;68(7):623-38. https://doi. org/10.13109/prkk.2019.68.7.623 [Link] [DOI:10.13109/prkk.2019.68.7.623]
8. Robillard CL, Turner BJ, Ames ME, Craig SG. Deliberate self-harm in adolescents during COVID-19: The roles of pandemic-related stress, emotion regulation difficulties, and social distancing. Psychiatry Res. 2021;304:114152. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.114152 [DOI:10.1016/j.psychres.2021.114152 [Link]]
9. Brown RC, Plener PL. Non-suicidal self-injury in adolescence. Curr Psychiatry Rep. 2017;19(3):1-8. https:// doi.org/10.1007/s11920-017-0767-9 [Link] [DOI:10.1007/s11920-017-0767-9]
10. Edition F. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Am Psychiatric Assoc. 2013;21(21):591-643. [Link]
11. Mozafari N, Bagherian F, Zadeh Mohammadi A, Heidari M. Prevalence and functions of self-harming behaviors in adolescents in Sanandaj. Shenakht journal of psychology & psychiatry. 2021;8(4):110-23. [Persian] [Link] [DOI:10.32598/shenakht.8.4.110]
12. Watanabe K, Kawakami N, Nishi D. Association between personal values in adolescence and mental health and well-being in adulthood: a cross-cultural study of working populations in Japan and the United States. Ann Gen Psychiatry. 2020;19(1):1-10. https://doi.org/10.1186/s12991-020-0260-4 [DOI:10.1186/s12 991-020-0260-4 [Link]]
13. Hashemi Razini H, Dehghan M, Rasooli A. Discrimination self-harming individuals from normal people based on positive and negative experiences, neuroticism and motivational values characters. APSY. 2019;12(4):553-71. [Persian] [Link]
14. Osuch E, Ford K, Wrath A, Bartha R, Neufeld R. Functional MRI of pain application in youth who engaged in repetitive non-suicidal self-injury vs. psychiatric controls. Psychiatry research: neuroimaging. 2014;223(2):104-12. https://doi. org/10.1016/j.pscychresns.2014.05.003 [Link] 10.1016/j.pscychresns.2014.05.003 []
15. Edmondson AJ, Brennan CA, House AO. Non-suicidal reasons for self-harm: A systematic review of self-reported accounts. J Affect Disord Rep. 2016;191:109-17. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.043 [DOI:10.1016/j.jad.2015.11.043 [Link]]
16. Yasuma N, Watanabe K, Matsunaga A, Nishi D, Kawakami N. Personal values in adolescence and suicidality: a cross-sectional study based on a retrospective recall. BMC psychiatry. 2019;19(1):1-12. [Link] [DOI:10.1186/s12888-019-2194-4]
17. Gross JJ. Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Curr Dir Psychol Sci. 2001;10(6):214-9. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00152 [DOI:10.1111%2F1467-8721.00152 [Link]]
18. Werner K, Gross JJ. Emotion regulation and psychopathology: A conceptual framework. 2010. [Link]
19. McLafferty M, Bunting B, Armour C, Lapsley C, Ennis E, Murray E, et al. The mediating role of emotion regulation strategies on psychopathology and suicidal behaviour following negative childhood experiences. Children and Youth Services Review. 2020;116:105212. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105212 [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105212 [Link]]
20. Tamir M, Schwartz SH, Cieciuch J, Riediger M, Torres C, Scollon C, et al. Desired emotions across cultures: A value-based account. J Pers Soc Psychol. 2016;111(1):67. https://doi.org/10.1037/pspp0000072 [DOI:10.1037/pspp0000072 [Link]]
21. Tamir M, Schwartz SH, Oishi S, Kim MY. The secret to happiness: Feeling good or feeling right? J Exp Psychol Gen. 2017;146(10):1448. https://doi.org/10.1037/xge0000303 [DOI:10.1037/xge0 000303 [Link]]
22. Shafiee S, Sayadi M, Sharifi P. The Role of Affects and Metacognitive Beliefs in Prediction of Youth Self-Harm Behaviors. RRJ. 2019;8(7):119-28. [Persian] [Link]
23. Ezakian S, Mirzaian B, Hosseini SH. A review on Non-Suicidal Self-Injury in Iranian Young adults and Adolescents. Clinical Excellence. 2018;8(2):14-25. [Persian] [Link]
24. Tabachnick BG, Fidell LS, Ullman JB. Using multivariate statistics: pearson Boston, MA; 2007. [Link]
25. Roccas S, Sagiv L, Schwartz SH, Knafo A. The big five personality factors and personal values. Pers Soc Psychol Bull. 2002;28(6):789-801. https://doi.org/10.1177/0146167202289008 [DOI:10.1 177%2F01 461672 02289008 [Link]]
26. Sharifi G, Azarniad A, Khalili S, Seifi S, Hamidi O. Relationship between Schwartz's personal values and subjective well-being among patients with breast cancer. IJCP. 2016;8(4):63-74. [Persian] https://jcp.semnan.ac. ir/article_2254.html?lang=en [Link]
27. Azadmarzabadi E. Relationships between Value Orientations in Adolescents with Their National Identity. National Studies Journal. 2008;9(34):113-32. [Persian] https://doi.org/ 20.1001.1.1735059.1387.9.34.5.6 [Link] [DOI:20.1001.1.1735059.1387.9.34.5.6 [Link]]
28. Sansone RA, Wiederman MW, Sansone LA, Touchet B. An investigation of primary care patients receiving extended treatment with selective serotonin reuptake inhibitors. Am J Manag Care. 1998;4(10):1397-402. [DOI:10. 1016/S0065-2601(08)60281-6 [Link]]
29. Tahbaz hoseinzadeh S GN, Nabavi M. Comparison of self-destructive tendencies and integrative self-knowledge among multiple sclerosis and healthy people. bjcp. 2012;6(2):35-44. [Persian] [Link]
30. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003;85(2):348. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348 [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348 [Link]]
31. Mashhadi A, Ghasempour A, Akbari E, Ilbaygi R, Hassanzadeh S. The role of anxiety sensitivity and emotion regulation in prediction of social anxiety disorder in students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2017;14(52):89-99. [Persian] [Link]
32. Kline R. Data preparation and psychometrics review. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford New York, NY; 2016. [Link]
33. Blunch N. Introduction to structural equation modeling using IBM SPSS statistics and AMOS: Sage; 2012. [Link] [DOI:10.4135/9781526402257]
34. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research. 1998;295(2):295-336. [Link]
35. Preacher KJ, Hayes AF. Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior research methods. 2008;40(3):879-91. https://doi.org/10.3758/BRM.40.3.879 [DOI:10.3758/BRM.40.3.879 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahnazdoust F, Mikaeili N, Aghajani S. Relationship Between Motivational Value Characters and Self- Injurious Behaviors in Adolescents: The Mediating Role of Emotional Regulation. J Child Ment Health 2023; 10 (3) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1226-fa.html

شهنازدوست فاطمه، میکائیلی نیلوفر، آقاجانی سیف الله. رابطه ریخت های ارزشی انگیزشی با رفتارهای آسیب به خود در نوجوانان: نقش میانجی تنظیم هیجان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (3) :16-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710