[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 151-140 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ادراک دیداری در چرخه های زیستی ماهانه در دانش‌آموزان دختر و پسر با و بدون اختلالات یادگیری خاص
محبوبه جوادی بازرگانی1 ، مهناز استکی*2 ، منصوره شهریاری احمدی2 ، شیرین کوشکی3
1- واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1800 مشاهده)
زمینه و هدف: چرخه‌های بدن یا چرخه ­های زیستی، پدیده‌های مولکولی، هورمونی یا روان‌شناختی تکرارشونده ­ای هستند که در همه جانداران رخ می‌دهند. پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه تغییر ادراک دیداری در فصل‌های مختلف سال در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری با گروه سنی 8 تا 12 ساله با توجه به موضوع زمان- روان­شناسی انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه علی مقایسه‌ای است. نمونه پژوهش از دانش‌آموزان مدرسه‌های مناطق آموزشی 13، 14 و 15 تهران در سال‌های تحصیلی 1397 تا 1399 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس از نوع نمونه‌گیری هدفمند-داوطلبانه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان 37 دانش‌آموز با اختلال یادگیری خاص با نمود خواندن (19 دختر و 18 پسر) و 31 دانش‌آموز بدون اختلال یادگیری (17 دختر و 14 پسر) انتخاب شدند. سپس هر یک از گروه‌های دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری دختر و پسر به‌­صورت فردی آزمون‌های ادراک مهارت‌های دیداری (گاردنر و موریسن، 1982) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش اندازه‌گیری مکرر (در هر فصل یک‌بار) در نرم‌افزار SPSS-22 موردبررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد مهارت ادراک دیداری (ادراک سن دیداری و بهره دیداری)، در میان آزمودنی‌ها در فصل‌های مختلف سال متغیر است و همچنین بین گروه‌های با و بدون اختلال یادگیری اختلاف معنی‌داری در ادراک دیداری وجود دارد. ادراک دیداری در دانش‌آموزان بدون اختلال یادگیری به‌طور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در فصل‌های مختلف سال است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد در ادراک دیداری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در چرخه‌های فصلی تفاوت‌هایی دیده می‌شود که ناشی از این چرخه‌های فصلی است.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: ادراک دیداری، چرخه‌های زیستی ماهانه، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 1138 kb]   (662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/6 | پذیرش: 1401/6/25 | انتشار: 1402/2/24
فهرست منابع
1. Alavizadeh SM, Sobhi Gharamaleki N. Clinical Sport Neuropsychology: Past, Present, and the Future. J Clin Sport Neuropsychol. 2021; 1(1):1-12. [Persian] http://dorl.net/dor/20.1001.1.27834271.1400.1.1.1.4 [Link]
2. Zokaei H, Adib Saber F. Comparison of Aggression and Sleep Habits of Athlete and Non-Athlete Children. J Child Ment Health. 2020; 7(3):155-66. [Persian] https://doi.org/ 10.52547/jcmh.7.3.13 [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.7.3.13 [DOI:10.52547/jcmh.7.3.13 [Link]]
3. Coskun A, Zarepour A, Zarrabi A. Physiological Rhythms and Biological Variation of Biomolecules: The Road to Personalized Laboratory Medicine. Int J Mol Sci. 2023; 24(7). https://doi.org/10.3390/ijms24076275 [DOI:10.3390/ijms24076275 [Link]]
4. Wang H, Wang N, Wu HJ. Circadian Rhythm and the Physiology and Pathology of Eye. In: Wang N, editor. Integrative Ophthalmology. Singapore: Springer Singapore; 2020. p. 53-8. [DOI:10.1007/978-981-13-7896-6_8]
5. https://doi.org/10.1007/978-981-13-7896-6_8 [DOI:10.1007/978-981-13-7896-6_8 [Link]]
6. Rowland TW. The Athlete's Clock: How Biology and Time Affect Sport Performance. Illinois: Hum Kinet; 2011. https://doi.org/10.5040/9781492595977 [DOI:10.5040/9781492595977 [Link]]
7. Kawasaki A, Wisniewski S, Healey B, Pattyn N, Kunz D, Basner M, et al. Impact of long-term daylight deprivation on retinal light sensitivity, circadian rhythms and sleep during the Antarctic winter. Sci Rep. 2018; 8(1):16185. https://doi.org/10.1038/s41598-018-33450-7 [DOI:10.1038/s41598-018-33450-7 [Link]]
8. Lockley SW, Arendt J, Skene DJ. Visual impairment and circadian rhythm disorders. Dialogues Clin Neurosci. 2007; 9(3):301-14. https://doi.org/10.31887/DCNS.2007.9.3/slockley [DOI:10.31887/DCNS.2007.9.3/slockley [Link]]
9. Nie J, Zhou T, Chen Z, Dang W, Jiao F, Zhan J, et al. The effects of dynamic daylight-like light on the rhythm, cognition, and mood of irregular shift workers in closed environment. Sci Rep. 2021;11(1):13059. https://doi.org/ 10.1038/s41598-021-92438-y [Link] https://doi.org/10.1038/s41598-021-92438-y [DOI:10.1038/s41598-021-92438-y [Link]]
10. Golmohammadi R, Mehdinia M, Shahida R, Darvishi E. The Effects of Lighting on Mental and Cognitive Performance: A Structured Systematic Review. Iran J Ergon. 2017; 5(2):43-54. [Persian] https://doi.org/10.21859/joe-05026 [DOI:10.21859/joe-05026 [Link]]
11. Diatroptov ME, Diatroptova MA. Association of Infradian Rhythms of Motor Activity, Concentration of Glucocorticoid Hormones, and One-Minute-Step Oscillations of Body Temperature with Intensity of Fluctuations of Secondary Cosmic Rays. Bull Exp Biol Med. 2022; 172(5):592-7. https://doi.org/10.1007/s10517-022-05443-0 [DOI:10.1007/s10517-022-05443-0 [Link]]
12. ApA. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5-TR ed. Washington DC: American psychiatric Association; 2022. [Link]
13. Behjati F, Ghasemi Firouzabadi S, Sajedi F, Kahrizi K, Najafi M, Ebrahimizade Ghasemlou B, et al. Identification of Chromosome Abnormalities in Subtelomeric Regions Using Multiplex Ligation Dependent Probe Amplification (MLPA) Technique in 100 Iranian Patients with Idiopathic Mental Retardation. Iran Red Crescent Med J. 2013; 15(10):e8221. https://doi.org/10.5812/ircmj.8221 [DOI:10.5812/ircmj.8221 [Link]]
14. Filippello P, Buzzai C, Messina G, Mafodda AV, Sorrenti L. School Refusal in Students with Low Academic Performances and Specific Learning Disorder. The Role of Self-Esteem and Perceived Parental Psychological Control. Intl J Disabil Dev Educ. 2020; 67(6):592-607. https://doi.org/10.1080/1034912X.2019.1626006 [DOI:10.1080/1034912X.2019.1626006 [Link]]
15. Rasouli S, Vahedi S, Gharadaghi A, Nemati S. Developing and Validation of Intervention Program Based on Multiple Learning Systems for Students with Specific Learning with Reading Disabilities: Meta-Synthesis Study. J Child Ment Health. 2022; 9(2):1-20. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.9.2.2 [DOI:10.52547/ jcmh.9.2.2 [Link]]
16. Karimi Lichahi R, Akbari B, Hoseinkhanzadeh AA, Asadi Majreh S. The Effect of a Multidimensional Intervention Program (Sensory-Motor Integration Training for Child and Parent) on Reading Attitudes and Performance of Students with Dyslexia. J Child Ment Health. 2021; 8(2):1-16. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.2.1 [DOI:10.52547/jcmh.8.2.1 [Link]]
17. Pourmohamadrezatajrishi M, Yousefi M, Hemmati S, Bakhshi E. Prevalence of Non-Verbal Learning Disorder in Male Students in Karaj City. J Clin Psychol. 2020; 11(4):77-87. [Persian] [Link]
18. West G, Vadillo MA, Shanks DR, Hulme C. The procedural learning deficit hypothesis of language learning disorders: we see some problems. Dev Sci. 2018; 21(2):e12552. https://doi.org/10.1111/desc.12552 [DOI:10.1111/desc.12552 [Link]]
19. Cluley V. From "Learning disability to intellectual disability"-Perceptions of the increasing use of the term "intellectual disability" in learning disability policy, research and practice. Br J Learn Disabil. 2018;46(1):24-32. https://doi.org/10.1111/bld.12209 [DOI:10.1111/bld.12209 [Link]]
20. Crisci G, Caviola S, Cardillo R, Mammarella IC. Executive Functions in Neurodevelopmental Disorders: Comorbidity Overlaps between Attention Deficit and Hyperactivity Disorder and Specific Learning Disorders. Front Hum Neurosci. 2021; 15. https://doi.org/10.3389/fnhum.2021.594234 [DOI:10.3389/ fnhum.2021 .594234 [Link]]
21. Brennan C. Learning Disabilities. The Handbook of Language and Speech Disorders2021. p. 209-36. https://doi.org/10.1002/9781119606987.ch11 [DOI:10.1002/9781119606987.ch11 [Link]]
22. Khayat-Zadeh Mahani M, Mardani-Shahrbabak BA, Gholamian HR, Rahgozar M, Soroury MH, Fadaie F. Visual Perceptual Skills in Normal Children Aged 7 to 13 Years in Tehran City. USWR. 2011; 11(4):8-14. [Link]
23. Carlson NR, Birkett MA. Foundations of behavioral neuroscience. 10 ed. London: Pearson; 2021. [Link]
24. Ensanimehr N, Pourhosein R, Gholamali Lavasani M. The Development of Children's Visual Perception and Projection. JIP. 2019; 15(60):345-54. [Persian] [Link]
25. Gardiner MF. Test of Visual-Perceptual Skills (nonmotor). San Francisco, CA: Psychological and educational publications; 1982. [Link]
26. Gardiner MF. Test of visual-perceptual skills (Nonmotor)-Revised manual. Hydesville, CA: Psychological and educational publications; 1996. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi Bazargani M, Estski M, Shahriyari Ahmadi M, Kooshki S. Comparison of Visual Perception Infradian Rhythms in Student with and without Special Learning Disorder. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 10
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1266-fa.html

جوادی بازرگانی محبوبه، استکی مهناز، شهریاری احمدی منصوره، کوشکی شیرین. مقایسه ادراک دیداری در چرخه های زیستی ماهانه در دانش‌آموزان دختر و پسر با و بدون اختلالات یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :140-151

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1266-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710