[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 77-64 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته توانمندسازی روان‌شناختی مادران بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودکان
شیوا لهراسبی1 ، ایلناز سجادیان*2 ، محسن گل پرور3
1- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (1718 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه به دوران پیش از دبستان، اثرات پایدار آن در همه مراحل زندگی و آموزش والدین به‌ویژه مادران زیر 6 سال در راستای تغییر و تحولات مطلوبی که در کودکان ایجاد می ­شود، توجهات خاصی مبذول شده است. این پژوهش با هدف اثربخشی توانمندسازی روان‌شناختی مادر بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودکان اجرا شد.
روش­: روش پژوهش از نوع شبه­ تجربی، پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری دوماهه با گروه ­های آزمایش و گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان 4 تا 6 سال شهر اصفهان در سال 1400 بودند که تعداد ۳۰ نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ­ای بسته توانمندسازی مادر را دریافت کردند و گروه گواه در طی پژوهش هیچ مداخله­ ای دریافت نکردند. شرکت‌کنندگان هر دو گروه پرسشنامه­ های مشکلات رفتاری (شهیم و یوسفی، 1378) و حرمت خود (عزیزی مقدم، 1386) را در سه مرحله تکمیل کردند. داده ­ها با روش تحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر در نرم­افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج روش آماری تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد که برنامه توانمندسازی مادر بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودک تأثیر معنا‌دار داشت و اثربخشی آن در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (0/001>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش بسته توانمندسازی روان‌شناختی مادر بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودک، توجه به این نوع آموزش به مادران، مراکز پیش ­دبستانی، روان‌درمانگران و مشاوران در حوزه مشاوره کودک و انتخاب نوع مداخله برای آموزش به والدین پیشنهاد می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی روان‌شناختی، مشکلات رفتاری، حرمت خود
متن کامل [PDF 1146 kb]   (712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/22 | پذیرش: 1401/11/23 | انتشار: 1402/3/30
فهرست منابع
1. Blustein DL, Olle C, Connors-Kellgren A, Diamonti AJ. Decent work: A psychological perspective. Psychol. 2016; 7(5): 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00407 [DOI:10.3389/fpsyg.2016.00407 [Link]]
2. Lau EX, Rapee RM, Coplan RJ. Combining child social skills training with a parent early intervention program for inhibited preschool children. J Anx Disord. 2017; 51: 32-38. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2017.08.007 [DOI:10.1016/j.janxdis.2017.08.007 [Link]]
3. Lippold MA, Davis KD, Lawson KM, McHale SM. Day- to- day consistency in positive parent-child interaction and youth well-being. J child Fam Stud. 2016; 25(12): 3584-3592. https://doi.org/10.1007/s10826-016-0502-x [DOI:10.1007/s10826-016-0502-x [Link]]
4. Armstrong E, Eggins E, Reid N, Harnett P, Dawe S. Parenting intervention for incarcerated parents to improve parenting knowledge and skills, parent well- being, and quality of the parent- child relationship: A systematic review and meta- analysis. J Exp Criminol. 2017; 14(3): 279-317. https://doi.org/10.1007/s11292-017-9290-6 [DOI:10.1007/s11292-017-9290-6 [Link]]
5. Afshari Nejad Roudsari B, Rezaian Belandi H, Satouriyan SA. Behavioral problems in children aged 2-6 years old: The roles of parenting style and parental stress. Journal of Analytical- Cognitive Psychology. 2019; 8(37): 29-43. [Persian]. https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1398 .10.37.2.1 [Link]
6. Ogundele MO. Behavioral and emotional disorders in childhood: A brief overview for pediatricians. World J Clin Pediatr. 2018; 7(1): 9-26. https://doi10.5409/wjcp.v7.i1.9 [Link] [DOI:10.5409/wjcp.v7.i1.9]
7. Arjmandnia AA, Vadoudi S, Fekri M. Designing a cognitive- behavioral empowerment program for mothers of children with autism spectrum disorder and its effectiveness on empowering the interaction with the child. Journal of Empowering Exceptional Children. 2021; 12(4): 99-110. [Persian]. [Link]
8. Aminipoor N, Ahadi H, Kiamanesh A. Relationship between mother, s personality traits with perfectionism and Academic procrastination in first grade of high school girl student. International Journal of Applied Behavioral Sciences. 2016; 2(3): 35-41. [Persian]. [DOI:10. 22037/ijabs.v2i3.7596 [Link]]
9. Dehghani E, Manshaee G. Effectiveness of training child-oriented mindfulness on the self-esteem and empathy of preschool children. Med J Mashhad Univ Med Sci. 2019; 62: 589-599. [Persian]. https://doi.10.22038/MJMS.2020. 15515 [Link]
10. Muhammad MHS. Parenting styles and their impact on children's academic self-concept, behavioral problems and executive functions, Durham theses, Durham University; 2018; 130-135. http://etheses.dur.ac.uk/12548/ [Link]
11. Brummelman E, Sedikides C. Raising children with high self-esteem (But Not Narcissism). Child Dev Perspect. 2020; 14(2): 83-89. https://doi.org/10.1111/cdep.12362 [DOI:10.1111/cdep.12362 [Link]]
12. Orth U, Erol RY, Luciano EC. Development of self- esteem form age 4 to 94 years: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychol Bull. 2018; 144(10): 1045-1080. https://doi.org/10.1037/bul0000161 [DOI:10.1037/bul0000161 [Link]]
13. Benevence P, Ittan MM, Cortini M. Self-Esteem and happiness as predictor of school teachers' health: The mediating role of job satisfaction. Front Psychol. 2018; 9(933): 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00933 [DOI:10.3389/fpsyg.2018.00933 [Link]]
14. Gander M, Sevecke K, Buchheim A. Disorder- specific attachment characteristics and experiences of childhood abuse and neglect in adolescents with anorexia nervosa and a major depressive episode. Clin psychol psychother. 2018; 25(6): 894-906. https://doi.org/10.1002/cpp.2324 [DOI:10.1002/cpp.2324 [Link]]
15. Martinsen Kristin D, Rasmussen Lene-Mari P, Wentzel- Larson T, Holen S, Sund AM, Pedersen ML, Lovaas ME, Patras J, Adolfsen F, Neumer SP. Change in quality of life and self-esteem in a randomized controlled CBT study for anxious and sad children: can targeting anxious and depressive symptoms improve functional domains in school children? BMC Psychol. 2021; 9: 8. https://doi.org/10.1186/s40359-021-00511-y [DOI:10. 1186/s40359-021-00511-y [Link]]
16. Shah SM, Nowshad G, Dhaheri F, Al-shamsi MH, Al-ketabi M, Galadari A, Joshi P, Bendak H, Grivna M, Arnone D. Child maltereament and neglect in the United Arab Emirates and relationship with low self-esteem and symptoms of depression. Int Rev Psychiatry. 2021; 33(3): 326-336. https://doi.org/10.1080/09540261.2021.1895086 [DOI:10.1080/09540261.2021.1895086 [Link]]
17. Tome G, Almedia A, Ramiro L, Gasper de Matos M. Intervention in school promoting mental health and well brain structures and verbal intelligence: Longitudinal analyses. Human Brain Mapping. 2018; 39(11): 4471-9. [Link] [DOI:10.1002/hbm.24286]
18. Daley D, Van Der Oord S, Ferrin M, Danckaerts M, Doepfner M, Cortese S. Behavioral interventions in attention- deficit/hyperactivity disorder: A meta-analysis of randomized controlled trails across multiple outcom domains. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2014; 53(8): 835-847. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.05.013 [DOI:10.1016/j.jaac.2014.05.013 [Link]]
19. Barlow J, Coren E. The effectiveness of parenting programs: A review of Campbell reviews. Research on Social Work Practice. 2018; 28(1): 99-102. https://doi.org/ 10.1177/1049731517725184 [Link] https://doi.org/10.1177/1049731517725184 [DOI:10.1177/1049731517725184 [Link]]
20. Shiner RL, Caspi A. Temperament and the development of personality traits, adaptations, and narratives. In Zentner & Shiner (Eds.), Handbook of temperament. The Guilford Press; 2012; 497-516. [Link]
21. Smetana JG. Current research on parenting styles, dimensions, and beliefs, Cur Opin Psychol. 2017; 15: 19-28. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.02.012 [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.02.012 [Link]]
22. Zhou Y, Yin H, Wang M, Wang J. The effect of family-focused psychoeducational therapy for autism spectrum disorder children's parents on parenting self-efficacy and emotion. Archives of psychiatric Nursing. 2019; 33(1): 17-22. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.08.002 [DOI:10.1016/j.apnu.2018.08.002 [Link]]
23. Tamura T. Effect of perceived Parent-Child Relationship in Childhood on Resilience in Japanese Youth. Psychol Rep. 2019; 122(2): 485-505. https://doi.org/10.1177/0033294118762504 [DOI:10.1177/003329 4118762504 [Link]]
24. Otto B, Karbach J. The effects of private tutoring on student's perception of their parent's academic involvement and the quality of their parent-child relationship. J Experi psychol. 2019; 39(7): 923-940. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1610725 [DOI:10.1080/ 01443410.2019.1610725 [Link]]
25. Malik M, Sarwar S, Orr S. Agile practices and performance: Examining the role of psychological empowerment. Inter J Pro Management. 2021; 39(1): 10-20. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2020.09.002 [DOI:10. 1016/j.ijproman.2020.09.002 [Link]]
26. Meng L, Jin Y, Guo J. Meditating and/ or moderating role of psychological empowerment. Appl Nurs Res. 2016 ; 30: 104-110. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2015.11.010 [DOI:10.1016/j.apnr.2015.11.010 [Link]]
27. Rajabi RB, Sabzevari S, Borhani F, Haghdoost AA, Bazargan N. The effect of family-centered Empowerment Model on quality-of-life school age children with asthma. JHPM. 2013; 2(4): 7-15. [Persian]. [Link]
28. Tripathi N, Bharadwaja M. Empowering leadership and psychological health: The mediating role of psychological empowerment. Employee Responsibilities and Rights Journal. 2020; 32(3): 97-121. https://doi.org/10.1007/s10672-020-09349-9 [DOI:10.1007/ s10672-020-09349-9‌ [Link]]
29. Whetten DA, Cammeron KS, Woods M. Developing management skills for Europe. Pearson Education; 2011; 126-147. https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/ developing_ management_skills-8th_edition.pdf [Link]
30. Sanders MR. Triple p-positive parenting program: A population approach to promoting competent parenting. Aust. E-J. Adv Ment Health. 2003; 2(3): 127-143. Doi: https://doi.org/10.5172/jamh.2.3.127 [DOI:10.5172/jamh.2.3.127 [Link]]
31. Maleki M, Mitra Chehrzad M, Reza Masouleh S, Kazemnezhad Leyli E. Social skills in preschool children from their parents' points of view. J Holist Nurs Midwifery. 2018; 28(4):218-223. [Persian]. http://dx.doi.org/10. 29252/ hnmj.28.4.218 [Link] [DOI:10.29252/hnmj.28.4.218]
32. Saniei Abadeh S, Abedi A. The Effectiveness of Quinn's Childhood Education Program on the Self-Esteem of Preschool Children. J Child Ment Health. 2019; 6(2): 158-167. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.2.14 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.14]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lohrasbi S, Sajjadian I, Golparvar M. Effectiveness of Mothers' Psychological Empowerment Package on Behavioral Problems and Self-Esteem of Children. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1286-fa.html

لهراسبی شیوا، سجادیان ایلناز، گل پرور محسن. اثربخشی بسته توانمندسازی روان‌شناختی مادران بر مشکلات رفتاری و حرمت خود کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :64-77

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1286-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4713