[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 63-47 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین
حمیده عباس زاده1 ، ملاحت امانی*2 ، طیبه رحیمی پردنجانی2
1- گروه روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، ایران
چکیده:   (1719 مشاهده)
زمینه و هدف: نگرش دانش ­آموزان نسبت به توانایی­ های خود در فعالیت ­های آموزشی، پیش­ بینی کننده مهم پیامد تحصیلی محسوب می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین در روابط بین اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی دانش ­آموزان متوسطه یکم انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان متوسطه دوره یکم شهرستان فاروج (خراسان شمالی) در سال 1400 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 329 دانش آموز متوسطه دوره یکم بود که از طریق نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس خودکارآمدپنداری دانش ­آموز (جینگز و مورگان، 1999)، مفیاس اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001)، مقیاس نظریه­ های ضمنی درباره هوش (عبدالفتاح و ییتس، 2006)، و مقیاس آرزوها و انتظارات آموزشی برای نوجوانان (جاکوب، 2010) بود. داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار SPSS 22 و22  Amos تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای باو­رهای هوشی افزایشی، اهداف پیشرفت، خودکارآمدپنداری تحصیلی، و انتظارات آموزشی والدین همبستگی معناداری وجود دارد (05/0> p). تأثیر اهداف پیشرفت به انتظارات آموزشی والدین (57/0)، هوش افزایشی به انتظارات آموزشی والدین (43/0)، و انتظارات آموزشی والدین به خودکارآمدپنداری تحصیلی ( 85/0) در سطح مثبت و معنادار است (001/0> p). همچنین در مدل ارائه شده، اثرات باورهای هوشی افزایشی و اهداف تسلط گرایشی به واسطه انتظارات آموزشی والدین بر خودکارآمدپنداری ­تحصیلی از نظر آماری معنادار و مدل از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: باورهای انگیزشی و شناختی دانش­آموزان گرچه به طور مستقیم بر خودکارآمدپنداری تحصیلی­ آنها تأثیر می­ گذارند، که همچنین می ­توانند به­ واسطه تأثیرگذاری بر انتظارات آموزشی والدین، بر خودکارآمدپنداری تحصیلی آنها اثرگذار باشند. 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: باورهای هوشی، اهداف پیشرفت، خودکارآمدپنداری تحصیلی، انتظارات آموزشی والدین
متن کامل [PDF 1569 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار: 1402/3/30
فهرست منابع
1. Khoda Bakhsh M, Hashemi Razini H, Nouri Ghasemabadi R. Structural Model of Social Skills of Children with Learning Disabilities based on Attachment Styles with Mediating the Role of Academic Self-efficacy. J Child Ment Health. 2021; 8 (1):1-13. [Persian]. https://doi.org/ 10.52547/jcmh.8.1.2. [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.1.2 [DOI:10.52547/jcmh.8.1.2. [Link]]
2. Diseth A, Meland E, Breidablik HJ. Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self-efficacy and implicit theories of intelligence. Learn Individ Differ. 2014; 35: 1-8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.06.003 [DOI:10.1016 /j.lindif.2014.06.003. [Link]]
3. Farazi F, Asgari A. Presenting the Causal Model of Academic Avoidance in Relation to Meaning of Education and Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Educational Hope. Research in School and Virtual Learning. 2020; 8(1): 9-20. [Persian]. [DOI:10. 30473/ etl.2020.52638.3209 [Link]]
4. Bandura A, Self-referent thought: A developmental analysis of self-efficacy. In J. H. Flavel & L. Ross (Eds.), Social Cognitive Development: Frontiers and Possible Futures. Cambridge, England: Cambridge University Press. 1981; 200-239. https://doi.org/ 10.4236/csta.2022.111001. [Link] [DOI:10.4236/csta.2022.111001. [Link]]
5. Tomás J M, Gutiérrez M, Georgieva S, Hernández M. The effects of self-efficacy, hope, and engagement on the academic achievement of secondary education in the Dominican Republic. Psychol Sch. 2019; 57(2):191-203. [Persian]. https://doi.org/10.1002/pits.22321 [DOI:10.1002/pits.22321. [Link]]
6. Bashar Poor, S., Einy, S. Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 2023; 12(2): 18-33. [Persian]. https://doi/org / 10.22098/jld.2022.7608.1814. [Link]
7. Bryant S K. Self-Efficacy Sources and Academic Motivation: A Qualitative Study of 10 The Graders. (Doctoral dissertation, East Tennessee State University). 2017. [Link]
8. Kolo AG, Wan Jaafar WMB, Binti Ahmad, N. Relationship between Academic Self- efficacy Believed of College Students and Academic Performance. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS). 2017; 22(1):75-80. https://doi/org/ 10.9790/0837-2201067580. [Link] [DOI:10.9790/0837-2201067580]
9. Attar Khamanehei, F., Kadivar, P., Emamipour, S., Sepah Mansour, M. Developing a Structural Model of the Relationship between Personality and Academic Competence Mediated by Academic Self-Efficacy. Journal of Applied Psychological Research, 2022; 13(3): 275-292. [Persian]. https://doi.org/ 10.22059/japr.2022.327140 .643910. [Link] [DOI:10.22059/japr.2022.327140 .643910. [Link]]
10. PegueronA, Shaffer K A. Academic Self-Efficacy, Dropping Out, and the Significance of Inequality. Sociol Spectr. 2014; 35(1): 46-64. https://doi.org/10.1080/02732173.2014.978428 [DOI:10.1080/ 02732173. 2014.978428. [Link]]
11. Jourabi Asrejadid M, Shahriari Ahmadi M, Salehi M, Estaki M. Predicting Self-Regulated Learning Based on Students' Motivational Beliefs, Intelligence Beliefs, and Perception of Classroom Atmosphere in Students at Gifted Schools: The Mediating Role of Self-Efficacy and Achievement Goals. J Child Ment Health 2021; 8 (1):155-174. [Persian]. https://doi.org/10.52547/jcmh.8.1.12 [DOI:10.52547/jcmh.8.1.12. [Link]]
12. Delforouz S, Ebrahimi M I, Mirhashemi M, Ghodsi P. The Relationship between Basic Psychological Needs Gratification and Psychological Well-Being in Female Students: The Mediating Role of Self-Efficacy. J Child Ment Health. 2021; 8 (1):80-96. [Persian]. https://doi.org/ 10.52547/jcmh.8.1.7. [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.1.7 [DOI:10.52547/jcmh.8.1.7. [Link]]
13. Dweck CS, Leggett EL. A social-cognitive approach to motivation personality. Psychol Rev. 1988; 95: 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256 [DOI:10.1037/0033-295X.95.2.256. [Link]]
14. Hamzehnejhad, F., Hassaniraad, M. Studying the relationship between intelligence beliefs and academic performance of students with learning difficulties. Empowering Exceptional Children, 2019; 10(1): 116-124.
16. Domurath A, Coviello N, Patzelt H, Ganal B. New venture adaptation in international markets: A goal orientation theory perspective. Journal of World Business. 2020; 55(1): 10101. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2019.101019 [DOI:10.1016/j.jwb.2019.101019. [Link]]
17. Elliot A, McGregor H. 2*2 achievement goals framework. J Pers Soc Psychol. 2001; 80(3):501-519. https://doi.org/ 10.5964/ejop.v9i4.640. [Link] https://doi.org/10.1037//0022-3514.80.3.501 [DOI:10.5964/ejop.v9i4.640. [Link]]
18. Barati Z, Farzad V, Saleh sedgh poor B, Tajalli P. Predicting academic self-efficacy based on learning strategies, taking into account the role of mediating achievement goals. Educational Psychology. 2020; 16(58): 25-45. [Persian]. [DOI:10.22054/jep.2021.33223 .2292. [Link]]
19. Ucar MF, Sungur S. The role of perceived classroom goal structures, self-efficacy, and engagement in student science achievement. Research in Science & Technological Education. 2017; 35(2): 149-168. https://doi.org/10.1080/02635143.2017.1278684 [DOI:10.1080/ 02635143.2017.1278684. [Link]]
20. Muenks K, Wigfield A, Yang JS, O'Neal CR. How true is grit? Assessing its relations to high school and college students' personality characteristics, self-regulation, engagement, and achievement. Journal of Educational Psychology. 2017; 109(5): 599-620. https://doi.org/10.1037/edu0000153 [DOI:10.1037/edu0000153. [Link]]
21. Shirazi Zouragh R, Ghaleei A. The mediating role of parental expectations and parental involvement in the relationship between expectations of teachers with academic achievement in third-grade students in West Azerbaijan Province 94-95. The Journal of New Thoughts on Education. 2017; 13(3): 229-249. [Persian]. [DOI:10.22051/jontoe.2017.10166.1299. [Link]]
22. Pinquart M, Ebeling M. Parental Educational Expectations and Academic Achievement in Children and Adolescents-a Meta-analysis. Educational Psychology Review. (2019); 32: 463-480. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09506-z [DOI:10.1007/s10648-019-09506-z. [Link]]
23. Lindberg E, Yıldırım E, Elvan, O. Oztürk, D. & Recepoğlu, and S. Parents' Educational Expectations: Does It Matter for Academic Success? SDU International Journal of Educational Studies. 2019; 6 (2): 150-160. https://doi.org/10.33710/sduijes.596569 [DOI:10.33710/sduijes.596569. [Link]]
24. Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Second Edition, New York.Guilford Press. 2011. P33 [Link]
25. Abd-El-Fattah S M, Yates G. Implicit Theory of Intelligence Scale: Testing for factorial invariance and mean structure. Paper presented at the AARE annual conference, Adelaide. 2006. [DOI:10.3389/ fpsyg.2018.00829. [Link]]
26. Teimori A, Kadivar P, Rezazadeh Bahadoran H. The Structural Equation Modeling of Students' Boredom is based on Implicit Theories of Intelligence, Meaning of Life, and Support from Perceived Autonomy. Iranian Journal of Educational Society. 2023; 8(2): 37-46. [Persian]. https://doi.org/ 10.22034/ijes.2022.546690.1236. [Link] [DOI:10.22034/ijes.2022.546690.1236. [Link]]
27. Jinks J, MorganV. Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House.1999; 72(4): 224-230. https://doi.org/10.1080/00098659909599398 [DOI:10.1080/00098659909599398. [Link]]
28. Amini S, Samani S. Causal Modeling of Student Social Support, Academic Skills, and Academic Self-efficacy. Biannual Journal of Applied Counseling. 2021; 11(1): 1-20 [Persian]. [DOI:10.22055/jac.2021.36164.1780. [Link]]
29. Rezayi A, Jahan F, Rahimi M. Academic Performance: The Role of Achievement Goals and Achievement Motivation. Educational Psychology .2016; 12(42): 155-171. [Persian]. [DOI:10.22054/jep.2016.7387. [Link]]
30. Jacob M. Parental Expectations and Aspirations for their Children's Educational Attainment: An Examination of the College-Going Mindset among Parents. Dissertation. The University of Minnesota. 2010. [Link]
31. Abaszadeh H, Amani M, Rahimi T. Analysis of psychometric properties of the Persian version of the scale of parents' educational expectations and aspirations. Women and Family Studies. 2022. [Persian]. [DOI:10.30495/jwsf.2022.1962725.1716 . [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abaszadeh H, Amani M, Rahimi Pordanjani T. The Relationship Between Achievement Goals and Intelligence Beliefs with Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Parents' Educational Expectations. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1305-fa.html

عباس زاده حمیده، امانی ملاحت، رحیمی پردنجانی طیبه. رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :47-63

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1305-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710