[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتبارسنجی و تحلیل عاملی تائیدی نسخه فارسی مقیاس خودادراکی کودکان
فرزانه ناظمی1 ، پریسا تجلی*1 ، مجید ابراهیم پور2 ، مهدیه صالحی3
1- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران
3- گروه روان شناسی بالینی سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1282 مشاهده)
زمینه و هدف: خودادراکی، قضاوت افراد را در مورد توانایی های خود به منظور دستیابی به یک هدف خاص منعکس می­ کند؛ بنابراین با توجه به اهمیت این مؤلفه در تقویت تحول کودکان و همچنین کمبود ابزار معتبر و کافی در کشور ایران برای سنجش خودادراکی کودکان، پژوهش حاضر با هدف اعتبار­سنجی و تحلیل عاملی تائیدی نسخه فارسی مقیاس خود­ادراکی کودکان (هارتر، 2012) در بین گروهی از دانش­آموزان ایرانی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان دختر سنین 10 تا 12 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس 347 دانش ­آموز انتخاب شدند. برای انجام تحلیل­ های آماری از نرم­افزارهای AMOS و SPSS24 استفاده شد.
یافته­ ها: پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنی­ ها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که در نمونه دانش ­آموزان ایرانی ساختار شش عاملی مقیاس با داده­ها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی برای خرده­ مقیاس‌های صلاحیت تحصیلی، صلاحیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، ظاهر فیزیکی، هدایت رفتاری، و خودارزشی کلی به ترتیب برابر با 76/0، 65/0، 73/0، 81/0، 70/0، و 79/0 به دست آمد.
نتیجه ­گیری: در مجموع نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس خود­ادراکی کودکان برای سنجش ادراک کودکان نسبت به قابلیت­های خود در دانش ­آموزان ایرانی ابزاری روا و معتبر است. این ابزار می ­تواند جهت اندازه ­گیری خودادراکی در بخش­های پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: اعتبارسنجی، مقیاس خودادراکی، کودکان
متن کامل [PDF 1462 kb]   (677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/31 | پذیرش: 1402/4/31 | انتشار: 1402/5/7
فهرست منابع
1. Vedul‐Kjelsås V, Sigmundsson H, Stensdotter AK, Haga M. The relationship between motor competence, physical fitness and self‐perception in children. Child Care Health Dev. 2012; 38(3):394-402. DOI: 10.1111/j.1365-2214.2011.01275.x [Link] [DOI:10.1111/j.1365-2214.2011.01275.x]
2. Huellemann KL, Calogero RM. Self-compassion and body checking among women: the mediating role of stigmatizing self-perceptions. Mindfulness. 2020; 11:2121-2130. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01420-8 [DOI:10.1007/s12671-020-01420-8 [Link]]
3. Harter, S. Self-Perception Profile for Children: Manual and Questionnaires (Grades 3-8). Denver: University of Denver. 2012; 1-44. [Link]
4. Jopling. D. A. Self-knowledge and the Self. New York: Routledge. 2011. [Link]
5. Dico GL. Self-perception theory, radical behaviourism, and the publicity/privacy issue. Rev Philos Psychol. 2018; 9(2):429-45. https://doi.org/10.1007/s13164-017-0378-8 [DOI:10.1007/s13164-017-0378-8 [Link]]
6. Mohebi L, Bailey F. Exploring Bem's Self Perception Theory in Educational Context. Encyclopaideia. 2020; 24(58):1-10. [DOI:10.6092/issn.1825-8670/9891 [Link]]
7. Nobre GC, Valentini NC. Self-perception of competence: Concept, changes in childhood, and gender and age-group differences. Journal of Physical Education. 2019; 30:1-13. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3008 [DOI:10.4025/jphyseduc.v30i1.3008 [Link]]
8. Amorose AJ. Reflected appraisals and perceived importance of significant others' appraisals as predictors of college athletes' self-perceptions of competence. Res Q Exerc Sport. 2003; 74(1):60-70. DOI: 10.1080/02701367 .2003.10609065 [Link] [DOI:10.1080/02701367.2003.10609065]
9. Hadi S, Hoseinzadeh P, Zarei E, Badal Poor Z. Prediction of physical and mental health based on components of decision making and problem solving, family solidarity, expression of love and physical appearance among married teachers of elementary schools in Karaj city, Iran. Jorjani Biomed J. 2017; 5 (1):89-77. [Persian] [Link]
10. Askari Khanqah A, Mehrbod T. Anthropological investigation of the concept of facial beauty; A case study of young people aged 20-30 in the 15th district of Tehran. IJAR. 2013; 3(1): 125-109. DOI: 10.22059/IJAR .2013.50676 [Persian] [Link]
11. Heydari Y, Samadi H, Dehghan Manshadi M. Relationship between Level of Physical Activity with Self-Esteem, Body Image Concern and Body Appreciation in Veterans. Iran J War Public Health. 2020; 12 (2):133-139. [Persian] [Link] [DOI:10.29252/ijwph.12.2.133]
12. Vahidi, S., Aghausefi, A., Namvar, H. Prediction of Happiness upon Neuroticism, Self-descrimination with Mediating Body Image, and Optimism in obese women and men Adjustment of Couples. AFTJ. 2022; 3(3): 237-262. [Persian] DOI:10.22034/AFTJ.2022.330697.1415 [Link] [DOI:10.61838/kman.aftj.3.3.14]
13. Hāshemi, N., Khorouti, F. Comparison of the academic motivation, self-regulation and self- worth of the gifted and normal students in Karaj. Educational Innovations. 2020; 19(1): 147-162. [Persian] DOI:10.22034/JEI.2020.107719 [Link]
14. Adams KE, Tyler JM, Calogero R, Lee J. Exploring the relationship between appearance-contingent self-worth and self-esteem: The roles of self-objectification and appearance anxiety. Body image. 2017; 23:176-82. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2017.10.004 [DOI:10.1016/j.bodyim.2017.10.004 [Link]]
15. Maltais C, Duchesne S, Ratelle CF, Feng B. Attachment to the mother and achievement goal orientations at the beginning of middle school: The mediating role of academic competence and anxiety. Learn Individ Differ. 2015; 39:39-48. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.03.006 [DOI:10.1016/j.lindif.2015.03 .006 [Link]]
16. Yamini
17. Deci, E. L., & Ryan, R. M. Self-Determination Theory. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition). 2012. [Link]
18. Anthony CJ, DiPerna JC. Piloting a short form of the academic competence evaluation scales. School Ment Health. 2018; 10:314-21. https://doi.org/10.1007/s12310-018-9254-7 [DOI:10.1007/s12310-018-9254-7 [Link]]
19. Morrison KM, Cairney J, Eisenmann J, Pfeiffer K, Gould D. Associations of body mass index, motor performance, and perceived athletic competence with physical activity in normal weight and overweight children. Journal of obesity. 2018. DOI: 10.1155/2018/3598321 [Link] [DOI:10.1155/2018/3598321]
20. Sannicandro I, D'Elia F. Early Specialization or Early Athletic Competencies? Literature Update and Methodological Considerations. Advances in Physical Education. 2022; 12(4):349-60. DOI: 10.4236/ape.2022. 124026 [Link] [DOI:10.4236/ape.2022.124026]
21. Saif D, Bashash L, Latifian M. The effect of self-perception dimensions on social relations with peers in teenagers of gifted educational centers and normal schools. Journal of Psychology. 2013; 8(1): 86. [Persian] [Link]
22. Leduc C, Bouffard T. The impact of biased self-evaluations of school and social competence on academic and social functioning. Learn Individ Differ. 2017; 55:193-201. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.04.006 [DOI:10.1016/j.lindif.2017.04.006 [Link]]
23. Dolati, S., Kouchakentezar, R., Sadeghiafjeh, Z. The modeling of positive youth development on the basis of self- regulation social competence and parental bonding. Scientific Journal of Social Psychology. 2020; 8(special letter): 45-57. [Persian] [Link]
24. Matric M. Self-regulatory systems: Self-regulation and learning. Journal of process management and new technologies. 2018; 6(4). DOI:10.5937/jouproman6-19338 [Link] [DOI:10.5937/jouproman6-19338]
25. Cibrian FL, Lakes KD, Schuck SE, Hayes GR. The potential for emerging technologies to support self-regulation in children with ADHD: A literature review. Int J Child Comput Interact. 2022; 31:100421. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100421 [DOI:10.1016/j.ijcci.2021.100421 [Link]]
26. Samiee zafarghandi, M., Nemati, M., Alizade, M. The Effectiveness of Teaching Self-Regulatory Learning Strategies on Self-efficacy and Critical Thinking in Secondary School Students in District 6 of Tehran. Research in Curriculum Planning. 2021; 18(69): 153-169. [Persian] [DOI:10.30486/jsre.2021. 1876974.1446 [Link]]
27. Nemati, S., Asadollahi, M. The effectiveness of self-regulation strategies program on attitudes toward school and peers interaction in students with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2019; 8(3): 7-25. [Persian] DOI:10.22098/JLD.2019.786 [Link]
28. Gacek M, Pilecka W, Fusińska-Korpik A. Psychometric properties of Self-Perception Profile for Children in a Polish sample. Polish Journal of Applied Psychology. 2014; 12(3):85-104. DOI:10.1515/pjap-2015-0016 [Link] [DOI:10.1515/pjap-2015-0016]
29. Harter S. The construction of the self: Developmental and sociocultural foundations. Guilford Publications; 2012. [Link]
30. Crowe LM, Anderson V, Catroppa C, Yeates KO, Lo W, Greenham ML. Self-perception and behavioural outcomes of early acquired brain injury. Neuropsychological Rehabilitation. 2022; 32(8):1854-67. DOI: 10.1080/ 09602011.2022.2067188 [Link] [DOI:10.1080/09602011.2022.2067188]
31. Hertel AW, Thomas IA, Gadiel RB, Neel M, Rybarczyk D, Bell JS. A substance user-self fit perception increases identification as a user of the substance. J Exp Psychol Appl. 2022. DOI: 10.1037/xap0000420 [Link] [DOI:10.1037/xap0000420]
32. Rivera-Ochoa FS, González-Herrera IV, Zacarías-Flores M, Correa-Muñoz E, Mendoza-Núñez VM, Sánchez-Rodríguez MA. Relationship between Self-Perception of Aging and Quality of Life in the Different Stages of Reproductive Aging in Mexican Women.
33. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19(11):6839. DOI: 10.3390/ijerph19116839 [Link] [DOI:10.3390/ijerph19116839]
34. Raufelder, D., & Ringeisen, T. Self-perceived competence and test anxiety: The role of academic self-concept and self-efficacy. J Individ Differ. 2016; 37(3), 159-167. https://doi.org/10.1027/1614-0001/a000202 [DOI:10.1027/1614-0001/a000202 [Link]]
35. García-Martínez I, Augusto-Landa JM, Quijano-López R, León SP. Self-concept as a mediator of the relation between university students' resilience and academic achievement. Frontiers in Psychology. 2022; 12:747168. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.747168 [DOI:10.3389/fpsyg.2021.747168 [Link]]
36. Broc MÁ. Harter's Self-Perception Profile for Children: an adaptation and validation of the Spanish version. Psychol Rep. 2014; 115(2):444-466. DOI: 10.2466/08.07.PR0.115c22z5 [Link] [DOI:10.2466/08.07.PR0.115c22z5]
37. Spaten OM. An Investigation into the Psychometric Properties and Validation of the Danish Self-Perception Profile: Psychometric Tools in a Coaching Context. Coaching Psykologi-The Danish Journal of Coaching Psychology. 2019; 8(1):45-55. [DOI:10.5278/ojs .cp.v0i8.3633 [Link]]
38. Ferro MA, Tang J. Psychometric properties of the self-perception profile for children in children with chronic illness. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2017; 26(2):119-124. [Link]
39. Guerin S, Tatlow-Golden M. How valid are measures of children's self-concept/self-esteem? Factors and content validity in three widely used scales. Child Indic Res. 2019; 12:1507-1528. https://doi.org/10.1007/s12187-018-9576-x [DOI:10.1007/s12187-018-9576-x [Link]]
40. Kline, R. B. Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press. 2016. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazemi F, Tajali P, Ebrahimpour M, Salehi M. Validation and Confirmatory Factor Analysis of the Persian Version of Self-perception Profile for Children. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1350-fa.html

ناظمی فرزانه، تجلی پریسا، ابراهیم پور مجید، صالحی مهدیه. اعتبارسنجی و تحلیل عاملی تائیدی نسخه فارسی مقیاس خودادراکی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1350-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710