[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 61-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اثربخشی آموزش ذهنیت رشد بر تنظیم هیجان نوجوانان با مشکلات رفتاری
آزیتا طالبی1 ، لیلا کاشانی وحید*2 ، سمیرا وکیلی2 ، مریم اساسه2
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2152 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی و معرفی روش‌های کارآمد و مؤثر برای ارتقا ظرفیت هوشی انسان در مراحل تحولی حساس یکی از بحث‎‌برانگیزترین موضوعات در میان پژوهشگران بوده است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش ذهنیت رشد بر تنظیم هیجان نوجوانان با مشکلات رفتاری انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با روش شبه­تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر 12 تا 16 سال بودند که در مدارس دوره یکم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند و از این میان 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. گروه آزمایش ده جلسه یک‌ساعته آموزش ذهنیت رشد دریافت کردند؛ در حالی که برای گروه گواه هیچ مداخله‌ای در نظر گرفته نشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان (ایشنباخ و رسکولا، 1997)، چک‌لیست تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان (شیلذز و سیچی، 1997) بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی توسط نسخه 26 برنامه SPSS انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد افراد گروه آزمایش که برنامه‌ آموزش ذهنیت رشد را دریافت کرده بودند، نمرات تنظیم هیجان بیشتری در پس‌آزمون نسبت به گروه گواه دریافت کردند (0001p<). همچنین این برتری تا مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (0/05p<).
نتیجه‌گیری: این روش مداخله که متکی بر اصل انعطاف‌پذیری ذهنی است، می‌تواند به‌منظور بهبود توانایی‌های ذهنی کاربرد داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که از این روش درمانی در بهبود توانایی‌های ذهنی استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: آموزش ذهنیت رشد، مشکلات رفتاری، تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 1300 kb]   (581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/23 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1402/8/20
فهرست منابع
1. Orben A, Tomova L, Blakemore S. The effects of social deprivation on adolescent development and mental health. Lancet Child Adolesc Heal. 2020;4(8):634-40. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30186-3 [DOI:10.1016/S2352-4642(20)30186-3. [Link]]
2. Lees B, Meredith L, Kirkland A, Bryant B, Squeglia L. Effect of alcohol use on the adolescent brain and behavior. Pharmacol Biochem Behav. 2020;192:172906. https:// doi.org/10.1016/j.pbb.2020.172906. [Link] [DOI:10.1016/j.pbb.2020.172906]
3. JangezahiShastan N, KurdTamini B, Karbalaei Hrafteh FS. Predicting Female Students' Risk-taking Behaviors Based on Basic Psychological Needs and Emotion Regulation. J Child Ment Heal. 2021;8(1):141-54. https://doi.org/ 10.52547/jcmh.8.1.11. [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.1.11 [DOI:10.52547/jcmh.8.1.11. [Link]]
4. Akrami L, Malkpur M, Faramarzi S, Abedi A. Investigating the effectiveness of the training program for mothers and adolescents to reduce the behavioral and social problems of adolescent girls during puberty. Clin Psychol Personal. 2020;17(2):113-24. [DOI:10.22070/cpap.2020.2912. [Link]]
5. Livingstone KM, Isaacowitz DM. Age and emotion regulation in daily life: Frequency, strategies, tactics, and effectiveness. Emotion. 2021;21(1):39. https://psycnet.apa. org/record/2019-51322-001. [Link] [DOI:10.1037/emo0000672]
6. Fatahi N, Bardideh M, Talebi Bahman Biglou R, Gholami Z, Akbarinejad M, Hoshyar N. The Effectiveness of Narrative Therapy on Reducing Behavior Problems and Improving SelfPerception in Students. J Child Ment Heal. 2021;7(4):297-312. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.19 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.19. [Link]]
7. Ford BQ, Gross JJ. Why beliefs about emotion matter: An emotion-regulation perspective. Curr Dir Psychol Sci. 2019;28(1):74-81. https://doi.org/10.1177/0963721418806697 [DOI:10.1177/0963721418806697. [Link]]
8. Tamir M, Vishkin A, Gutentag T. Emotion regulation is motivated. Emotion. 2020;20(1):115. https://doi.org/10.1037/emo0000635 [DOI:10. 1037/emo0000635. [Link]]
9. Rezaei Dehnavi S, Noorian Z, Movahedi M. The Effect of Emotion Regulation Training on Social Adjustment of Neglected Children. J Child Ment Heal. 2020;7(2):206-15. https://doi.org/10.29252/jcmh.7.2.18 [DOI:10.29252/jcmh.7.2.18. [Link]]
10. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev. 2010;30(2):27-237. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.11.004 [DOI:10.1016/j.cpr.2009.11.004. [Link]]
11. Young KS, Sandman CF, Craske MG. Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain Sci. 2019;9(4):76. https://doi.org/10.3390/brainsci9040076 [DOI:10. 3390/brainsci9040076. [Link]]
12. Schroder HS, Yalch MM, Dawood S, Callahan CP, Donnellan MB, Moser JS. Growth mindset of anxiety buffers the link between stressful life events and psychological distress and coping strategies. Pers Individ Dif. 2017;110:23-6. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.016 [DOI:10.1016/j.paid.2017. 01.016. [Link]]
13. Tao VYK, Li Y, Wu AMS. Incremental intelligence mindset, fear of failure, and academic coping. J Pacific Rim Psychol. 2022;16. https://doi.org/10.1177/18344909221144703 [DOI:10.1177/18344909221 144703. [Link]]
14. Dweck C. What having a "growth mindset" actually means. Harv Bus Rev. 2016;13(2):213-26. [Link]
15. Yeager DS, Dweck CS. What can be learned from growth mindset controversies? Am Psychol. 2020;75(9):1269. https://doi.org/10.1037/amp0000794 [DOI:10.1037/amp0000794. [Link]]
16. Dweck CS, Leggett. EL. A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychol Rev. 1988;95(2):256. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256 [DOI:10.1037/0033-295X.95.2.256. [Link]]
17. Schleider J, Weisz J. A single‐session growth mindset intervention for adolescent anxiety and depression: 9‐month outcomes of a randomized trial. J Child Psychol Psychiatry. 2018;59(2):160-70. https://doi.org/10.1111/jcpp.12811 [DOI:10.1111/jcpp.12811 . [Link]]
18. Schleider JL, Mullarkey MC, Weisz JR. Virtual reality and web-based growth mindset interventions for adolescent depression: protocol for a three-arm randomized trial. JMIR Res Protoc. 2019;8(7):e13368. doi:10.2196/13368. [Link] [DOI:10.2196/13368]
19. Schleider JL, Burnette JL, Widman L, Hoyt C, Prinstein MJ. Randomized trial of a single-session growth mind-set intervention for rural adolescents' internalizing and externalizing problems. J Clin Child Adolesc Psychol. 2020;49(5):660-72. https://doi.org/10.1080/15374416.2019.1622123 [DOI:10.1080/15374416.20 19.1622123. [Link]]
20. Zeng G, Hou H, Peng K. Effect of growth mindset on school engagement and psychological well-being of Chinese primary and middle school students: The mediating role of resilience. Front Psychol. 2016;7:1873. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01873 [DOI:10. 3389/fpsyg.2016.01873. [Link]]
21. Calvete E, Orue I, Echezarraga A, Cortazar N, Fernández-González L. A growth mindset intervention to promote resilience against online peer victimization: A randomized controlled trial. Computers in Human Behavior. 2022;135, 107373.‌ https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107373 [DOI:10.1016/j.chb.2022.107373. [Link]]
22. Rissanen I, Laine S, Puusepp I, Kuusisto E, Tirri K. Implementing and evaluating growth mindset pedagogy-A study of Finnish elementary school teachers. Front Educ. 2021;6:753698. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.753698 [DOI:10.3389/feduc.2021.753698. [Link]]
23. Jiang X, Mueller CE, Paley N. A Systematic Review of Growth Mindset Interventions Targeting Youth Social-Emotional Outcomes. School Psych Rev. 2023;52(3):1-13. https://doi.org/10.1080/2372966X.2022.2151321 [DOI:10.1080/2372966X.2022.2151321 . [Link]]
24. Zarrinabadi N, Rezazadeh M, Karimi M, MantouLou N. Why do growth mindsets make you feel better about learning and your selves? The mediating role of adaptability. Innov Lang Learn Teach. 2022;16(3):249-64. https://doi.org/10.1080/17501229.2021.1962888 [DOI:10.1080/17501229.2021.1962888 [.Link]]
25. Kline P. An easy guide to factor analysis. Routledge; 2014. [Link] [DOI:10.4324/9781315788135]
26. Achenbach T, Rescorla L. Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: Research Centre for Children, Youth and Families. University of Vermont; 2001. [Link]
27. Habibi A, Besharat M, Fadaei Z, Najafi M. Confirmatory factorial structure, reliability and validity of the Achenbach youth self-report scale (YSR): monozygotic and Dyzigotic twins. J Clin Psychol. 2009;1(1):1-18. https://doi.org/ https://doi.org/ 10.22075/JCP.2017.1993. [Link] [DOI:https://doi.org/ 10.22075/JCP.2017.1993. [Link]]
28. Shields A, Cicchetti D. Emotion regulation checklist. Developmental Psychology. 1995. 1-13. https://doi.org/ 10.1037/t08132-000. [Link] https://doi.org/10.1037/t08132-000 [DOI:10.1037/t08132-000. [Link]]
29. Mahmoudi M, Borjali A, Alizadeh H, Ghobari-Bonab B, Ekhtiari H, Akbari-Zardkhaneh S. Emotion Regulation in Children with Learning Disorders and Normal Children. Q J Res Sch Virtual Learn. 2016;4(13):69-84. https://doi.org/ 20.1001.1.23456523.1395.4.13.6.2. [Link] [DOI:20.1001.1.23456523.1395.4.13.6.2. [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi A, Kashani Vahid L, Vakili S, Asaseh M. Effectiveness of Growth Mindset Training on Emotional Regulation of Adolescents with Behavioral Problems. J Child Ment Health 2023; 10 (3) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1352-fa.html

طالبی آزیتا، کاشانی وحید لیلا، وکیلی سمیرا، اساسه مریم. تعیین اثربخشی آموزش ذهنیت رشد بر تنظیم هیجان نوجوانان با مشکلات رفتاری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (3) :48-61

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710