[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر اینترنت بر فرسودگی والدینی و شفقت به‌ خود مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ویژه
فاطمه مونسی تنیانی* 1، سیده زهرا سیدنوری1 ، مصطفی حجت شمامی2 ، آیدا یحیی زاده3
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
3- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (956 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی- تحولی است که مشکلاتی در زمینه مهارت‌های تحصیلی ایجاد می‌کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر اینترنت بر فرسودگی والدینی و شفقت به‌ خود مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ویژه انجام شد.
روش: این پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 32 تن از مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری ویژه شهرستان فومن در سال تحصیلی 1401 _ 1402 بودند که با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی در دوره آموزشی ذهن‌آگاهی به‌صورت گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزش‌های معمول مرکز آموزشی خود را دریافت می‌کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های فرسودگی والدینی رزکام و همکاران (2018) و شفقت به خود رائس و همکاران (2011) بود. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار Spss27 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات پس‌آزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تغییر یافت؛ بدین معنا که نمرات فرسودگی والدینی گروه آزمایش کاهش (0/05>P، 82/001 =F) و نمرات شفقت به خود، (0/05>P،226/320 =F) افزایش داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر اینترنت با تأکید بر مؤلفه‌هایی چون ذهن‌آگاه‌ شدن نسبت به افکار و احساسات، و حضور در لحظه، باعث کاهش فرسودگی والدینی و بهبود شفقت به خود در مادران با کودکان اختلال یادگیری ویژه شده است؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای آموزش والدین، توسط متخصصان اجرا شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر اینترنت، فرسودگی والدینی، شفقت به خود، اختلال یادگیری ویژه
متن کامل [PDF 1528 kb]   (306 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/1 | پذیرش: 1402/10/16 | انتشار: 1402/10/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mounesi Taniyani F, Seyyed Noori S Z, Hojjat Shamami M, Yahyazadeh A. The Effectiveness of Internet-Based Mindfulness Training on Parental Burnout and Self-Compassion of Mothers with Children with Specific Learning Disorder. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1372-fa.html

مونسی تنیانی فاطمه، سیدنوری سیده زهرا، حجت شمامی مصطفی، یحیی زاده آیدا. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر اینترنت بر فرسودگی والدینی و شفقت به‌ خود مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ویژه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1372-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645