1- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران 2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده: (1171 مشاهده)
زمینه و هدف:از موضوعات جدید حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی، خردمندی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روانشناختی کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان انجام شد. روش:این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، شامل دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان 4 تا 6 ساله پیش دبستانی شهر اصفهان در سال 1402 بودند و انتخاب نمونه (15 نفر برای هر گروه) به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشرفت و تابآوری مثبت در پیشدبستانی (مایر و یولیچ، 2009) بود که توسط والدین کودکان تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه تنها پس از پایان پژوهش دو جلسه آموزش دریافت کردند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرمافراز SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمرات عملکرد اجتماعی (4/17 به 5/25)، خودمهارگری (9/16 به 0/25)، اعتماد به خود (4/7 به 3/11)، تکلیفگرا بودن (6/13 به 2/21) و لذت بردن از کاوش (1/15 به 9/22) از پیش آزمون به پس آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافت (05/0>p). نتیجه گیری:بر اساس یافته های پژوهش میتوان گفت تغییر نگرش مادران در والدگری به رویآورد خردمحور و ظهور مؤلفههای خردمندانه درگفتار، رفتار، و کردار آنها به عنوان الگو میتواند عملکرد اجتماعی، خودمهارگری، اعتماد به خود، تکلیفگرا بودن، و لذت بردن از کاوش کودکان پیشدبستانی را افزایش دهد. بنابراین پیشنهاد میشود در زمینه آموزش والدین کودکان پیشدبستانی از والدگری خردمندانه در کنار سایر روش های تربیتی موجود استفاده شود.
Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Effectiveness of mothers' wise parenting training on the psychological well-being of preschool children. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 1 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1379-fa.html
خانی رضوان، عابدی احمد، جوادزاده شهشهانی فاطمه. اثربخشی آموزش والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان شناختی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :1-16