[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان شناختی کودکان پیش دبستانی
رضوان خانی1 ، احمد عابدی* 2، فاطمه جوادزاده شهشهانی1
1- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (1171 مشاهده)
زمینه و هدف: از موضوعات جدید حوزه تعلیم ‌و تربیت و روان­شناسی، خردمندی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان­شناختی کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان انجام شد.
روش: این پژوهش تجربی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون، شامل دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان 4 تا 6 ساله پیش ­دبستانی شهر اصفهان در سال 1402 بودند و انتخاب نمونه (15 نفر برای هر گروه) به صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشرفت و تاب‌آوری مثبت در پیش‌دبستانی (مایر و یولیچ، 2009) بود که توسط والدین کودکان تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه تنها پس از پایان پژوهش دو جلسه آموزش دریافت کردند. داده­ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم­افراز SPSS نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمرات عملکرد اجتماعی (4/17 به 5/25)، خودمهارگری (9/16 به 0/25)، اعتماد به خود (4/7 به 3/11)، تکلیف­گرا بودن (6/13 به 2/21) و لذت بردن از کاوش (1/15 به 9/22) از پیش ­آزمون به پس­ آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافت (05/0>p).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش می­توان گفت تغییر نگرش مادران در والدگری به روی‌آورد خردمحور و ظهور مؤلفه‌های خردمندانه درگفتار، رفتار، و کردار آنها به عنوان الگو می­تواند عملکرد اجتماعی، خودمهارگری، اعتماد به خود، تکلیف‌گرا بودن، و لذت ‌بردن از کاوش کودکان پیش‌دبستانی را افزایش دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در زمینه آموزش والدین کودکان پیش‌دبستانی از والدگری خردمندانه در کنار سایر روش ­های تربیتی موجود استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: والدگری خردمندانه، بهزیستی روان شناختی، مادران، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 1501 kb]   (3000 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/12 | پذیرش: 1403/6/9 | انتشار: 1403/8/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Effectiveness of mothers' wise parenting training on the psychological well-being of preschool children. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1379-fa.html

خانی رضوان، عابدی احمد، جوادزاده شهشهانی فاطمه. اثربخشی آموزش والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان شناختی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1379-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660