[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان شناختی کودکان پیش دبستانی
رضوان خانی1 ، احمد عابدی*2 ، فاطمه جوادزاده شهشهانی1
1- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (1837 مشاهده)
زمینه و هدف: از موضوعات جدید حوزه تعلیم ‌و تربیت و روان­شناسی، خردمندی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان­شناختی کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان انجام شد.
روش: این پژوهش تجربی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون، شامل دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان 4 تا 6 ساله پیش ­دبستانی شهر اصفهان در سال 1402 بودند و انتخاب نمونه (15 نفر برای هر گروه) به صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشرفت و تاب‌آوری مثبت در پیش‌دبستانی (مایر و یولیچ، 2009) بود که توسط والدین کودکان تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه تنها پس از پایان پژوهش دو جلسه آموزش دریافت کردند. داده­ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم­افراز SPSS نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمرات عملکرد اجتماعی (4/17 به 5/25)، خودمهارگری (9/16 به 0/25)، اعتماد به خود (4/7 به 3/11)، تکلیف­گرا بودن (6/13 به 2/21) و لذت بردن از کاوش (1/15 به 9/22) از پیش ­آزمون به پس­ آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافت (05/0>p).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش می­توان گفت تغییر نگرش مادران در والدگری به روی‌آورد خردمحور و ظهور مؤلفه‌های خردمندانه درگفتار، رفتار، و کردار آنها به عنوان الگو می­تواند عملکرد اجتماعی، خودمهارگری، اعتماد به خود، تکلیف‌گرا بودن، و لذت ‌بردن از کاوش کودکان پیش‌دبستانی را افزایش دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در زمینه آموزش والدین کودکان پیش‌دبستانی از والدگری خردمندانه در کنار سایر روش ­های تربیتی موجود استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: والدگری خردمندانه، بهزیستی روان شناختی، مادران، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 1501 kb]   (3304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/12 | پذیرش: 1403/6/9 | انتشار: 1403/8/9
فهرست منابع
1. Black MM, Walker SP, Fernald LC, Andersen ST, Digirolamo AM, Lu C, McCoy DC, Fink G, Shawar YR, Shiffman J, Devercelli AE, Wodon QT, Vargas-Baron E, Grantham-McGregor S. Early childhood development coming of age: Science through the life course. The lancet. 2017; 389(64):77-90. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31389-7 [DOI:10.1016/S0140-6736 (16)31389-7 [Link]]
2. Veraksa NE. Development of cognitive capacities in preschool age. International Journal of Early Years Education. 2011; 19(1):79-87. https://doi.org/10.1080/09669760.2011.571003 [DOI:10.1080/ 09669760.2011.571003 [Link]]
3. Anderson PJ, Reidy N. Assessing executive function in preschoolers. Neuropsychology Review. 2012; 22(4): 345-60. https://doi.org/10.1007/s11065-012-9220-3 [DOI:10.1007/s11065-012-9220-3 [Link]]
4. Nesayan A, Amani M, Gandomani RA. Cognitive profile of children and its relationship with academic performance. Basic and clinical neuroscience. 2019; 10(4):165-74. http://dx.doi.org/10.32598/bcn.9.10.230 [Link] [DOI:10.32598/bcn.9.10.230]
5. Burger K. Effective early childhood care and education: successful approaches and didactic strategies for fostering child development. European Early Childhood Education Research Journal. 2015; 23(5): 743-760. https://doi.org/ 10.1080/1350293X.2014.882076 [Link] https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.882076 [DOI:10.1080/1350293X.2014.882076 [Link]]
6. Denham SA, Bassett HH, Zinsser K. Early childhood teachers as socializers of young children's emotional competence. Early childhood Education Journal. 2012; 40(3):137-43. https://doi.org/10.1007/s10643-012-0504-2 [DOI:10.1007/s10643-012-0504-2 [Link]]
7. Setyorini S, Rahayu DS, Efastri SM, Pranoto H, Susilaningsih CY, Wijayanti W, Noyitasari Z. Children's psychological well-being: a cornerstone for a healthier World's future. Journal of Public Health. 2024; 46(1):e209-10. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdad185 [DOI:10.1093/pubmed/fdad185 [Link]]
8. Gautam N, Rahman MM, Hashmi R, Lim A, Khanam R. Socioeconomic inequalities in child and adolescent mental health in Australia: the role of parenting style and parents' relationships. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2024; 18(1):28. https://doi.org/10.1186/s13034-024-00719-x [DOI:10.1186/s13034-024-00719-x [Link]]
9. Tiwa TM. Black horizons: Global recession, parental unemployment and the erosion of children's emotional stability. J Public Health (Oxf). 2024; 46(1):e175-6. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdad150 [DOI:10.1093/pubmed/fdad150 [Link]]
10. Trudel-Fitzgerald C, Millstein RA, Von Hippel C, Howe CJ, Tomasso LP, Wagner GR, VanderWeele TJ. Psychological well-being as part of the public health debate? Insight into dimensions, interventions, and policy. BMC Public Health. 2019; 19(1):1-11. https://doi. org/10.1186/s12889-019-8029-x [Link] [DOI:10.1186/s12889-019-8029-x]
11. Renner LM, Hartley CC. Psychological well-being among women who experienced intimate partner violence and received civil legal services. Journal of interpersonal violence. 2021; 36(7-8):3688-3709. https://doi.org/10.1177/0886260518777552 [DOI:10.1177/0886260518777552 [Link]]
12. McDool E, Powell P, Roberts J, Taylor K. The Internet and children's psychological wellbeing. Journal of Health Economics. 2020; 69:102274. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2019.102274 [DOI:10.1016/j. jhealeco.2019.102274 [Link]]
13. Green M, Elliott M. Religion, health, and psychological well-being. Journal of religion and health. 2010; 49:149-163. https://doi.org/10.1007/s10943-009-9242-1 [DOI:10.1007/s10943-009-9242-1 [Link]]
14. Yaghoobi A, Moghadam BN, The Effect of Positive Psychology Intervention on the Psychological Well-Being of Adolescents. Iranian Psychiatry and Clinical Psychology. 2019; 25(1):14-24. http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.25.1. 14 [Persian] [Link] [DOI:10.32598/ijpcp.25.1.14]
15. Mayr T, Ulich M. Social‐emotional well‐being and resilience of children in early childhood settings-PERIK: An empirically based observation scale for practitioners. Early Years. 2009; 29(1):45-57. https://doi.org/10.1080/09575140802636290 [DOI:10.1080/ 09575140802636290 [Link]]
16. Bagheri M, Tahmassian K, Mazaheri MA. Efficacy of Mindful Parenting and Parent Management Training Integrative Program on Psychological Wellbeing and Happiness of Children. Quarterly of Clinical Psychology Studies. 2018
18. Agnafors S, Barmark M, Sydsjö G. Mental health and academic performance: a study on selection and causation effects from childhood to early adulthood. Social psychiatry and psychiatric epidemiology. 2021; 56:857-866. https:// doi.org/10.1007/s00127-020-01934-5 [Link] [DOI:10.1007/s00127-020-01934-5]
19. Amholt TT, Dammeyer J, Carter R, Niclasen J. Psychological well-being and academic achievement among school-aged children: A systematic review. Child Indicators Research. 2020; 13:1523-1548. https://doi.org/ 10.1007/s12187-020-09725-9 [Link] https://doi.org/10.1007/s12187-020-09725-9 [DOI:10.1007/s12187-020-09725-9 [Link]]
20. Dierendonck DV, Lam H. Interventions to enhance eudaemonic psychological well-being: A meta-analytic review with Ryff's Scales of Psychological Well-being. 2023;15(2):594-610. https://doi.org/10.1111/aphw.12398 [DOI:10.1111/aphw.12398 [Link]]
21. Farhadi A, Amiri H, Hosseini SS. The Effectiveness of Parent Education with Adlerian Approach in Reducing Guilt in Depressed Children and Improving Their Psychological Well-being. Counseling Research & Developments. 2019; 18(71):61-80. http://dx.doi.org/10. 29252/jcr.18.71.60 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcr.18.71.60]
22. Mingebach T, Kamp-Becker I, Christiansen H, Weber L. Meta-meta-analysis on the effectiveness of parent-based interventions for the treatment of child externalizing behavior problems. PloS one. 2018; 13(9):e0202855. https ://doi.org/10.1371/journal.pone.0202855 [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0202855]
23. DeMaat DA, Jansen PW, Prinzie P, Keizer R, Franken IH, Lucassen N. Examining longitudinal relations between mothers' and fathers' parenting stress, parenting behaviors, and adolescents' behavior problems. Journal of Child and Family Studies. 2021; 30:771-783. https://doi.org/10.1007/s10826-020-01885-0 [DOI:10.1007/ s10826-020-01885-0 [Link]]
24. Julaieha N, Janbozorgi M, Alipour A, Pasandide A. Comparison of the Effectiveness of GOD Oriented Multidimensional Spiritual Parenting and Positive Parenting Program on Self-Esteem, Self-Efficacy and Self-Control of Children with Stressed Parents. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2021; 19 (2):276-292. http://dx.doi.org/10.52547/rbs.19.2.276 [Link] [DOI:10.52547/rbs.19.2.276]
25. Dabiri S, Delavar A, Sarami G, Falsafi Nejad M. Formulating Relationships Model of Parenting Styles, Personality, Self-Esteem and Happiness: Path Analysis Mode. Journal of family research. 2012; 8(2):141-159. [Persian] [Link]
26. Turabi M, Taghiloo S, Jadidi M. Explaining the Causal Correlations between Maternal Parenting Styles and Emotional Problems of Daughters based on the Mediating Role of Interpersonal Problems. J Child Ment Health. 2021; 8(3):30-43. http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.3.4 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.3.4]
27. Tahmasabi A, Khosropour F. The effectiveness of parent-child relationship management (CPRT) on social skills and emotional regulation of children under the age of 12 with ADHD. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2019; 8(6):113-122. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.6.20.6 [Persian] [Link]
28. Salimi Souderjani M, Yousefi Z. The Effectiveness of Parenting Styles Training Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) to Mothers on Decreasing Separation Anxiety and Oppositional Defiant Disorder of Children. J Child Ment Health 2017; 4 (2):104-115. [Persian] [Link]
29. Hatamifar K, Zare H, Shahriyri Ahmadi M. Comparison of the effectiveness of positive parenting program and parental management training on the improvement of the parent-child relationship. J Child Ment Health. 2020, 7(3):25-39. http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.7.3.4 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.4]
30. Salamat MK, Hejazi M, Morovati Z, Isadpanah S. Prediction of children's behavioral problems based on maternal parenting styles: The mediating role of child adjustment. J Child Ment Health. 2019; 6(3): 269-280. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.3.23 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.23]
31. Abdullahi E, Taher M. The effectiveness of parenting skills training on emotional-behavioral problems and parent-child relationships. J Child Ment Health. 2020; 6(4): 290-304. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.4.26 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.26]
32. Sternberg RJ A balance theory of wisdom. Review of General Psychology. 1998; 2(4):347-65. https://doi.org/10.1037//1089-2680.2.4.347 [DOI:10. 1037/1089-2680.2.4.347 [Link]]
33. Grimm SR. Wisdom. Australasian Journal of Philosophy. 2015; 93(1):139-154. https://doi.org/10.1080/00048402.2014.937449 [DOI:10.1080/00048402.2 014.937449 [Link]]
34. Brysbaert M. How Many Participants Do We Have to Include in Properly Powered Experiments? A Tutorial of Power Analysis with Reference Tables. J Cogn. 2019; 2(1):16. https://doi.org/10.5334/joc.72 [DOI:10.5334/joc.72 [Link]]
35. Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Development of a wisdom parenting package and evaluating its effect on social and emotional wellbeing and resilience of preschool children in Isfahan [PhD dissertation]. [Esfahan, Iran]: Faculty of Huminaties, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University; 2024, 143-4 [Persian]
36. Ardelt M. The measurement of wisdom: a commentary on Taylor, Bates, and Webster's comparison of the SAWS and 3D-WS. Exp Aging Res. 2011; 37(2):241-59. https://doi.org/10.1080/0361073X.2011.554509 [DOI:10.1080/0361073x.2011.554509 [Link]]
37. Baltes PB, Staudinger UM. Wisdom. A metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue toward excellence. Am Psychol. 2000; 55(1):122-36. https://doi. org/10.1037//0003-066x.55.1.122 [Link] [DOI:10.1037//0003-066X.55.1.122]
38. Dai DY, Cheng H. How to Overcome the One-Track Mind: Teaching for Creativity and Wisdom. Roeper Review. 2017; 39(3):174-7. https://doi.org/10.1080/02783193.2017.1318659 [DOI:10.1080/02783193.2017. 1318659 [Link]]
39. Sternberg RJ, Karami S. What Is Wisdom? A Unified 6P Framework. Review of General Psychology. 2021: 25(2):134-51. https://doi.org/10.1177/1089268020985509 [DOI:10.1177/1089268020985509 [Link]]
40. Sternberg RJ, Karami S. A 4W model of wisdom and giftedness in wisdom. Roeper Review. 2021; 43(3):153-160. https://doi.org/10.1080/02783193.2021.1923596 [DOI:10.1080/02783193.2021.1923596 [Link]]
41. King N. Doing template analysis. In: Symon G, Cassell C. editors. Qualitative Organizational Research: Core Methods and Current Challenges. London: Sage Publications Ltd. 2012. https://doi.org/10.4135/9781526435620.n24 [DOI:10.4135/9781526435620.n24 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Effectiveness of mothers' wise parenting training on the psychological well-being of preschool children. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1379-fa.html

خانی رضوان، عابدی احمد، جوادزاده شهشهانی فاطمه. اثربخشی آموزش والدگری خردمندانه مادران بر بهزیستی روان شناختی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1379-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710