[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 108-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم
فاطمه ربیعی1 ، پروین احتشام زاده*2 ، رضوان همائی2 ، حمدالله جایروند2
1- واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (2468 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که با مشکلاتی در برقراری ارتباط، تعاملات اجتماعی، علائق محدود، و رفتارهای تکراری همراه است. این پژوهش با هدف اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری 1/5 ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12سال استان گیلان در سال1400-1399 بود. بر اساس ملاک‌‎‌های ورود و روش نمونه‌گیری هدفمند، 30 کودک از انجمن اوتیسم گیلان به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. بازی‌‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی در افراد گروه آزمایش به مدت 15 جلسه30-45 دقیقه‌ای به صورت انفرادی اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رتبه‌بندی اوتیسم گیلیام-ویرایش دوم (گیلیام، 2006) و آزمون تحول حرکتی لینکلن-اوزرتسکی (اسلون، 1955) بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم افزار SPSS-27 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی (900/14F= ، 0/001P=)، تعامل اجتماعی (099/96F= ، 0/001P=)، رفتارهای کلیشه‌ای (348/151F= ، 0/001P=)، و تحول حرکتی (026/797F= ، 0/001P=) در مرحله پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (0/05>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، بازی‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی با فراهم کردن بازی‌های هدفمند که نیازهای حسی خاص هر کودک را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌تواند پاسخ سازش‌یافته به محرک‌های دریافتی را افزایش دهد و در نتیجه به بهبود کارکردهای کودکان با اختلال طیف اوتیسم منجر شود.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، بازی‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی، مهارت‌های ارتباطی، رفتارهای کلیشه‌ای، تحول حرکتی
متن کامل [PDF 1561 kb]   (1696 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/24 | پذیرش: 1402/12/13 | انتشار: 1403/1/18
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR). Washington, DC: APA; 2022, pp: 57-68. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425787 [DOI:10.1176/appi.books.9780890425787 [Link]]
2. Maenner MJ, Warren Z, Williams AR, Amoakohene E, Bakian AV, Bilder DA, et al. Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years-Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 sites, United States, 2020. MMWR Surveill Summ. 2023;72(2):1-14. https://doi.org/10.15585/mmwr.ss7202a1 [DOI:10.15585%2Fmm wr.ss7202a1[Link]]
3. Zeidan J, Fombonne E, Scorah J, Ibrahim A, Durkin MS, Saxena S, et al. Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism research. 2022;15(5):778-790. https://doi.org/10.1002/aur.2696 [DOI:10.1002/aur.2696 [Link]]
4. Ghanizadeh A. A preliminary study on screening prevalence of pervasive developmental disorder in schoolchildren in Iran. J Autism Dev Disord. 2008;38:759-763. https://doi. org/10.1007/s10803-007-0445-6 [Link] [DOI:10.1007/s10803-007-0445-6]
5. Samadi SA, Mahmoodizadeh A, McConkey R. A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism. 2012;16(1):5-14. https://doi. org/10.1177/1362361311407091 [Link] [DOI:10.1177/1362361311407091]
6. Elbeltagi R, Al-Beltagi M, Saeed NK, Alhawamdeh R. Play therapy in children with autism: Its role, implications, and limitations. World J Clin Pediatr. 2023;12(1):1-22. https://doi.org/10.5409/wjcp.v12.i1.1 [DOI:10.5409%2Fwjcp.v12.i1.1 [Link]]
7. Schaaf RC, Benevides T, Mailloux Z, Faller P, Hunt J, Van Hooydonk E, et al. An intervention for sensory difficulties in children with autism: A randomized trial. J Autism Dev Disord. 2014;44(7):1493-1506. [DOI:10.1007/s10 803-013-1983-8 [Link]]
8. Liu T. Sensory processing and motor skill performance in elementary school children with autism spectrum disorder. Percept Mot Skills. 2013;116(1):197-209. https://doi.org/ 10.2466/10.25.PMS.116.1.197-209. [Link] https://doi.org/10.2466/10.25.PMS.116.1.197-209 [DOI:10.2466/10.25.PMS.116.1.197-209. [Link]]
9. Summers J, Shahrami A, Cali S, D'Mello C, Kako M, Palikucin-Reljin A, et al. Self-injury in autism spectrum disorder and intellectual disability: Exploring the role of reactivity to pain and sensory input. Brain sciences. 2017;7(11):140. https://doi.org/10.3390/brainsci7110140 [DOI:10.3390/brainsci7110140. [Link]]
10. Bertelli MO, Deb S, Munir K, Hassiotis A, Carulla LS, editors. Textbook of psychiatry for intellectual disability and autism spectrum disorder. Berlin: Springer; 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95720-3 [DOI:10.1007/978-3-319-95720-3 [Link]]
11. Pfeiffer BA, Koenig K, Kinnealey M, Sheppard M, Henderson L. Effectiveness of sensory integration interventions in children with autism spectrum disorders: A pilot study. Am J Occup Ther. 2011;65(1):76-85. https:// doi.org/10.5014/ajot.2011.09205 [Link] [DOI:10.5014/ajot.2011.09205]
12. Ornitz EM. The modulation of sensory input and motor output in autistic children. J Autism Child Schizophr. 1974;4(3):197-215. https://doi.org/10.1007/BF02115226 [DOI:10.1007/BF02115226 [Link]]
13. Hemati Alamdarloo G, Mradi H. The effectiveness of sensory integration intervention on the emotional-behavioral problems of children with autism spectrum disorder. Advances in Autism. 2021;7(2):152-166. https:// doi.org/10.1108/AIA-12-2019-0051[Link] [DOI:10.1108/AIA-12-2019-0051]
14. Muthusamy R, Padmanabhan R, Ninan B, Ganesan S. Impact of sensory processing dysfunction on fine motor skills in autism spectrum disorders. Physiotherapy Quarterly. 2021;29(2):44-48. https://doi.org/10.5114/pq.2020.100277 [DOI:10.5114/pq. 2020.100277 [Link]]
15. Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Physical therapy. 2011;91(7):1116-1129. https://doi.org/10.2522/ptj.20100294 [DOI:10.2522/ptj.20100 294 [Link]]
16. Ming X, Brimacombe M, Wagner GC. Prevalence of motor impairment in autism spectrum disorders. Brain Dev. 2007;29(9):565-570. https://doi.org/10.1016/j.braindev.2007.03.002 [DOI:10.1016/j.braindev. 2007.03.002 [Link]]
17. Lane SJ, Mailloux Z, Schoen S, Bundy A, May-Benson TA, Parham LD, et al. Neural foundations of ayres sensory integration. Brain sciences. 2019;9(7):153. https://doi.org/ 10.3390/brainsci9070153 [Link] https://doi.org/10.3390/brainsci9070153 [DOI:10.3390/brainsci9070153 [Link]]
18. O'Neill M, Jones RS. Sensory-perceptual abnormalities in autism: a case for more research?. J Autism Dev Disord. 1997;27(3):283-293. https://doi.org/10.1023/A:1025850431170 [DOI:10.1023/A:102585043 1170 [Link]]
19. Kashefimehr B, Kayihan H, Huri M. The effect of sensory integration therapy on occupational performance in children with autism. OTJR. 2018;38(2):75-83. https://doi.org/10.1177/1539449217743456 [DOI:10. 1177/1539449217743456 [Link]]
20. Bundy AC, Lane SJ. Sensory Integration: Theory and Practice. Pennsylvania: F. A. Davis Company; 2019, pp:286-338 [Link]
21. Schaaf RC, Nightlinger KM. Occupational therapy using a sensory integrative approach: A case study of effectiveness. Am J Occup Ther. 2007;61(2):239-246. https://doi.org/10.5014/ajot.61.2.239 [DOI:10.5 014/ajot.61.2.239 [Link]]
22. Tomchek S, Koenig KP, Arbesman M, Lieberman D. Occupational therapy interventions for adolescents with autism spectrum disorder. Am J Occup Ther. 2017;71(1):7101395010p1-p3. https://doi.org/10.5014/ajot.2017.711003 [DOI:10.5014/ajot. 2017.711003 [Link]]
23. Kim Y, Kim M, Park C, You JH. Effects of Integrative Autism Therapy on Multiple Physical, Sensory, Cognitive, and Social Integration Domains in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder: A 4-Week Follow-Up Study. Children. 2022;9(12):1971. https://doi. org/10.3390/children9121971 [Link] [DOI:10.3390/children9121971]
24. Schoen SA, Lane SJ, Mailloux Z, May‐Benson T, Parham LD, Smith Roley S, Schaaf RC. A systematic review of ayres sensory integration intervention for children with autism. Autism Research. 2019;12(1):6-19. https://doi.org/ 10.1002/aur.2046 [Link] https://doi.org/10.1002/aur.2046 [DOI:10.1002/aur.2046 [Link]]
25. Kuhaneck H, Spitzer SL, Bodison SC. A systematic review of interventions to improve the occupation of play in children with autism. OTJR. 2020;40(2):83-98. https://doi. org/10.1177/1539449219880531[Link] [DOI:10.1177/1539449219880531]
26. Ogundele MO. Behavioural and emotional disorders in childhood: A brief overview for paediatricians. World J Clin Pediatr. 2018;7(1):9-26. https://doi.org/10.5409/wjcp.v7.i1.9 [DOI:10.5409%2 Fwjcp.v7.i1.9 [Link]]
27. Lindquist JE, Mack W, Parham LD. A synthesis of occupational behavior and sensory integration concepts in theory and practice, Part 2: Clinical applications. Am J Occup Ther. 1982;36(7):433-437. https://doi.org/10.5014/ajot.36.7.433 [DOI:10.5014/ ajot.36.7.433 [Link]]
28. Håkstad RB, Øberg GK, Girolami GL, Dusing SC. Enactive explorations of children's sensory-motor play and therapeutic handling in physical therapy. Front Rehabil Sci. 2022;3:994804. https://doi.org/10.3389/fresc.2022.994804 [DOI:10.3389/fresc.2022.994804 [Link]]
29. Kaduson HGE, Schaefer CE. Play therapy with children: Modalities for change. Washington, DC: APA; 2021, pp: 157-177. https://doi.org/10.1037/0000217-000 [DOI:10.1037/0000217-000 [Link]]
30. Hyman SL, Levy SE, Myers SM, Kuo DZ, Apkon S, Davidson LF, et al.Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder. Pediatrics. 2020;145(1):e20193447. [DOI:10.154 2/peds.2019-3447 [Link]]
31. Yahaya A, Mahir IBH, Lee GM, Maakip I, Arus BM, Voo P, Kwan S. Shelter house play therapy for a child with autism. International E-Journal of Advances in Social Sciences. 2018;4(11):299-307. https://doi.org/10.18769/ijasos.455640 [DOI:10.18769/ ijasos.455640 [Link]]
32. Pallant J. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK); 2020. 778 - 780 https://doi.org/10.4324/9781003117452 [DOI:10.4324/97 8100311 7452 [Link]]
33. Montgomery JM, Newton B, Smith C. Test review: Gilliam, J.(2006). GARS-2: Gilliam autism rating scale-second edition. Austin, TX: PRO-ED. J Psychoeduc Assess. 2008;26(4):395-401. https://doi.org/10.1177/0734282908317116 [DOI:10.1177/07342829083 17116 [Link]]
34. Tincani M. Comparing the picture exchange communication system and sign language training for children with autism. Focus Autism Other Dev Disabl. 2004;19(3):152-163. https://doi.org/10.1177/10883576040190030301 [DOI:10.1177/10883576040 190030301 [Link]]
35. Ahmadi Sj, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. The Psychometric Properties of Gilliam Autism Rating Scale (GARS). Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2011;1(1):87-104. [Persian] [Link]
36. Sloan W. The Lincoln-Oseretsky motor development scale. Genetic Psychology Monographs. 1955; 51: 183-252 [Link]
37. Ahmadi A, Beh-Pajooh A. The Efficacy of Sensorimotor Exercises on Motor, Social Interaction, and Communication Skills and Stereotypic Behaviors of Children with Autism Spectrum Disorders. J Res Behav Sci .2016; 14(2): 219-228. [persian] http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.13 95.14.2.12.6 [Link]
38. Kazemzadeh N, Sepehrian Azar F, Soleimani E. The Effectiveness of cerebellar rehabilitation on motor development and written expression in students with dysgraphia. Journal of Learning Disabilities, 2021; 10(4): 125-143. [persian] [Link]
39. Larkey S. Practical sensory programmes for students with autism spectrum disorders. London: Jessica Kingsley Publishers; 2006, pp: 17-89. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei F, Ehteshamzadeh P, Homaei R, Jayervand H. Effectiveness of Play Therapy Based on Sensory Integration on Communication Skills, Social Interaction, Stereotyped Behaviors, and Motor Development in Boys with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1381-fa.html

ربیعی فاطمه، احتشام زاده پروین، همائی رضوان، جایروند حمدالله. اثربخشی بازی‌‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :93-108

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710