[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 78-63 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش انگیزه تحصیلی، هیجان های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان
فاطمه حسامپور1 ، علی محمد رضایی*1
1- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده:   (2349 مشاهده)
زمینه و هدف: از اهداف مهم آموزش و پرورش، ایجاد زمینه برای رشد همه ­جانبه فرد است که در این بین، بهبود عملکرد تحصیلی یکی از عوامل مورد توجه‌ متخصصان تعلیم و تربیت است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف پیش­ بینی عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان بر اساس انگیزه تحصیلی، هیجان­ های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی انجام شد.
روش: روش این مطالعه، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش ­آموزان دوره متوسطه شهر تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌‍ای تعداد 2065 دانش­ آموز به­عنوان گروه نمونه انتخاب شدند که در نهایت به علت افت آزمودنی، تحلیل داده‌ها روی 2010 دانش‌آموز انجام شد. دانشآموزان به پرسشنامههای هوش اخلاقی (لنیک و کیل، 2005)، انگیزه تحصیلی (والرند، 1992)‌، هیجان­ های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) پاسخ دادند. به­ منظور تحلیل داده­ های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجان­ های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی با عملکرد تحصیلی در دانش ­آموزان همبستگی معنادار دارند (0/01>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش اخلاقی، هیجان­ های تحصیلی، و‌ انگیزه تحصیلی به ترتیب 18 درصد، 33 درصد و 39 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان را تبیین کردند. این متغیرها به طور همزمان با هم توانستند 39 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان را تبیین کنند.
نتیجه ­گیری: بر این اساس به ­منظور ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان می‌توان به تدوین برنامه‌هایی در جهت بهبود هوش اخلاقی و به تبع آن انگیزه تحصیلی و هیجان ­های تحصیلی اقدام کرد. کاربردهای ضمنی نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی، هیجان‌های تحصیلی، هوش اخلاقی‌، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 1302 kb]   (726 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/11/6 | انتشار: 1402/12/9
فهرست منابع
1. Amiri E, El Karfa A. Flourishing of Positive Psychology in Education:'Emotional Turn'and Measurement Issues. J Humani and Soc Sci Stud. 2023 Aug 2; 5(8):10-8. https://doi.org/10.32996/jhsss.2023.5.8.2 [DOI:10.32996/jhsss.2023.5.8.2 [Link]]
2. Hussain S, Khan MQ. Student-performulator: Predicting students' academic performance at secondary and intermediate level using machine learning. Ann data sci. 2023 Jun; 10(3):637-55. https://doi.org/10.1007/s40745-021-00341-0 [DOI:10.1007/s40745-021-00341-0 [Link]]
3. Liu Y, Hau KT, Liu H, Wu J, Wang X, Zheng X. Multiplicative effect of intrinsic and extrinsic motivation on academic performance: A longitudinal study of Chinese students. J pers. 2020 Jun; 88(3):584-95. https://doi.org/10.1111/jopy.12512 [DOI:10. 1111/jopy.12512 [Link]]
4. Dunn TJ, Kennedy M. Technology Enhanced Learning in higher education; motivations, engagement and academic achievement. Comput Educ. 2019 Aug 1; 137:104-13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.004 [DOI:10.1016/j.compedu.2019.04.004 [Link]]
5. Dogan U. Student engagement, academic self-efficacy, and academic motivation as predictors of academic performance. The Anthrop. 2015 Jun 1; 20(3):553-61. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891759 [DOI:10.1080/09720073.2015.11891759 [Link]]
6. Ryan RM, Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemp educ psychol. 2020 Apr 1 [DOI:10.1016/j.cedpsych.2020.101860]
8. Bailey TH, Phillips LJ. The influence of motivation and adaptation on students' subjective well-being, meaning in life and academic performance. High educ res dev. 2016 Mar 3
10. Cheng YC, Hung FC, Hsu HM. The relationship between academic dishonesty, ethical attitude and ethical climate: The evidence from Taiwan. Sustain. 2021 Oct 21; 13(21):11615. https://doi.org/10.3390/su132111615 [DOI:10.3390/su132111615 [Link]]
11. Fereidooni-moghadam M, Bavarsad N, Rezaie R, Cheraghian B. Relationship between achievement motivation and academic performance in nursing and midwifery students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2014-2015. Educ Dev Judishapur. 2017 Dec 1; 8(3):335-44. [Link]
12. Steinmayr R, Weidinger AF, Schwinger M, Spinath B. The importance of students' motivation for their academic achievement-replicating and extending previous findings. Front psychol. 2019 Jul 31; 10:1730. https://doi.org/ 10.3389/fpsyg.2019.01730 [Link] https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01730 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01730 [Link]]
13. Solaimani Shebailo N, Vahedi S, Nemati S. The Relationships between Emotions of Students, Teachers and Parents with Academic Performance in Science Course. J Child Ment Health 2019; 6 (1):188-199. https://doi.org/10.29252/jcmh.6.1.16 [DOI:10. 29252/jcmh.6.1.16 [Link]]
14. Tan J, Mao J, Jiang Y, Gao M. The influence of academic emotions on learning effects: A systematic review. Int j environ res public health. 2021 Sep 14; 18(18):9678. https://doi.org/10.3390/ijerph18189678 [DOI:10.3390/ijerph18189678 [Link]]
15. Feraco T, Resnati D, Fregonese D, Spoto A, Meneghetti C. An integrated model of school students' academic achievement and life satisfaction. Linking soft skills, extracurricular activities, self-regulated learning, motivation, and emotions. Europ J Psychol Educ. 2023 Mar; 38(1):109-30. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00601-4 [DOI:10.1007/s10212-022-00601-4 [Link]]
16. Camacho-Morles J, Slemp GR, Pekrun R, Loderer K, Hou H, Oades LG. Activity achievement emotions and academic performance: A meta-analysis. Educ Psychol Rev. 2021 Sep; 33(3):1051-95. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09585-3 [DOI:10.1007/s10648-020-09585-3 [Link]]
17. Guimerá Vila A. (2022). Relationship between academic emotions and performance in university students. A narrative review.‌ bachelor Thesis in psychology, Jaume I University, Spain. [Link]
18. Yu J, Huang C, Han Z, He T, Li M. Investigating the influence of interaction on learning persistence in online settings: Moderation or mediation of academic emotions?. Int j environ res public health. 2020 Apr; 17(7):2320. https://doi.org/10.3390/ijerph17072320 [DOI:10.3390/ijerph170723 [Link]]
19. Huang CQ, Han ZM, Li MX, Jong MS, Tsai CC. Investigating students' interaction patterns and dynamic learning sentiments in online discussions. Compu Educ. 2019 Oct 1; 140:103589. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.05.015 [DOI:10.1016/j. compedu.2019.05.015 [Link]]
20. Haralur SB, Majeed MI, Afzal M, Chaturvedi S. Association of sociodemographic factors and emotional intelligence with academic performance in clinical and preclinical dental courses. Niger j clinic pract. 2019 Aug 1; 22(8):1109-14. https://doi.org/10.4103/njcp.njcp_37_19 [DOI:10.4103/njcp.njcp_37_19 [Link]]
21. León B, Fernandez-Rio J, Rivera-Pérez S, Iglesias D. Cooperative learning, emotions, and academic performance in physical education: a serial multiple mediation model. Educ Psychol. 2023 Jan 18; 29(1):75-82. https://doi.org/10.5093/psed2023a2 [DOI:10. 5093/psed2023a2 [Link]]
22. Nguyen A, Ngo HN, Hong Y, Dang B, Nguyen BP. Ethical principles for artificial intelligence in education. Educ Inf Tech. 2023 Apr; 28(4):4221-41. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w [DOI:10.1007/ s10639-022-11316-w [Link]]
23. Mirsadegh M, Hooman F, Homaei R. The Mediating Role of Academic Hope in the Correlation of Ambiguity Tolerance and Academic Flourishing with Academic Engagement in Female High School Students. Inter J School Health. 2022 Jul 1; 9(3):178-85. [DOI:10.30476/intjsh.2022.95951.1242 [Link]]
24. Chamizo-Nieto MT, Arrivillaga C, Rey L, Extremera N. The role of emotional intelligence, the teacher-student relationship, and flourishing on academic performance in adolescents: a moderated mediation study. Front psychol. 2021 Jul 14 [DOI:10.3389/fpsyg.2021.695067]
26. Trigueros R, Aguilar-Parra JM, Cangas AJ, Bermejo R, Ferrandiz C, López-Liria R. Influence of emotional intelligence, motivation and resilience on academic performance and the adoption of healthy lifestyle habits among adolescents. Int j environ res public health. 2019 Aug; 16(16):2810. https://doi.org/10.3390/ijerph16162810 [DOI:10.3390/ijerph16162810 [Link]]
27. Vallerand RJ, Pelletier LG, Blais MR, Briere NM, Senecal C, Vallieres EF. The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educ psychol meas. 1992 Dec; 52(4):1003-17. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025 [DOI:10.1177/ 0013164492052004025 [Link]]
28. Bagheri N, Shahraray M, Farzad V. Standardization of Academic Motivation Scale (AMS) among the High School Students in Tehran. Clinic Psychol Pers. 2003 Oct 23; 1(1):11-24. [Persian] [DOI:20.1001.1. 23452188. 1382.1.1.2.8 [Link]]
29. Pekrun R, Goetz T, Perry RP. Achievement emotions questionnaire (AEQ). User's manual. Department of psychology, University of Munich, Munich. 2005. [Link]
30. Kadivar P, Farzad V, Kavousian J, Nikdel F. validiting the Pekruns achievement emotion questionnaire. Educ innov. 2009 Dec 22; 8(4):7-38. [Persian] [DOI:10.22054/ jem.2018.27645.1659 [Link]]
31. Hayat A, Esmi K, Rezaei R, Nabiee P. The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences. RME 2017; 9(4):29-20. [Persian] http://doi.org/10.29252/rme.9.4.29 [Link] [DOI:10.29252/rme.9.4.29]
32. Lennick D, Kiel F. Moral intelligence 2.0: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times. Pearson Prentice Hall; 2011 Apr 5. [DOI:10.4236/ ajibm.2014.412083 [Link]]
33. Siadat S, kazemi I, Mokhtaripour M. Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty Members' Point of View at the Medical Sciences University of Isfahan 2008-2009 . Jha; 2009; 12 (36):61-69. [Persian] [Link]
34. Mohamadi J, Ghazanfari F, Azizi A. Relationship between Moral Intelligence and Nurses' Quality of Work Life. IJN 2014; 27 (90 and 91):54-64. [Persian] http://doi.org/10. 29252/ijn.27.90.91.54 [Link] [DOI:10.29252/ijn.27.90.91.54]
35. Taylor SE, Pham LB. The effect of mental simulation on goal-directed performance. Imagin cogn pers. 1999; 18(4): 253-268.‌ https://doi.org/10.2190/VG7L-T6HK-264H-7XJY [DOI:10.2190/VG7L-T6HK-264H-7XJY [Link]]
36. Saffarieh, M., Rezaei, AM., Mohammadifar, M. A. Evaluation of validity and reliability of Pham and Taylor Academic Performance Questionnaire (1999). Educ Dev Judishapur, 2022; 13(0): 1-15. [Persian] [DOI:10. 22118/edc2021.305873.1891 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hesampour F, Rezaei A M. The Role of Academic Motivation, Academic Emotions, and Moral Intelligence in Predicting Students' Academic Performance. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1384-fa.html

حسامپور فاطمه، رضایی علی محمد. نقش انگیزه تحصیلی، هیجان های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :63-78

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1384-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710