[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حافظه فعال کودک محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ فزون کنشی
شکوفه عسگری1 ، محمد مظفری*2 ، سجاد امینی منش2 ، محمدرضا بردیده3
1- گروه روان شناسی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران؛ گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
چکیده:   (2388 مشاهده)
زمینه و هدف: الگوهای تعاملی والدین و کودک با اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی متعارض است و آموزش ­ها ­در این حوزه کمتر به چشم می ­خورد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال کودک­محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون­ کنشی انجام شد.         
روش: روش مطالعه، شبه­­تجربی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال با اختلال نارسایی توجه‌- فزون­ کنشی مراجعه­کننده به مرکز مشاوره عسل شهر تهران در شش ماهه دوم سال 1401 بودند. از بین آنها تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه‌- فزون­کنشی بر اساس ملاک­های ورود و به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفری) جایدهی شدند. برنامه آموزشی حافظه فعال کودک­محور همزمان برای هر کودک و مادر در 12 جلسه 45 دقیقه­ ای اجرا شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بررسی رابطه والد- فرزند (فاین و همکاران، 1983) بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازه­گیری مکرر در نرم­افزار SPSS23 تحلیل شدند.   
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین گروه­های آزمایش و گواه از نظر تعامل والد- کودک تفاوت معنا­دار وجود داشت و برنامه آموزشی حافظه فعال کودک­محور باعث افزایش تعامل والد- کودک (05/0P< ،40/4 =F) و مؤلفه های تنفر/ گم ­گشتگی نقش (05/0P< ،61/9 =F) و ارتباطات (05/0 P< ،37/4 =F) کودکان با اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون­کنشی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (05/0P<).  
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه مداخله ­ای به کار گرفته شده چون بر نشانه ­های ضعف در ارتباط بین والدین و کودک تأکید داشته است باعث بهبود تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون­کنشی شده است؛ بنابراین می­تواند به عنوان یکی از محورهای عمده بهبود تعامل والد- کودک مورد توجه متخصصان بالینی باشد.       
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش حافظه فعال کودک محور، تعامل والد- کودک، اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1694 kb]   (2641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/1 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار: 1403/7/2
فهرست منابع
1. Ustun B, Adler LA, Rudin C, Faraone SV, Spencer TJ, Berglund P, Gruber MJ, Kessler RC. The world health organization adult attentiondeficit/ hyperactivity disorder self-report screening scale for DSM-5. Jama Psychiatry. 2017; 74(5): 520-527. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2017.0298 [DOI:10.1001/jamapsyc hiatry.2017.0298 [Link]]
2. Sayal K, Prasad V, Daley D, Ford T, Coghill D. ADHD in children and young people: prevalence, care pathways, and service provision. The Lancet Psychiatry. 2018; 5(2): 175-186. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(17)30167-0 [DOI:10.1016/S2215-0366(17)30167-0 [Link]]
3. Kirova AM, Kelberman C, Storch B, DiSalvo M, Woodworth KY, Faraone SV, Biederman J. Are subsyndromal manifestations of attention deficit hyperactivity disorder morbid in children? A systematic qualitative review of the literature with meta-analysis. Psychiatry Research. 2019; 274: 75-90. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.02.003 [DOI:10. 1016/j.psychres.2019.02.003 [Link]]
4. Hassanzadeh S, Amraei K, Samadzadeh S. Meta-analysis of attention deficit/hyperactivity disorder prevalence in Iran. Emprwering Exceptional Children. 2019; 10(2): 165-177. [Persian] https://doi.org/10.1017/9781108593946.016 [DOI:10.22034/CECIRANJ.2019.95987 [Link]]
5. Pierre M, Cogez J, Lebain P, Loisel N, Lalevée C, Bonnet AL, De La Sayette V, Viader F. Detection of adult attention deficit hyperactivity disorder with cognitive complaint: Experience of a French memory center. Revue Neurologique. 2019; 175(6): 358-366. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2018.09.021 [DOI:10. 1016/j.neurol.2018.09.021 [Link]]
6. Wolraich ML, Hagan JF, Allan C, Chan E, Davison D, Earls M, Evans SW, Flinn SK, Froehlich T, Frost J, Holbrook JR, Lehmann CU, Lessin HR, Okechukwu K, Pierce KL, Winner JD, Zurhellen W. Clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Pediatrics. 2019; 144(4): e20192528. https://doi.org/10.1542/peds.2019-2528 [DOI:10. 1542/peds.2019-2528 [Link]]
7. Luo Y, Weibman D, Halperin JM, Li X. A review of heterogeneity in attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Frontal Human Neuroscience. 2019; 11(13): 42-48. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00042 [DOI:10.3389/fnhum.2019.00042 [Link]]
8. Amin Nasab V, Banijamali S A, Hatami H. The effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD symptoms reduce in preschool children aged 5 and 6 years. Journal of Psychological Science. 2019; 17(72): 883-892. [Persian] https://doi. org/20.1001.1.17357462.1397.17.72.10.6 [Link]
9. Al Sehli SA, Helou M, Sultan MA. The efficacy of parent-child interaction therapy (PCIT) in children with attention problems, hyperactivity, and impulsivity in Dubai. Case Reports in Psychiatry. 2021; 2021 (5588612): 1-4. https://doi.org/10.1155/2021/5588612 [DOI:10.1155/2021/5588612 [Link]]
10. Cadenas M, Hartman C, Faraone S, Antshel K, Borges A, Hoogeveen L, Rommelse N. Cognitive correlates of attention-deficit hyperactivity disorder in children and adolescents with high intellectual ability. Journal of Neurodevelopmental Disorders. 2020; 12(1): 1-9. https://doi.org/10.1186/s11689-020-9307-8 [DOI:10.1186/s11689-020-9307-8 [Link]]
11. Perugi G, Pallucchini A, Rizzato S, Pinzone V, De- Rossi P. Current and emerging pharmacotherapy for the treatment of adult attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Expert Opinion on Pharmacotherapy. 2019; 20(12): 1457-1470. https://doi.org/10.1080/14656566.2019.1618270 [DOI:10.1080/14656566.2019.1618270 [Link]]
12. Walerius DM, Reyes RA, Rosen PJ, Factor PI. Functional impairment variability in children with ADHD due to emotional impulsivity. Journal of Attention Disorders. 2018; 22(8): 724-737. https://doi.org/10.1177/1087054714561859 [DOI:10.1177/10870547 14561859 [Link]]
13. Castagna PJ, Calamia M, Davis TE. Childhood ADHD and negative self-statements: Important differences associated with subtype and anxiety symptoms. Behavior Therapy. 2017; 48(6): 793-807. https://doi.org/10.1016/j.beth.2017.05.002 [DOI:10.1016/j.beth.2017. 05.002 [Link]]
14. Torabi A, Afrooz G, Hsani F, Golshani F. Designing a family- centered behavioral management program (fbmp) and assessing its effectiveness in reducing symptoms of attention deficit and hyperactivity disorder. J Child Ment Health. 2020; 7(1): 257-269. [Persian] https://doi.org/10.29252/jcmh.7.1.22 [DOI:10. 29252/jcmh.7.1.22 [Link]]
15. Pasha R. The effectiveness of parents' behavior modification on the degree of hyperactive children's unpleasant behavior. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2016; 17(1): 90-98. [Persian] https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_534006.html?lang=en [Link]
16. Ghasemi N, Nori L, Abdi Zarrin S. The effect of parent management training (PMT) on the reduction of behavioral symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder. J Child Ment Health. 2019; 6(2): 1-12. [Persian] https://doi.org/10.29252/jcmh.6.2.2 [DOI:10.29252/jcmh.6.2.2 [Link]]
17. Eftari Sh, Ahmadi S, Tajik Ismaili A. Lived experience of parents of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 2022; 21(117): 1743-1760. [Persian] https://doi.org/10.52547/JPS.21.117.1743 [DOI:10.52547/JPS.21.117. 1743 [Link]]
18. Ghandiani Arani Kh, Hasanzadeh S, Gholamali Lavasani M, Azizi M. The effectiveness of a knowledge, attitude, and practice promotion program with a positive approach to attention-deficit / hyperactivity disorder on parent-child interaction, parental stress, and self-efficacy. Journal of Applied Psychological Research. 2022; 13(3): 73-93. [Persian] [DOI:10.22059/JAPR.2022.331862.644027 [Link]]
19. Rashidi B, Yazdanipour M, Abedi A, Faramarzi S. Systematic review of the effectiveness of psychological interventions on parent-child interaction improving in children with ADHD. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2022; 9 (4): 1-15. [Persian] https://doi.org/10.32598/shenakht.9.4.1 [DOI:10. 32598/shenakht.9.4.1 [Link]]
20. Maghrebi Sinaki H, Hassanzadeh S, Arjmandnia A, Khademi M. The effect of teaching communication skills to mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder on enhancement of parent-child interaction. Developmental Pschology: Iranian Psychologists. 2016; 13(49): 57-69. [Persian] https://sanad.iau.ir/Journal/jip/ Article/1054412 [Link]
21. Heath CL, Curtis DF, Fan W, McPherson R. The association between parenting stress, parenting self-efficacy, and the clinical significance of child ADHD symptom change following behavior therapy. Child Psychiatry & Human Development. 2015; 46(1): 118-129. https://doi.org/10.1007/s10578-014-0458-2 [DOI:10.1007/s10578-014-0458-2 [Link]]
22. Azizi A, Ghasemi S, Ghorbani A, Shojai F, Mohammadi F. Comparison the effectiveness of functional family therapy and acceptance and commitment therapy on family empowerment and quality of life in families with attention deficit/hyperactivity disorder children. Psychology of Exceptional Individuals. 2017; 7(26): 177-210. [Persian] [DOI:10.22054/jpe.2017.22356.1575 [Link]]
23. Barlow DH, Farchione TJ, Bullis JR, Gallagher MW, Murray-Latin H, Sauer-Zavala S, Cassiello-Robbins C. The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders compared with diagnosis-specific protocols for anxiety disorders: A randomized clinical trial. Journal of American Medical Association Psychiatry. 2017; 74(9): 875-884. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2017.2164 [DOI:10.1001/jamapsychiatry.2017.216 4 [Link]]
24. Daraeifard N, Azizi M, Demehri F. The effectiveness of cognitive rehabilitation based on active memory- program on perception of time in children with ADHD. Neuropsychology. 2021; 7(27): 99-114. [Persian] https: //doi.org/10.30473/clpsy.2021.57462.1589 [Link]
25. VanFleet R, Sywulak AE, Sniscak CC. Child-centered play therapy. New York: Guilford Press; 2011, pp: 63-65. [Link]
26. Sakha S, Mozafari M, Samani S, Aminimanesh S. Effectiveness of the painting therapy, clay therapy and combined methods of family-centered, child-centered on emotion regulation for children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Empowering Exceptional Children. 2021; 12(4): 49-67. [Persian] [Link]
27. Blanco PJ, Muro JH, Holliman R, Stickley VK, Carter K. Effect of child-centered play therapy on performance anxiety and academic achievement. J Child Adolesc Couns. 2015; 1(2): 66-80. [Link] [DOI:10.1080/23727810.2015.1079117]
28. Kazemi MR, Mohammadi MR, Akhondzadeh SH. Amantadine versus methylphenidate in children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder: a randomized, double-blind trial. EBNESINA. 2011; 14 (3): 10-16. [Persian] [Link]
29. Aghababaei S, Faramarzi S. Working memory deficits in children with ADHD. J Res Behave Sci. 2015; 13(3): 487-495. [Persian] [DOI:20.1001.1.17352029.1394.13. 3.11.0 [Link]]
30. Agahi A, Shareh H, Tozandeh jani H. The mediating role of processing speed in the relationship between fluid reasoning and working memory among children with dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals. 2018
31. 8(32): 127-151. [Persian] [DOI:10.22054/jpe. 2019.38144.1903 [Link]]
32. Torgalsbøen BR, Zeiner P, Øie MG. Pre-attention and working memory in ADHD: A 25- year follow-up study. Journal of Attention Disorders. 2021; 25(7): 895-905. https://doi.org/10.1177/1087054719879491 [DOI:10.1177/1087054719879491 [Link]]
33. Kofler MJ, Irwin LN, Soto EF, Groves NB, Harmon SL, Sarver DE. Executive functioning heterogeneity in pediatric ADHD. Journal of abnormal child psychology. 2019; 47(2): 273-286. https://doi.org/10.1007/s10802-018-0438-2 [DOI:10.1007/s10802-018-0438-2 [Link]]
34. Zaghian M, Asli Azad M, Farhadi T. Comparison of the working memory profile of children with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) and children with dyslexia and with Normal Children. J Child Ment Health. 2017; 4(1): 119- 128. [Persian] http://childmentalhealth.ir/article-1-149-en.html [Link]
35. Arabacı G, Parris BA. Inattention and task switching performance: the role of predictability, working memory load and goal neglect. Psychological Research. 2020; 84(8): 2090-2110. https://doi.org/10.1007/s00426-019-01214-1 [DOI:10.1007/s00426-019-01214-1 [Link]]
36. Samnia Z, Livarjani Sh, Hassan Pashaei L. Educational effect of Captain Log Software on working memory, processing speed and cognitive flexibility in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychology. 2021; 7(3): 115- 130. [Persian] [DOI:10.30473/ clpsy.2021.58416.1598 [Link]]
37. Najarzadegan M, Nejati V, Amiri N, Sharifian M. Effect of cognitive rehabilitation on executive function (working memory and attention) in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Rehab Med. 2015; 4(2): 97-108. [Persian] [DOI:10.22037/JRM.2015.1100031 [Link]]
38. Landínez-Martínez D, Quintero-López C, Gil-Vera VD. Working memory training in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 2022; 9(2): 73-83. https://doi.org/10.21134/rpcna.2022.09.3.7 [DOI:10.21134/rpcna.2022.09.3.7 [Link]]
39. Wiest GM, Rosales KP, Looney L, Wong EH, Wiest DJ. Utilizing cognitive training to improve working memory, attention, and impulsivity in school-aged children with ADHD and SLD. Brain Sci. 2022; 12: 141. https://doi.org/10.3390/brainsci12020141 [DOI:10.3390/brainsci12020141 [Link]]
40. Azizi M, Sadaqat M. Comparison of social responsibility, parent-child relationship, and psychological well-being in knowledge. Journal of Sociological Researches. 2020; 14(4): 139-158. [Persian] [Link]
41. Landreth GL, Bratton SC. Child parent relationship therapy (CPRT) treatment manual: an evidence-based 10-session filial therapy model. New York: Pub. Location; 2019; pp: 51-300. https://doi.org/10.4324/9781315537986 [DOI:10.4324/9781315537986 [Link]]
42. Makian RS, Amir Atshani Z. Solutions to increase working memory. Tehran: Farzam Mind Development; 2016; pp: 18-58. [Persian] [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari S, Mozafari M, Amini Menesh S, Bardideh M R. The Effectiveness of child-based working memory training on the parent-child interaction of children with attention deficit- hyperactivity disorder. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1393-fa.html

عسگری شکوفه، مظفری محمد، امینی منش سجاد، بردیده محمدرضا. اثربخشی آموزش حافظه فعال کودک محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1393-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710