[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 93-81 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودکارآمدپنداری دانش‌آموزان دختر
لیلا جارستان دوگوری1 ، لیلا مقتدر*2
1- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه روان شناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (1131 مشاهده)
مقدمه و هدف: در پیشرفت و افت تحصیلی دانش ­­آموزان عوامل متعدد زیستی، محیطی، شناختی، انگیزشی، فردی یا جمعی نقش دارند. در این ارتباط پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودکارآمدپنداری دانش‌آموزان دختر انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان دختر پایه یازدهم شهر رشت در سال تحصیلی 1397-1396 بود. نمونه‌ای به حجم 30 نفر با بیشترین نمرات اهمال‌کاری و کمترین نمرات خودکارآمدپنداری با روش نمونه­ گیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه (15 دانش ­آموز در هر گروه) آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. سپس آخرین نسخه هنجارشده در ایران پرسشنامه ­های اهمال­ کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و خودکارآمدپنداری شرر (1982) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه آزمایش تحت هشت جلسه 45 دقیقه‌ای درمان شناختی- رفتاری الیس (2004) قرار گرفت. گروه گواه در طی فرایند پژوهش فقط آموزش‌های معمول مدرسه را دریافت می‌کرد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS16 و روش آماری کوواریانس تک‌متغیره تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که اثر درمان شناختی - رفتاری بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان با (15/61) F و خودکارآمدپنداری دانش­ آموزان با (7/64) F مؤثر بوده است (01 /0>P).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج، حاکی از تأثیر معنادار درمان شناختی- رفتاری بر بهبود شاخص‌های روان­ شناختی دانش ­آموزان بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از این روش برای کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بهبود خودکارآمدپنداری در مدارس و مراکز درمانی استفاده شود.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی - رفتاری، اهمال‌کاری تحصیلی، خودکارآمدپنداری، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1108 kb]   (359 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/11/1 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/6/10
فهرست منابع
1. Niknam M, ZandKarimi G, Amiri F. Effectiveness of Training to Overcome the Learned Helplessness on Academic Procrastination and Self-efficacy of Adolescent girls. J Adolesc Youth Psychol Stud. 2023;4(4):71-80. https://doi.org/10.61838/kman.jayps.4.4.8 [DOI:10.61838/kman.jayps.4.4.8. [Link]]
2. Lucio R, Hunt E, Bornovalova M. Identifying the necessary and sufficient number of risk factors for predicting academic failure. Dev Psychol. 2012;48(2):422-8. https://doi.org/10.1037/a0025939 [DOI:10.1037/a0025939. [Link]]
3. Steel P, Klingsieck KB. Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Aust Psychol. 2016;51(1):36-46. https://doi.org/10.1111/ap.12173 [DOI:10.1111/ap.12173. [Link]]
4. Fani S, Zolfy V, Karimi M. The effectiveness of teaching emotion regulation strategies in the components of academic procrastination and the components of academic performance of girl high school students. Educ Scholast Stud. 2022;11(1):255-78. [Persian]. [Link]
5. Svartdal F, Dahl T, Gamst-Klaussen T, Koppenborg M, Klingsieck K. How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations. Front Psychol. 2020;11:540910. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.540910 [DOI:10.3389/fpsyg.2020.540910. [Link]]
6. Steel P, Svartdal F, Thundiyil T, Brothen T. Examining procrastination across multiple goal stages: a longitudinal study of temporal motivation theory. Front Psychol. 2018;9(327). doi: 10.3389/fpsyg.2018.00327. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2018.00327]
7. Wang Y, Gao H, Sun C, Liu J, Fan X. Academic procrastination in college students: The role of self-leadership. Pers Individ Dif. 2021;178:110866. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110866 [DOI:10.1016/j.paid.2021.110866. [Link]]
8. Sarid M, Peled Y, Vaknin-Nusbaum V. The relationship between second language college students' perceptions of online feedback on draft-writing and academic procrastination. Read. 2021;Writ:1-25. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10111-8 [DOI:10.1007/s11145-020-10111-8. [Link]]
9. Wasim A, Adeeb M, Mateen M. Mediating Role of Academic Procrastination between Emotional Intelligence and Academic Performance of Pakistani Youth. J Prof Appl Psychol. 2021;2(1):43-52. https://doi.org/10.52053/jpap.v2i1.35 [DOI:10.52053/jpap.v2i1.35. [Link]]
10. Jin HX, Wang WC, Lan XY. Peer attachment and academic procrastination in chinese college students: a moderated mediation model of future time perspective and grit. Front Psychol. 2019;10:2645. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02645 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02645. [Link]]
11. KazemiRezaei S, Saeidpoor S, Noury R, Ahmadi F, Parooi M. The Mediating Role of Test Anxiety in Relationship between Procrastination with High Risk Behaviors in Students. J Child Ment Heal. 2017;4(2):125-34. [Persian]. [Link]
12. Zhang S, Feng T. Modeling procrastination: Asymmetric decisions to act between the present and the future. J Exp Psychol Gen. 2020;149(2):311. https://doi.org/10.1037/xge0000643 [DOI:10.1037/xge0000643. [Link]]
13. Rozental A, Carlbring P. Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology. 2014;5(13):1488-502. https://doi.org/ 10.4236/psych.2014.513160. [Link] https://doi.org/10.4236/psych.2014.513160 [DOI:10.4236/psych.2014.513160. [Link]]
14. Liu G, Cheng G, Hu J, Pan Y, Zhao S. Academic Self-Efficacy and Postgraduate Procrastination: A Moderated Mediation Model. Front Psychol. 2020;11:1752. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01752 [DOI:10.3389/fpsyg.2020.01752. [Link]]
15. Farmer H, Xu H, Dupre M. Self-Efficacy. Encycl Gerontol Popul Aging. 2022;Cham(Springer International Publishing):4410-3. https://doi.org/10.1007/978-3-030-22009-9_1092 [DOI:10.1007/978-3-030-22009-9_1092. [Link]]
16. Farley H. Promoting self‐efficacy in patients with chronic disease beyond traditional education: A literature review. Nurs open. 2020;7(1):30-41. https://doi.org/10.1002/nop2.382 [DOI:10.1002/nop2.382. [Link]]
17. Schunk DH, DiBenedetto MK. Self-efficacy and human motivation. Adv Motiv Sci. 2021;8:153-79. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2020.10.001 [DOI:10.1016/bs.adms.2020.10.001. [Link]]
18. Zhao L, Li Y, Ke S, Lee K. Self-efficacy and cheating among young children. J Exp Child Psychol. 2024;241:105843. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105843 [DOI:10.1016/j.jecp.2023.105843. [Link]]
19. LEE SD, KUNCEL NR, Jacob G. Personality, attitude, and demographic correlates of academic dishonesty: A meta-analysis. Psychol Bull. 2020;146(11):1042. https://doi.org/10.1037/bul0000300 [DOI:10.1037/bul0000300. [Link]]
20. Arias-Chávez D, Ramos-Quispe T, Villalba-Condori KO, Cangalaya-Sevillano LMLM. Self-efficacy and academic procrastination: a study conducted in university students of Metropolitan Lima. Int J Innov Creat Chang. 2020;11(10):374-90. https://hdl.handle.net/20.500.12394/7616. [Link]
21. Hadadan F, Ghajareih M. Investigation the Relationship between Study Habits and Procrastination and academic performance with the Mediation of Self-Efficacy of First Grade High School Girls in Neyriz. Q J Women Soc. 2022;13(50):213-28. [Persian]. [Link]
22. Vasile C. Rational/irrational beliefs dynamics in adults,. Procedia Soc Behav Sci. 2012;69:2108-13. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.173 [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.12.173. [Link]]
23. Stipek D, Daniels D. Parents' beliefs about appropriate education for young children. J Appl Dev Psychol. 2014;13(3):293-310. https://doi.org/10.1016/0193-3973(92)90034-F [DOI:10.1016/0193-3973(92)90034-F .[Link]]
24. Toker B, Avcı R. Effect of Cognitive-Behavioral-Theory-based Skill Training on Academic Procrastination Behaviors of University Students. Educ Sci Theory Pract. 2015;15(5):1157-68. https://doi.org/10.12738/estp.2015.5.0077 [DOI:10.12738/estp.2015.5.0077. [Link]]
25. Ugwuanyi C., Gana C., Ugwuanyi C. Efficacy of Cognitive Behaviour Therapy on Academic Procrastination Behaviours Among Students Enrolled in Physics, Chemistry and Mathematics Education (PCME). J Rat-Emo Cogn Ther. 2020;38:522-539. https://doi.org/10.1007/s10942-020-00350-7 [DOI:10.1007/s10942-020-00350-7. [Link]]
26. Zarei S, Fooladvand K, Zebarjadi Shabani Z. The Effectiveness of Positive Cognitive-Behavioral Therapy on Boredom and Academic Procrastination of Female Students. J New Thoughts Educ. 2022;18(4):1-13. [Persian]. [Link]
27. Yang J, Lo WLA, Zheng F, Cheng X, Yu Q, Wang C. Evaluation of Cognitive Behavioral Therapy on Improving Pain, Fear Avoidance, and Self-Efficacy in Patients with Chronic Low Back Pain: A Systematic Review and Meta-Analysis. Pain Res Manag. 2022;2022(1):4276175. https://doi.org/10.1155/2022/4276175 [DOI:10.1155/2022/4276175. [Link]]
28. Hosseinnezhad A, Abolghasemi S, Vatankhah R, Khalatbari J. Comparison of the Effectiveness of Anger Management Training based on Cognitive Behavioral Therapy Approach and Narrative Therapy on Academic Self- efficiency and Academic Resilience in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Heal. 2020;7(2):1-16. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.2]
29. AzarakhshBajestani A, SHIRAZI M, SanagouyeMoharer G. Determining the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy on Academic Self-Efficacy and Its subscales in Female Students with Obsessive-Compulsive Disorder. MIDDLE East J Disabil Stud. 2022;12(0):0-0. [Persian]. [Link]
30. CHAN SH, YU CK-C, LI AW. Impact of mindfulness-based cognitive therapy on counseling self-efficacy: A randomized controlled crossover trial. Patient Educ Couns. 2021;104(2):360-8. https://doi.org/10.1016/j.pec.2020.07.022 [DOI:10.1016/j.pec.2020.07.022 . [Link]]
31. Fallah Menesh E, Watankhah H, Razavi MS. Investigating the effectiveness of calming stories on preschool children's aggression. Appl Res Consult. 2018;1(2):103-16. [Persian]. [Link]
32. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol. 1984;31(4):503. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503 [DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503. [Link]]
33. Solomon LJ, Rothblum E. Procrastination assessment scale students. Dict Behav Assess Tech. 1988;358-60. https://doi.org/10.1037/t09250-000 [DOI:10.1037/t09250-000. [Link]]
34. NEMATI M, ShomalOskoei A, SABERI H. The Mediating Role of Academic Self-Efficacy in the Relationship between Psychological Capital and Academic Procrastination in Students. Islam LIFE STYLE CENTERED Heal. 2022;6(3):321-32. [Persian]. [Link]
35. Sherer M, Maddux J, Mercandante B, Prentice-Dunn S, Jacobs B, Rogers R. The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychol Rep. 1982;51:663-71. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663 [DOI:10.2466/pr0.1982.51.2.663. [Link]]
36. Asgharnejad T, AhmadiDehghotboddini M, Elah FV, Khodapanahi M. Psychometric properties of Sherer's general self-efficacy scale. J Psychol. 2006;10(3):262-74. [Persian]. [Link]
37. Eseadi C. Rational-emotive behavioral intervention helped patients with cancer and their caregivers to manage psychological distress and anxiety symptoms. World J Clin Oncol. 2019;10(2):62-6. https://doi.org/ 10.5306/wjco.v10.i2.62. [Link] https://doi.org/10.5306/wjco.v10.i2.62 [DOI:10.5306/wjco.v10.i2.62. [Link]]
38. Moghimian M, Amini R. Comparison of the effect of gestal therapy and ellis cognitive behavioral therapy on assertiveness of nursing students. IRAN J Nurs. 2014;27(89):1-11. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/ijn.27.89.1]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jarestan Doguri L, Moqtadar L. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on academic procrastination and self-efficacy of female students. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1412-fa.html

جارستان دوگوری لیلا، مقتدر لیلا. اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودکارآمدپنداری دانش‌آموزان دختر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :81-93

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1412-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710